Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Du får gärna motbevisa mej, men detta är min uppfattning om historien. Vi kanske kan ta en debatt i Juridik eller historia om hurvida den germanska rätten har några rötter i den romerska? Så slipper Katarsis ta oss i öronen för mycket.
Norden - ja, vi har väl varit mångkulturella sedan vikingatiden. Fanns väl inget folk som reste ut i världen så mycket som våra förfäder. "Vi" grundlade Skottland, England, Ryssland, Island och Normandie. Vi idkade handel med i princip hela Europa och bitar av Mellanöstern. Och det var inte bara varor som flyttade på sej, även människor - med sin kultur - tog sej hit, ibland frivilligt, ibland som slavar.
Därefter fick vi Vite-Krist, dvs den Sydeuropeiska kulturblandningen som kallas Katolicism - med rötter i Mellanöstern och Grekland - som har gjort ett starkt avtryck i vår kultur.
Behöver jag nämna Hansan, Vallonerna eller potatisens ursprung?
Ständigt har det kommit människor hit, med sin kultur - och bidragit till vår egen mångkultur. De senaste som kommer hit, från östra Europa och Mellanöstern - kommer att bidra med saker som framtidens generationer kommer att betrakta som lika svenska som nutiden betraktar köttbullar, julgranen, vals och nyårsfirandet.
Och detta är mitt starkaste argument för mångkulturen - den är oundviklig - om man inte vill isolera sej. Och isolation leder till förfall, det har vi ju sett gång på gång i historien.
Norden - ja, vi har väl varit mångkulturella sedan vikingatiden. Fanns väl inget folk som reste ut i världen så mycket som våra förfäder. "Vi" grundlade Skottland, England, Ryssland, Island och Normandie. Vi idkade handel med i princip hela Europa och bitar av Mellanöstern. Och det var inte bara varor som flyttade på sej, även människor - med sin kultur - tog sej hit, ibland frivilligt, ibland som slavar.
Därefter fick vi Vite-Krist, dvs den Sydeuropeiska kulturblandningen som kallas Katolicism - med rötter i Mellanöstern och Grekland - som har gjort ett starkt avtryck i vår kultur.
Behöver jag nämna Hansan, Vallonerna eller potatisens ursprung?
Ständigt har det kommit människor hit, med sin kultur - och bidragit till vår egen mångkultur. De senaste som kommer hit, från östra Europa och Mellanöstern - kommer att bidra med saker som framtidens generationer kommer att betrakta som lika svenska som nutiden betraktar köttbullar, julgranen, vals och nyårsfirandet.
Och detta är mitt starkaste argument för mångkulturen - den är oundviklig - om man inte vill isolera sej. Och isolation leder till förfall, det har vi ju sett gång på gång i historien.
Om du kollar bakåt i tråden lite, så tror jag ingen här argumenterar FÖR isolering och inavlad självtillräcklighet. Det är liksom inte DETTA som är alternativet till dagens multikulti-koncept. Positiv påverkan och kreativ korsbefruktning är, som du så riktigt hävdar, nödvändigt för all utveckling.
Problemet är istället att det går inte att jämföra tusentals år av relativt "ostörd" svensk (nordisk, skandinavisk eller, varför inte, västeuropeisk) samhällsutveckling med den veritabla folkvandring vi idag ser med massinströmning av individer som de facto inte har speciellt mycket av pluss-värde att bidraga med. Istället får vi inskränkningar och värderelativistiska kompromisser. Stagnation och undergång KAN faktiskt följa på folkvandring, som mitt exempel Romarriket påvisade.
Du undviker att svar på en enkel fråga i mitt förra inlägg! Förklara VARFÖR Sverige (Norden e.t.c) legat så långt framme inom attraktiva samhällsfaktorer TROTS relativt homogen befolkning -och HALKAT EFTER de senaste 20 åren!?
Du kan inte jämföra några hundra valloner, Alstömers potatisimport och något tusental hansa-tyskar med 40 000 invällande khatidisslare, kamelherdar och hedersknyfflar bara under 2007!
Jag tänker inte ens BÖRJA att försöka motbevisa dig i fråga om historia. Du får väl själv läsa på McKay, Hill & Buckler History of World Societies i valda kapitel, Henry Kamen European Society 1500-1700, Dick Harrisson Europa i Världen -Medeltiden, Felipe Fernandez-Armesto Millenium samt Roberto Calasso The Ruin of Kasch till att börja med...
Det kvittar vad man postar snart! Inte ens om man ställer sig och hoppar på halsen på er apologeter, så kommer man någonsin att erkänna sprickorna i multikulti-projektet och de haverier detta leder till! Man kan köra den ena källan efter den andra på er, posta den ena artikeln, ledaren, rapporten efter den andra, lyfta fram den ena auktoriteten efter den andra... Det spelar ingen roll! Ni är defensiva och försöker försvara det som inte går att försvara och det ni föröker presentera som argument FÖR ett multikulti-projekt håller helt enkelt inte. Ni har chansen i den här tråden! En trådstart med en positiv frågeställning! Inget gnäll om håriga arabapor! Inget kvidande om invandrares brottslighet! Kom med argument, RIKTIGA argument och inget känslopjoller, för att vi skall omfamna detta gigantiska misslyckande!