2007-07-09, 00:43
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Multikultur är negativt korrelerad med tillit, visar svensk och amerikansk forskning:

http://gudmundson.blogspot.com/2007/06/svenskt-std-fr-putnam.html

http://gudmundson.blogspot.com/2007/06/resning.html

Tilläggas bör att Putnam är en av världens mest berömda statsvetare. F ö kan det noteras att ekonomisk jämlikhet enligt forskningen är positivt korrelerad med tillit. Båda dessa saker ger starkt stöd åt dom häcklade "folkhemsivrarna".

Så klädsamt att utelämna den avslutande delen av Gudmundsons ledare där han skriver:

"Tillit är en viktig faktor i ett fungerande samhälle, och om det visar sig att invandringen försämrar tilliten så reser det ju automatiskt frågan om ett gott liberalt samhälle står i motsatsförhållande till en liberal invandringspolitik.

Putnam tror inte det. På kort sikt försämrar den bristande tilliten samhällsgemenskapen, men på lång sikt överväger de kreativa, kulturella och ekonomiska fördelarna. Av de åtgärder Putnam föreslår för att stärka tilliten under tiden förefaller en särskilt självklar. Med utbildning i det gemensamma språket underlättas kontakterna mellan de etniska grupperna. På en generation, eller så, skapas en ny gemenskap, menar Robert D Putnam."

Inte riktigt samma slutsats som du försöker hävda. Vill du ändra dig så har du chansen nu.
Citera
2007-07-09, 01:00
Medlem
sprawls avatar
Mona Sahlin, P1 Morgon (010517):
Citat:
Vi borde ju fundera mycket över vad menar vi med svensk kultur. Ofta tror jag att det är en väldig avundsjuka från oss att den som kommer från Turkiet eller Iran eller Somalia har ofta så mycket mer självklar stolthet över språk, traditioner som de vill förstås bevara och det känner vi oss ofta hotade av just därför att vad har vi, sjunga liksom runt granen eller runt midsommarstången
Mona Sahlin måste vara sveriges genom tiderna sämsta minister.
Citera
2007-07-09, 01:21
Medlem
Golonkas avatar
Jag väntar fortfarande på De Verkliga Argumenten För Multikultur.....

Jag har väntat i hela jävla tråden snart, men ännu har ingen lyckats leverera ett enda argument som inte går att pulverisera.
Citera
2007-07-09, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
klädsamt att utelämna den avslutande delen av Gudmundsons ledare där han skriver:

"Tillit är en viktig faktor i ett fungerande samhälle, och om det visar sig att invandringen försämrar tilliten så reser det ju automatiskt frågan om ett gott liberalt samhälle står i motsatsförhållande till en liberal invandringspolitik.

Putnam tror inte det. På kort sikt försämrar den bristande tilliten samhällsgemenskapen, men på lång sikt överväger de kreativa, kulturella och ekonomiska fördelarna. Av de åtgärder Putnam föreslår för att stärka tilliten under tiden förefaller en särskilt självklar. Med utbildning i det gemensamma språket underlättas kontakterna mellan de etniska grupperna. På en generation, eller så, skapas en ny gemenskap, menar Robert D Putnam."

Inte riktigt samma slutsats som du försöker hävda. Vill du ändra dig så har du chansen nu.

Visst är det. Men följ gärna diskussionen i kommentarerna under. Det är värt att notera att bristen på tillit underbyggs med hårda fakta, medan talet om "kreativa och kulturella fördelar" är notoriskt oklart. Som jag skriver där är det alltid så med multikultisarna - man är oerhört oklar och fluffig när man talar om mångkulturens välsignelser.

Jag får intrycket av att Putnam skriver så där för att inte framstå som alltför invandringskritiskt, etc.
Citera
2007-07-09, 08:10
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Visst är det. Men följ gärna diskussionen i kommentarerna under. Det är värt att notera att bristen på tillit underbyggs med hårda fakta, medan talet om "kreativa och kulturella fördelar" är notoriskt oklart. Som jag skriver där är det alltid så med multikultisarna - man är oerhört oklar och fluffig när man talar om mångkulturens välsignelser.

Jag får intrycket av att Putnam skriver så där för att inte framstå som alltför invandringskritiskt, etc.
Förhoppningsvis uttrycker sig Putnam tillräckligt transparent för att man ska slippa söka bakomliggande orsaker till hans resonemang.

I en allmän kommentar till Putnams forskning skulle jag poängtera två aspekter. Först och främst är han odiskutabelt en av samtidens mest lästa statsvetare och hans publikationer är oundvikliga att bortse från i den här diskursen. Den motsatta, och mindre smickrande bilden av Putnam, är uppfattningen om att han ägnar sig åt "lättare" forskning, nästintill populärvetenskap. En viss anledning till den här åsikten, som återfinns i strikt vetenskapliga kretsar, kan man säga är hans oerhörda publicistiska genomslag. Men man kan inte heller ignorera faktumet att Putnams forskning, som framförallt grundas på attityddata, i jämförelse med andra statistiska studier beträffande samma frågor, väger något lätt. Det är ju också bekant att en massiv kritik har framförts mot hans resultat.
Citera
2007-07-09, 12:49
Medlem
humperdicks avatar
Putman sa att situationen blir bättre efter en generation så har inte fallet blivit i Sverige och inte heller på många andra håll i världen.

Jag har svårt att se varför detta inlägg blev raderat, berodde det på spammet som följde?
Citera
2007-07-09, 17:46
Medlem
Katarsiss avatar
Okej - topic är argument för multikultur.
Inte mot multikultur, inte övriga användare, inte något annat tjafs heller, utan argument för multikultur.
Så svårt är det inte.

Ge argument för multikultur eller bemöt sakligt de argument i tråden ni tycker är felaktiga och sen så är det fint så.

Okej?
Okej!

/Mod
Citera
2007-07-09, 19:10
Medlem
rangels avatar
Hmm...har läst ett annat argument för invandring/mångkultur i ett annat forum där det sägs att vi behöver en himlans massa arbetskraft när nu 40-talisterna går i pension! Stämmer detta?
Citera
2007-07-09, 19:16
Medlem
sprawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag väntar fortfarande på De Verkliga Argumenten För Multikultur.....

Jag har väntat i hela jävla tråden snart, men ännu har ingen lyckats leverera ett enda argument som inte går att pulverisera.
Jag har verkligen svårt att tro på iden jag också. Extremreligösa och förvridna hatkulturer passar liksom inte in i vårt öppna liberala samhälle.

Så tyvärr, inga vettiga argument från mig heller.
Citera
2007-07-09, 19:24
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rangel
Hmm...har läst ett annat argument för invandring/mångkultur i ett annat forum där det sägs att vi behöver en himlans massa arbetskraft när nu 40-talisterna går i pension! Stämmer detta?

Det stämmer. Och ett sätt att lösa detta är massinvandring. Ett annat sätt är att tvinga tillbaks våra egna kvinnor till hemmen, uppmuntra barnafödande och kriminalisera abort.

Sett från det perspektivet så tror jag att flertalet föredrar massinvandring.
Citera
2007-07-09, 19:34
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
Sett från det perspektivet så tror jag att flertalet föredrar massinvandring.
Trots att vi då bara ytterligare ökar flocken som måste försörjas...
Det är ju märkligt att denna aspekt av problematiken får passera relativt obemärkt i "den riktiga" invandringsdiskussionen när man ändå använder 40-talisterna som slagträ. Arbetskraftinvandring bojkottas från fackligt håll men analfabeter massimporteras i "Familjepack" för att lösa... Vad?
Citera
2007-07-09, 19:38
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Trots att vi då bara ytterligare ökar flocken som måste försörjas...
Det är ju märkligt att denna aspekt av problematiken får passera relativt obemärkt i "den riktiga" invandringsdiskussionen när man ändå använder 40-talisterna som slagträ. Arbetskraftinvandring bojkottas från fackligt håll men analfabeter massimporteras i "Familjepack" för att lösa... Vad?

Den fackliga kritiken är ju motiverad av att arbetskraftsinvandringen kommer att innebära en förskjutning av maktförhållandena på arbetsmarknaden. Vilket ju i sig är ett argument för invandringen, eftersom en svenska arbetsmarknaden för längesedan är cementerad och överstrukturerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in