Citat:
Norden - ja, vi har väl varit mångkulturella sedan vikingatiden. Fanns väl inget folk som reste ut i världen så mycket som våra förfäder. "Vi" grundlade Skottland, England, Ryssland, Island och Normandie. Vi idkade handel med i princip hela Europa och bitar av Mellanöstern. Och det var inte bara varor som flyttade på sej, även människor - med sin kultur - tog sej hit, ibland frivilligt, ibland som slavar.
Därefter fick vi Vite-Krist, dvs den Sydeuropeiska kulturblandningen som kallas Katolicism - med rötter i Mellanöstern och Grekland - som har gjort ett starkt avtryck i vår kultur.
Behöver jag nämna Hansan, Vallonerna eller potatisens ursprung?
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Norden - ja, vi har väl varit mångkulturella sedan vikingatiden. Fanns väl inget folk som reste ut i världen så mycket som våra förfäder. "Vi" grundlade Skottland, England, Ryssland, Island och Normandie. Vi idkade handel med i princip hela Europa och bitar av Mellanöstern. Och det var inte bara varor som flyttade på sej, även människor - med sin kultur - tog sej hit, ibland frivilligt, ibland som slavar.
Därefter fick vi Vite-Krist, dvs den Sydeuropeiska kulturblandningen som kallas Katolicism - med rötter i Mellanöstern och Grekland - som har gjort ett starkt avtryck i vår kultur.
Behöver jag nämna Hansan, Vallonerna eller potatisens ursprung?
Ja vi har väl varit "mångkulturella" sedan stenåldern, då vi genom arkeologin kan spåra flera olika skandinaviska kulturer med egna begravningsriter osv. Under bronsåldern kom brons och konst från medelhavsregionen t.ex. Men kom inte dragande med trälar och valloner som exempel på mångkultur - kan du påvisa ett enda drag i dåtidens och nutidens svenska kultur som har sitt respektive ursprung bland trälar och valloner? Och på vilket sätt innebar potatisen "mångkultur"? Potatis är en gröda, inte ett folkslag. Potatisen importerades medvetet till Sverige, det var inte ett resultat av några tusentals sydamerikanska indianers hypotetiska invandring till vårt land.
Som jag ser det relativiserar du begreppet "mångkultur". Du verkar mena att varenda liten import - t.o.m. när det gäller grödor - innebär "mångkultur". Jag skulle snarare betrakta ett mångkulturellt samhälle ett där flera skilda kulturer lever samtidigt. Enligt den definitionen har Sverige varit mycket litet mångkulturellt under de senaste seklerna, då de enda betydande kulturer som av tradition funnits inom vårt land förutom den svenska är den finska resp. samiska kulturen