Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Visst är det. Men följ gärna diskussionen i kommentarerna under. Det är värt att notera att bristen på tillit underbyggs med hårda fakta, medan talet om "kreativa och kulturella fördelar" är notoriskt oklart. Som jag skriver där är det alltid så med multikultisarna - man är oerhört oklar och fluffig när man talar om mångkulturens välsignelser.
Jag får intrycket av att Putnam skriver så där för att inte framstå som alltför invandringskritiskt, etc.
Förhoppningsvis uttrycker sig Putnam tillräckligt transparent för att man ska slippa söka bakomliggande orsaker till hans resonemang.
I en allmän kommentar till Putnams forskning skulle jag poängtera två aspekter. Först och främst är han odiskutabelt en av samtidens mest lästa statsvetare och hans publikationer är oundvikliga att bortse från i den här diskursen. Den motsatta, och mindre smickrande bilden av Putnam, är uppfattningen om att han ägnar sig åt "lättare" forskning, nästintill populärvetenskap. En viss anledning till den här åsikten, som återfinns i strikt vetenskapliga kretsar, kan man säga är hans oerhörda publicistiska genomslag. Men man kan inte heller ignorera faktumet att Putnams forskning, som framförallt grundas på attityddata, i jämförelse med andra statistiska studier beträffande samma frågor, väger något lätt. Det är ju också bekant att en massiv kritik har framförts mot hans resultat.