2007-07-09, 19:42
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Okej - topic är argument för multikultur.
Inte mot multikultur, inte övriga användare, inte något annat tjafs heller, utan argument för multikultur.
Så svårt är det inte.

Ge argument för multikultur eller bemöt sakligt de argument i tråden ni tycker är felaktiga och sen så är det fint så.

Okej?
Okej!

/Mod

Jag saknar en definition av det i tråden centrala begreppet "multikultur". Är multikultur:

- invandringen som sådan, dvs företeelsen att det kan komma hit människor med andra kulturer?
- faktumet att vi idag har en stor grupp människor som kommer från andra kulturer än den typiskt svenska?
- s.k multiculturalism, dvs idén om att vissa politiska fördelar nås av att blanda kulturer?

Dessa tre defintioner kan låta snarlika, men det är de ju inte. Skall man strikt kommentera enbart fördelarna med "multikultur" så måste man ju veta vilka fenomen som i så fall avses.
Citera
2007-07-09, 19:45
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Den fackliga kritiken är ju motiverad av att arbetskraftsinvandringen kommer att innebära en förskjutning av maktförhållandena på arbetsmarknaden. Vilket ju i sig är ett argument för invandringen, eftersom en svenska arbetsmarknaden för längesedan är cementerad och överstrukturerad.
Om du menar argument för arbetskraftinvandringen med tillhörande TUT, istället för PUT så kan jag inte göra annat än att hålla med. Vi har redan massor av människor i landet som inte behöver dra sitt strå till stacken p.g.a. olika batikfärgade orsaker, vore det inte läge att försöka reda upp skiten med dessa först innan man tar in ännu fler som måste försörjas?
Citera
2007-07-09, 19:46
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Trots att vi då bara ytterligare ökar flocken som måste försörjas...
Det är ju märkligt att denna aspekt av problematiken får passera relativt obemärkt i "den riktiga" invandringsdiskussionen när man ändå använder 40-talisterna som slagträ. Arbetskraftinvandring bojkottas från fackligt håll men analfabeter massimporteras i "Familjepack" för att lösa... Vad?

Jag håller helt med dig. Jag såg en intervju med en av EUs chefsdemografer som suckade djupt när han framhöll dessa 2 alternativ som de enda möjliga lösningarna på den katastrofala åldersutveckling vi går mot i EU. Massinvandring eller en reaktionär återgång till pre-jämställdhetseran.
Båda lika omöjliga att få politiskt och folkligt stöd för.
Citera
2007-07-09, 19:53
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Om du menar argument för arbetskraftinvandringen med tillhörande TUT, istället för PUT så kan jag inte göra annat än att hålla med. Vi har redan massor av människor i landet som inte behöver dra sitt strå till stacken p.g.a. olika batikfärgade orsaker, vore det inte läge att försöka reda upp skiten med dessa först innan man tar in ännu fler som måste försörjas?

Och dessa människor försörjs ju bland annat på grund av att vi i Sverige har en viss facklig arbetskultur. Om vi får in nya människor i Sverige, som har en annan arbetskultur, så kommer vi kanske ha få ett bättre klimat avseende människor som försörjs av staten?

Och det är väl i så fall en fördel av multikultur (arbetskultur + arbetskultur) ?

Eller?
Citera
2007-07-09, 19:58
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Jag saknar en definition av det i tråden centrala begreppet "multikultur". Är multikultur:

- faktumet att vi idag har en stor grupp människor som kommer från andra kulturer än den typiskt svenska?.

Detta är väl ändå vad folk i gemen menar med multikultur eller det mångkulturella samhället. Någon annan definition känns knappast relevant.
Citera
2007-07-09, 20:00
Medlem
Scanias avatar
Citat:
Den fackliga kritiken är ju motiverad av att arbetskraftsinvandringen kommer att innebära en förskjutning av maktförhållandena på arbetsmarknaden. Vilket ju i sig är ett argument för invandringen, eftersom en svenska arbetsmarknaden för längesedan är cementerad och överstrukturerad.

Det är väl inget argument för "invandringen". Det är möjligtvis ett argument för arbetskraftsinvandring eller gästarbete.

I övrigt förstår jag ändå inte hur man kan föra det resonemanget. Vill man förändra maktstrukturerna på den svenska arbetsmarknaden (vilket verkligen hade behövts) så gör man väl det genom att verka politiskt. Varför använda människor från andra länder som slags murbräcka i en inrikespolitisk fråga? Uppgivenhet?

Oavsett. Det är knappast något argument för mångkultur.
Citera
2007-07-09, 20:04
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:

- invandringen som sådan, dvs företeelsen att det kan komma hit människor med andra kulturer?
- faktumet att vi idag har en stor grupp människor som kommer från andra kulturer än den typiskt svenska?
- s.k multiculturalism, dvs idén om att vissa politiska fördelar nås av att blanda kulturer?

Dessa tre defintioner kan låta snarlika, men det är de ju inte. Skall man strikt kommentera enbart fördelarna med "multikultur" så måste man ju veta vilka fenomen som i så fall avses.

Ur kommitédirektiv 1993:1
Någon närmare precisering av vad för slags samhälle som skulle kunna eller skulle kunna få växa fram har emellertid aldrigt gjorts. Än mindre har konsekvenserna för individ och samhälle belysts.

Ur kommitédirektiv 1994:130
Det råder dock stor oklarhet om vad begreppet "mångkulturellt samhälle" innebär.

Mig veterligt har inte någon heller härefter gjort någon analys om vad mångkultur betyder.
Vi kan därför lägga ner den diskussionen eftersom det inte finns något "rätt svar".
Citera
2007-07-09, 20:05
Medlem
deMarus avatar
Nu ska jag med handen på hjärtat räkna upp de saker som är bra med invandring.

1) Nya maträtter tex kinamat, kebab, olika andra exotiska maträtter från olika kulturer, tex libanesiskt osv.

2) Invandrare kan ta skitjobben.

3) Kul med mångfald.

4) Vissa invandrare är roligare en svenskar.

Så, aja det som är negativt väger med lätthet över men man måste försöka se det goda i allt!
Citera
2007-07-09, 21:10
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Ur kommitédirektiv 1993:1
Någon närmare precisering av vad för slags samhälle som skulle kunna eller skulle kunna få växa fram har emellertid aldrigt gjorts. Än mindre har konsekvenserna för individ och samhälle belysts.

Ur kommitédirektiv 1994:130
Det råder dock stor oklarhet om vad begreppet "mångkulturellt samhälle" innebär.

Mig veterligt har inte någon heller härefter gjort någon analys om vad mångkultur betyder.
Vi kan därför lägga ner den diskussionen eftersom det inte finns något "rätt svar".

Om det inte finns någon vedertagen definition av begreppet kanske man skall be trådskaparen att klargöra SIN defintion i frågeställningen. Det blir ju nämligen lite problematiskt att klargöra fördelarna med någonting som inte är riktigt påtagligt?

Om vi t.ex definierar multikultur som den kulturrelativistiska politiska inriktningen "multikulturalism" så ser vi olika fördelar beroende på samhälle. I Kanada, där en franskspråkig och en engelskspråkig befolkning länge har levt sida vid sida så är multikulturalism en förutsättning. Samma sak i Finland, och sannolikt så kommer även den föreslagna tvåstatslösningen i Israel/Palestina vara beroende av en ömsesidigt hållbar politik även på det kulturella planet. Samma sak även i Sverige i vad gäller skyddet för t.ex samer. Emellertid så finns det kraftiga problem sammankopplade med en kulturrelativistisk hållning i frågan om t.ex muslimers kvinnosyn.
Svaret på frågan om vilka fördelar det finns med multikultur, blir i det här avseendet helt beroende på vilka kulturer man avser.
Citera
2007-07-09, 21:13
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
Detta är väl ändå vad folk i gemen menar med multikultur eller det mångkulturella samhället. Någon annan definition känns knappast relevant.

Jag är ledsen, men jag vet inte vad folk i gemen avser med "det mångkulturella samhället". Avser man ett samhälle med mycket invandrare, eller avser man ett samhälle som har en liberal hållning gentemot olika kulturella utrtyckssätt?

Som vi har kunnat läsa så finns det ett ekonomiskt intresse av att ha många invandrare, och det finns garanterat ett politisikt/socialt intresse för de flesta människor att leva i ett samhälle med tolerant hållning mot den kultur man själv tillhör.
Citera
2007-07-09, 21:18
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Som vi har kunnat läsa så finns det ett ekonomiskt intresse av att ha många invandrare, och det finns garanterat ett politisikt/socialt intresse för de flesta människor att leva i ett samhälle med tolerant hållning mot den kultur man själv tillhör.

Javisst har lejonparten av vår typ av invandrare ett ekonomiskt intresse av att flytta hit.
Citera
2007-07-09, 21:26
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Jag är ledsen, men jag vet inte vad folk i gemen avser med "det mångkulturella samhället". Avser man ett samhälle med mycket invandrare, eller avser man ett samhälle som har en liberal hållning gentemot olika kulturella utrtyckssätt?

Det blir nog bara intressant om vi diskuterar människors vardagliga upplevelser och inte akademiska definitioner. Flertalet svenskar skulle sannolikt, med det mångkulturella samhället, mena just ett samhälle som vårt, som lever med konsekvenserna av massinvandring. Ett samhälle där det talas ett stort antal språk, där det uppstår enklaver med invandrare och där ständiga kulturkrockar frestar allas tålamod.
Jag förstår tyvärr inte vad du menar med det sistnämnda. Att det finns ett intresse hos de flesta människor att samhället ska visa tolerans mot den egna minoritetskulturen kan vi nog ta för självklart, men det innebär ju inte att majoriteten behöver ha det minsta intresse att uppvisa en generös hållning gentemot andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in