Citat:
Ursprungligen postat av Fuckluck
Men varför får man inte tycka som man vill?
Nej precis, det är det som gör testen orättvisa. Om en ryss inte tycker att 80 år under Sovjet var ockupation så måste han iaf skriva det för att få medborgarskap.
Jag tror att man lika gärna kan ge ryska oficiellt status, men det skulle aldrig hända för esterna skulle aldrig gå med på det. Ryssar behöver inte lära sig estniska om dom inte tycker att det behövs, men då kan dom inte få medborgarskap. Och får mycket svårare att hitta bra jobb osv.
Den här tråden handlar om bronsstatyn i Estland, som var droppen som fick bägaren att rinna över. Ryssar fick nog av att bli åsidosatta och gick ut för att demonstrera mot diskriminering. Men det var en grupp människor som började vandalisera allt i sin väg, vilket jag inte tycker passar in i en demonstration mot diskriminering. Jag har redan skrivit att esterna måste få bättre syn på ryssarna för att det ska bli bättre i landet. Men ryssar måste möta esterna halvvägs. Just nu händer ingenting för dom ryssar som vill leva normalt inte kan det eftersom dom inte har medborgarrättigheter.