2007-07-22, 17:54
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Din signatur är intressant, kan du möjligen länka till det inlägg där jag påstod det? Eller skrev du dit det efter att du hotade mig via pm?

Har de haft en folkomröstning om vad folket tycker angående statyn? Om inte så tycker jag att det vore bra, så får man se vad folket verkligen vill.

jag var i Talinn när statyn togs bort. Den där omröstningen du ville se hade säkerligen varit i favör för ett borttagande av statyn.

Du vet, ryssarna är inte populära i Estland.
Citera
2007-07-22, 17:56
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
jag var i Talinn när statyn togs bort. Den där omröstningen du ville se hade säkerligen varit i favör för ett borttagande av statyn.

Du vet, ryssarna är inte populära i Estland.

Hur var klimatet i Talinn när det hela hände? Bråkades det mycket mellan ryssar och ester?
Citera
2007-07-22, 18:08
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Hur var klimatet i Talinn när det hela hände? Bråkades det mycket mellan ryssar och ester?

Det jag upplevde?

Stämningen var påtaglig. De estländare vi talade med rådde oss att undvika ryssar. Liknade dem vid djur.

Jag såg lätt en 10 slagsmål under min korta vistelse där.

Ryssarna i estland (de jag såg) var ofta unga, med snaggade frisyrer och med muskler.
Citera
2007-07-22, 18:21
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Din signatur är intressant, kan du möjligen länka till det inlägg där jag påstod det? Eller skrev du dit det efter att du hotade mig via pm?

Har de haft en folkomröstning om vad folket tycker angående statyn? Om inte så tycker jag att det vore bra, så får man se vad folket verkligen vill.

Jo, jag håller med. Det är upp till folket att bestämma om de vill ha statyn eller inte. Varje staty står för folk.

Jag har aldrig mött en est som ville statyn bort trots att jag jobbade ett tag på finsk byggfirma i stockholm där 80% av anställda var ester. Ester bryr sig inte om statyn.
Citera
2007-07-22, 19:28
Medlem
Sundogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Lägg av det där med internet skit, jag pratar om seriosa saker inte om internet gula tidningar. Internet är alltid fri fråm alla lagar. Delfi.ee och andra kanske ligger på rysk server och eesti lagar gäller inte då.

Om du bor i virtuella världen, det är ditt problem. Diskriminerade ryssar bor i verkligheten och där är ryska språket pressad av myndigheter.

Kan du läsa? www.delfi.ee är Estlands största nyhetssite, www.postimees.ee och www.epl.ee är nätupplagor av de två största dagstidningar, inga marginella skitsiter alltså, att de skulle ligga på nån rysk server är bara för dumt att kommentera. När besökte du Estland senast, för övrigt?
Citera
2007-07-22, 19:30
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jo, jag håller med. Det är upp till folket att bestämma om de vill ha statyn eller inte. Varje staty står för folk.

Jag har aldrig mött en est som ville statyn bort trots att jag jobbade ett tag på finsk byggfirma i stockholm där 80% av anställda var ester. Ester bryr sig inte om statyn.

Bullshit.

Esterna hatar ryssarna. Föraktet sitter dessutom djupt i den estländska ryggmärgen.

det är dessutom inga hemligheter att estländarna ser ryssarna som jordens slöddder och avskum. Varför tramsar du för?
Citera
2007-07-22, 21:25
Medlem
illums avatar
En massa tjafs och OT raderat. // Mod
Citera
2007-07-22, 22:01
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Bullshit.

Esterna hatar ryssarna. Föraktet sitter dessutom djupt i den estländska ryggmärgen.

det är dessutom inga hemligheter att estländarna ser ryssarna som jordens slöddder och avskum. Varför tramsar du för?

Vem är du för att prata för alla ester?

Ester kan själva säga vad de tycker och behöver inte dig.

Eftersom du är inte est men ändå hävdar att alla ester hatar ryssar, du är provokatör och konlfliktparasit.
Citera
2007-07-23, 10:27
Medlem
Finlirarens avatar
Jag va i Tallin för några veckor sen.
Det va svårt o förstå att de hade varit såna oroligheter bara en kort tid tidigare.
Allt va frid o fröjd i stan.
Men nu undrar jag, var stog statyn ifrån början?
Citera
2007-07-23, 11:20
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finliraren
Jag va i Tallin för några veckor sen.
Det va svårt o förstå att de hade varit såna oroligheter bara en kort tid tidigare.
Allt va frid o fröjd i stan.
Men nu undrar jag, var stog statyn ifrån början?

Det stod i centrala Tallinn och störde ingen tills rassar i estniska regering bestämmde att göra skit för diskriminerade etniska ryssar i estland och kom på ohyfsad förflyttning av statyn som i sin tur skapade bara onödiga konflikter hos folket.
Citera
2007-07-26, 00:37
Medlem
DoktorGs avatar
Du Tverskoj, har du funderat på varför Estland, när chansen kom, bröt sig ut ur Sovjethelvetet?

Om ESSR var himmelriket på jorden varför ville esterna inte längre vara med?
Citera
2007-07-26, 12:10
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorG
Du Tverskoj, har du funderat på varför Estland, när chansen kom, bröt sig ut ur Sovjethelvetet?

Om ESSR var himmelriket på jorden varför ville esterna inte längre vara med?

För att de kände lukt av dollar från Amerika och sovjet hade stora ekonomiska problem då "tack vore" USA som genom sabotage förstörde sovjetiska planer att bygga rör till Europa och med hjälp av saudi araber sänkte pris på oljan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in