2007-07-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Norden - ja, vi har väl varit mångkulturella sedan vikingatiden. Fanns väl inget folk som reste ut i världen så mycket som våra förfäder. "Vi" grundlade Skottland, England, Ryssland, Island och Normandie. Vi idkade handel med i princip hela Europa och bitar av Mellanöstern. Och det var inte bara varor som flyttade på sej, även människor - med sin kultur - tog sej hit, ibland frivilligt, ibland som slavar.

Därefter fick vi Vite-Krist, dvs den Sydeuropeiska kulturblandningen som kallas Katolicism - med rötter i Mellanöstern och Grekland - som har gjort ett starkt avtryck i vår kultur.

Behöver jag nämna Hansan, Vallonerna eller potatisens ursprung?

Ja vi har väl varit "mångkulturella" sedan stenåldern, då vi genom arkeologin kan spåra flera olika skandinaviska kulturer med egna begravningsriter osv. Under bronsåldern kom brons och konst från medelhavsregionen t.ex. Men kom inte dragande med trälar och valloner som exempel på mångkultur - kan du påvisa ett enda drag i dåtidens och nutidens svenska kultur som har sitt respektive ursprung bland trälar och valloner? Och på vilket sätt innebar potatisen "mångkultur"? Potatis är en gröda, inte ett folkslag. Potatisen importerades medvetet till Sverige, det var inte ett resultat av några tusentals sydamerikanska indianers hypotetiska invandring till vårt land.

Som jag ser det relativiserar du begreppet "mångkultur". Du verkar mena att varenda liten import - t.o.m. när det gäller grödor - innebär "mångkultur". Jag skulle snarare betrakta ett mångkulturellt samhälle ett där flera skilda kulturer lever samtidigt. Enligt den definitionen har Sverige varit mycket litet mångkulturellt under de senaste seklerna, då de enda betydande kulturer som av tradition funnits inom vårt land förutom den svenska är den finska resp. samiska kulturen
Citera
2007-07-08, 14:37
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Jag ska inledningsvis erkänna att jag är sparsamt beläst och insatt i frågor om multikulturen i Sverige, varför jag startat tråden.

Vilka är argumenten, med substans, som talar för ett multikulturellt samhälle?
När jag erinrar mig vad politiker säger för att propagera för multikulturalismens förträfflighet får jag i mitt sinne bara upp en bild av Mona Sahlin som säger;
* Vi har ju fått så mycket ny och spännande mat, mums med pizza och falafel.
* Festlig musik och roliga danser.
* Spännande influenser i mode.

Vad som är dåligt är man som Flashbackare inte svältfödd med, men vad är egentligen bra (med multikultur)?

Problemet är att den svenska kulturen är en av dom rent humanistiskt överlägsen andra , så vi kan sas i stort bara byta ner oss. Så andra kulturer och länder har att tjäna på att ta efter oss och inte vi dom.
Citera
2007-07-08, 15:07
Medlem
Citat:
Massinvandring? Det är kanske ämne för en annan tråd.

Här är det väl begreppet "multikultur" som vi diskuterar.

Kanske är detta orsaken till en del förvirring? Nu är jag iofs anhängare till fri invandring - men med egen försörjningsplikt - men det behöver inte nödvändigtvis vara att man är det för att vara positiv till mångkultur.

Det är - i mitt tycke - fullt rimligt att ställa höga krav på invandrade och ändå välkomna deras invandring.

om jag har varit ute och cyklat avseende detta ber jag så mycket om ursäkt även om jag ser det som att massinvandringen har en viss impact på mångkulturen. jag har inga problem med mångkultur så länge den inte sätter käppar i hjulet för integration och att våra invandrare anpassar sig till vårt samhälle istället för tvärtom. men det kanske det som just är den springande punkten.

jag är inte för fri invandring men det är ju inte du heller i praktiken eftersom försörjningsplikt skulle slå hårt mot invandring från flera av de områden som invandringen till stor del kommer från idag. men generellt håller jag med dig i allt väsentligt i ovanstående inlägg.
Citera
2007-07-08, 15:16
Medlem
Citat:

Nu är det inte riktigt så att ett land kan beställa vilka som väljer att komma hit. Kanske kan vi t o m vara tacksamma över att NÅGRA öht vill flytta hit upp på tundran?

men om vi kräver försörjningsplikt som även du förespråkar så är vi en god bit på vägen.

de senaste åren har en det skett en viss invandring från både tyskland och holland (värmland vill jag minnas). där kan vi se positiva effekter avseende en fri invandring men många skulle väl kanske inte väljag att se detta som ökad mångfald av kultur. dessa grupper flyr tätbeboddheten i dessa länder och möjligheten att bo nära naturen i egna hus på landet. det kanske är den typ av invandring som vi borde försöka stimulera istället.
Citera
2007-07-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Problemet är att den svenska kulturen är en av dom rent humanistiskt överlägsen andra , så vi kan sas i stort bara byta ner oss.
Utveckla vad som menas med "svensk kultur" och på vilket sätt den är "humanistiskt överlägsen andra". Din personliga subjektiva åsikt, måhända?
Citera
2007-07-08, 17:08
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saya
Utveckla vad som menas med "svensk kultur" och på vilket sätt den är "humanistiskt överlägsen andra". Din personliga subjektiva åsikt, måhända?

Nej, låt oss hålla oss till TOPIC här för helvete! Ämnet är "argument för multikultur" och hitintills har INGEN av apologeterna kunnat prestera ETT ENDA HÅLLBART ARGUMENT! En massa hummande, tyckanden, principiella ståndpunkter och känslopjoller är vad jag ser. Glid inte undan nu!!!
Citera
2007-07-08, 17:16
Medlem
Impertinents avatar
Citat:

På grund av den degenererade historieundervisningen i Sveriges nedgångna skolor förstår inte gemene svensk vad som är rent svenskt. Listar här nedan några av de fenomen jag tycker att är det finaste och svenskaste som finns, även om upphovsmännen ofta hade sina rötter i de svenskspråkiga provinserna av det som nu är Finland:

1) Tryckfriheten: Den första skriften som på allvar utmanade censuren var Forsskåhl P. Tankar om borgerliga friheten. Uppsala 1756. Detta ledde slutligen till att Tryckfrihetsförordningen skrevs av Anders Chydenius 1766.

2) Offentlighetsprincipen: Den uppstod också på 1700-talet och är i det närmaste unik.

3) Frisinnet: Avståndstagande från auktoritetstro. Även detta fenomen härstammar från 1700-talets svenska tänkare.

De flesta andra kulturer har svårt att ta till sig dessa tre principer som är grundläggande för vår svenska kultur och som gör den så överlägsen alla andra. Det är snarare så att vi borde bidra till den övriga världen med vår kultur. Varför inte exportera svensk multikulti till arabvärlden?

Tror faktiskt inte att några övriga kulturer har något att bidra i detta avseende. Multikulturen har alltså inget att ge Sverige.

Edit: Skrivfel
Citera
2007-07-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Nej, låt oss hålla oss till TOPIC här för helvete! Ämnet är "argument för multikultur" och hitintills har INGEN av apologeterna kunnat prestera ETT ENDA HÅLLBART ARGUMENT! En massa hummande, tyckanden, principiella ståndpunkter och känslopjoller är vad jag ser. Glid inte undan nu!!!
Gudmunds de facto påstående är att det inte finns några argument för mångkultur eftersom den svenska kulturen är överlägsen alla andra. Att be om belägg för detta (vilket Impertinent gav ovan) är helt inom trådens ämne.

Argument för mångkultur:
  • Variation - Sill och potatis, midsommarstång och jantelagen i all ära, men det är dötrist i längden. Mångkultur ger en inblick i vad andra delar av världen har att erbjuda, som Sverige trots allt endast utgör en bråkdel av.
Se där, en punkt fick jag till. Dessutom är jag knappast en s.k. apologet, om den asociala och allmänt respektlösa arabklanen som har tagit över mitt trapphus skulle utvisas vore ingen mer glad än jag.
Citera
2007-07-08, 18:44
Medlem
kniebolos avatar
Sen kan man ju hävda att det moderna samhället ger alla möjligheter i världen att via massmedia, internet, resor och utbildning ta del av andra kulturer utan att behöva importera dem.
Det är, som SD en gång i tiden hävdade, helt enkelt inte nödvändigt att importera turken för att kunna äta kebab.
Att hävda att mångkultur är nödvändig för att ge oss tillgång till främmande kulturers mat, musik osv är helt enkelt förlegat. Det gällde möjligen på medeltiden men inte idag.
Tvärtom så riskerar ju alla kulturer att förlora sina särdrag i denna mischmasch som vi nu upplever. Om vi vill att våra barnbarn ska kunna njuta av både gammeldans och kebab, så gör vi bäst i att inte beblanda kulturer utan istället låta dem frodas vid sidan av varandra, i sina respektive länder.
Citera
2007-07-08, 18:56
Medlem
@kniebolo

Pudelns kärna är att allting bör ske med måtta. Om en turk och hans fru öppnar en kebabkiosk nere i hörnet är det helt OK, men om turken importerar hela släkten, frugans släkt, grannarna och tillhörande kebabmaffia blir det fel. Reglerad invandring kan lösa problemen som excessiv mångkultur för med sig utan att för den sakens skull stänga gränserna. Det är inte så att det finns ett behov för x tusental flyktingar att bosätta sig i Sverige varje år. Världen är stor nog för både kebabturkens frihet att lämna Turkiet och alla länders rätt att inte behöva ta emot en oproportionell invandring.
Citera
2007-07-08, 18:56
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
Sen kan man ju hävda att det moderna samhället ger alla möjligheter i världen att via massmedia, internet, resor och utbildning ta del av andra kulturer utan att behöva importera dem.
Det är, som SD en gång i tiden hävdade, helt enkelt inte nödvändigt att importera turken för att kunna äta kebab.
Att hävda att mångkultur är nödvändig för att ge oss tillgång till främmande kulturers mat, musik osv är helt enkelt förlegat. Det gällde möjligen på medeltiden men inte idag.
Tvärtom så riskerar ju alla kulturer att förlora sina särdrag i denna mischmasch som vi nu upplever. Om vi vill att våra barnbarn ska kunna njuta av både gammeldans och kebab, så gör vi bäst i att inte beblanda kulturer utan istället låta dem frodas vid sidan av varandra, i sina respektive länder.

Jäpp, den enda fungerande mångkulturen som finns är på en marknad där alla har något att köpa eller sälja till varandra.

Sedan går var och en hem till sitt igen.
Citera
2007-07-09, 00:25
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Argument för mångkultur:
  • Variation - Sill och potatis, midsommarstång och jantelagen i all ära, men det är dötrist i längden. Mångkultur ger en inblick i vad andra delar av världen har att erbjuda, som Sverige trots allt endast utgör en bråkdel av.
.
Mångkultur i form av mat är väldigt bra, vi kunde börja äta bananer på 50-talet utan att ta hit 500 000 afrikaner om du förstår vad jag menar.
Likaså med ris och kineser eller potatis och sydamerikaner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in