2007-07-10, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Högre tillväxt för att bl.a befolkningen växer

Beror i första hand på den goda konjunkturen och goda tillväxten för företagen.

Citat:
vi har lägts BNP per capita i Norden.

Men kommer ikapp och växer snabbare, trots att invandringen är större än någonsin
Citera
2007-07-10, 23:32
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilizten
Men kommer ikapp och växer snabbare, trots att invandringen är större än någonsin

Men föreställ dig då hur svenne hade haft det i Sverige UTAN Blatteoket?
Citera
2007-07-11, 01:07
Medlem
Golonkas avatar
Jag vill bara helt kort bemöta Babianens senaste tirader i tråden. Svaret på de grundlösa påståenden du sluggar omkring dig ligger längre bak i tråden och är redan färdigdiskade. Debatten blir inte bättre av att du rapar om samma soppa en gång till tio sidor senare och hoppas få napp den här gången!

Till topic:

Vi kan ju försöka klyva ut om huruvida hönan kom före ägget eller tvärtom, men det genererar knappast hållbara argument för multikultur. Alldeles oavsett vilka kulturella inputs arbetskraftsinvandringen, efterkrigstidens bättre kommunikationer, folks ökade möjligheter/benägenhet att resa utomlands och allt längre bort, amerikaniseringen, globaliseringen etc etc, så är det väl bara att iskallt konstatera att vi har en besvärlig situation i Sverige idag -multikulti-mässigt. Kanske inte lika illa som Storbritannien, Tyskland och Frankrike, men tack vare Sveriges ringa befolkning är det kanske desto allvarligare. Att vi idag är mitt uppe i en gigantisk högkonjunktur som BORDE genererat mer välstånd, så påverkas knappast sysselsättningsgraden bland invandrarna. Anledningen till detta är att dagens invandrare kommer från FEL LÄNDER och av FEL ANLEDNING. Babianen påstår att de flesta invandrare från Mellanöstern inte är speciellt religiösa utan, liksom oss, förhållandevis sekulariserade. Alla som har minsta inblick i hur allt mer polariserat samhället blir mellan OSS och DEM vet att det inte är så. Jag rekommenderar en titt här: http://www.heder.nu/
Länken är till en sida som startats av några välmenande människor för att stödja unga människor som har problem med sina egna familjer. "Hedersrelaterat", brukar det kallas. En HELT okänd företeelse fram tills dess att vi började massimportera bergsbönder, analfabeter och vidskepliga vettvillingar från underutvecklade kulturer. Vissa här på forumet ser inga problem med att pappa och brorsan "håller efter" kärringen, dottern eller syrran, men det är HELT främmande företeelser i Sverige och borde så förbli. En annan HÄRLIG liten multikulti-grej är traditionen att karva sönder fittan på småflickor och sy ihop den för att garantera att hon inte knullar runt. Nyakomo Sambuni hade förslag på en lösning på DEN specifika problematiken, men det sprack på värderelativistiskt pjoller och månande om någon sorts jävla INTEGRITET! Multikulti my ass!

Den här kan kanske också vara av intresse? http://talk.islamicnetwork.com
Ett muslimskt diskussionsforum på nätet för exilaraber. Tjoflöjt vad SEKULARISERADE man är DÄR då... Detta forum räknas ändå som ett återhållsamt och moderat diskussionsforum för muselmaner.

När det sedan gäller patriarkalt förtryck i den avancerade klassen, så har multikulti-projektet onekligen lett till en ÖKNING av denna företeelse TROTS år av jämställdhetsarbete! Till och med feministerna håller käften och vill hellre snacka om kvinnlig representation i bolagsstyrelser, föräldraledighet och annat lappri. Mona Sahlin har BÖG-ÄKTENSKAP som viktigaste fråga att driva just nu! HALLÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!

Sedan kan vi ju ta yttrande och tryckfriheten. Affären kring Muhammedkarikatyrerna och den gamla regeringens (med stödfjollorna och diverse andra supporters) smaklösa utförsäljning av gamla värden och erövrade friheter talar sitt tydliga språk. Vi är beredda att kröka, böja och vrida oss hur fan som helst för att omfamna multikultiprojektet. Det handlade inte bara om exportpengar för svensk industri. Det handlade OCKSÅ om att blidka en högljudd muslimsk lobby på hemmaplan. Freivalds gick så långt att hon STÄNGDE ett etablerat partis hemsida för att fjäska för muhammedanerna! Hela HMF-lagstiftningen är ett gigantiskt appeasement-projekt för att hålla svennarna på mattan och garantera kulturberikarnas framfart i samhället.

Sammanfattningsvis: Multikulti är ett ELITENS projekt. Det har nada förankring i befolkningen och varje jävla multikultiutspel från "klicken" möts av samma knutna nävar i byxfickan och samma upprörda kommentarer bland "vanligt folk". Ta bara det här senaste skithittepået man hade för sig när man nominerade Malmö Moské som ett av Sveriges "sju underverk"... Fy fan! Eller var det bara JAG som hörde en massa syrliga kommentarer i kölvattnet av Nationaldagsfirandet? Visst, visst, det fanns visst säkert de som tyckte det var gulligt med jembe-trummor och albansk folkdans, men fyfan vad många man hörde som var riktigt jävla pissed på att multikulti alltid skall framhävas in your face tills man spyyyyyyr på skiten! Tillräckligt många har en känsla av att det där med kött-tsunami var nog inte så jävla häftigt ändå, för att multikultibuffén skall smaka bittert i käften på dem och stödja "fel" parti 2010.
Citera
2007-07-11, 19:17
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Ett av dom minst humana länderna i väst är USA som också är det mest mångkulturella, ett av dom mest globaliserade är Japan vilket också är ett av dom minst mångkulturella, det finns m.a.o ingen koppling mellan dessa fina ord och mångkultur, mångkulturförespråkarna önskar bara att så är fallet.

Intressant iaktagelse som tål att tänkas på, i korrelation till artiklarna som tidigare presenterades där det framkom att kulturella klyftor framkallar misstro bland folk [förenklat].
Citera
2007-07-11, 19:53
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Ja, vad finns det egentligen för argument för mångkultur?

De enda argument för mångkultur jag har sett har vart värdelösa.

Har inte någon antirealist nåt vapen mot sanningen?

Det är nog tyvärr så att argumenten du hittills sett är värdelösa enligt dig, men ganska uppskattade i aspirerande "globala människors" ögon.
Om en person tycker att det är en skön grej att med hjälp av mångkulturen skolas till en världsmedborgare så finns det knappast något vapen mot deras sanning.
Citera
2007-07-11, 20:10
Medlem
Vad innebär ordet "världsmedborgare"? Ruskis änvänder sig utav det rätt ofta och i hans mening betyder det ju en person som känner sig hemma överallt och inte kan placeras i fack typ. Men egentligen borde ju en sådan världsomvandling betyda att gränserna och kulturskillnaderna blir mer cementerade. Därför man kan inte vara så mysigt multikulti som ruskis vill och samtidigt verka för ett starkare inflytande utav sin egen eller andras kulturer då detta lär begränsa de andra sociala levnadssätten.

Eller ska vi bara anta att;

Världsmedborgare som inte får ha en fast kulturkänsla = europeér

Dom som ska stå för den kulturella mångfalden i världen = asiater, araber och afrikaner.

?
Citera
2007-07-11, 20:19
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckmeJesus
Vad innebär ordet "världsmedborgare"? Ruskis änvänder sig utav det rätt ofta och i hans mening betyder det ju en person som känner sig hemma överallt och inte kan placeras i fack typ. Men egentligen borde ju en sådan världsomvandling betyda att gränserna och kulturskillnaderna blir mer cementerade. Därför man kan inte vara så mysigt multikulti som ruskis vill och samtidigt verka för ett starkare inflytande utav sin egen eller andras kulturer då detta lär begränsa de andra sociala levnadssätten.

Eller ska vi bara anta att;

Världsmedborgare som inte får ha en fast kulturkänsla = europeér

Dom som ska stå för den kulturella mångfalden i världen = asiater, araber och afrikaner.

?

Jasså? Gör jag?

Då får du gärna PM:a mej länkar till de inlägg där jag använder detta ord.

I övrigt har vi som tror att multikultur är positivt gett en hel del skäl.
Citera
2007-07-11, 20:54
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
I övrigt har vi som tror att multikultur är positivt gett en hel del skäl.

Vill du göra en kort resume av dessa skäl?
Jag tror att du skulle få ett realistiskt svar på varje punkt.

Edit: På 15 sidor missar man alltid nåt.
Citera
2007-07-11, 21:09
Medlem
LéKrisss avatar
Lite sammanfattning i hast

Efter att ha ögnat igenom tråden kan man konstatera att själva begreppet "multikultur" är lite luddigt.
För mig är exempel på multikultur om jag och min granne "Giovanni" delar på samma kulturella spelyta och håller oss med olika karaktärsdrag. "Ciao" säger Giovanni i trappen och jag tjenar tillbaka. Kom in på lite vin och ost så löser vi världsproblemen, kanske han säger om jag inte ölat för våldsamt på balkongen.
När jag bodde i förorten anammade jag vanan att skaka hand när man träffar kompisar, vilket jag trivs utmärkt med.
Så, visst finns det trivsamma aspekter av multikultur, men bakom fasaderna rör sig så mycket mer, måste röra sig så mycket mer - varför skulle annars så stora konflikter uppstå?
Därför ställde jag den initiala frågan, vilka de verkliga argumenten för multikultur är. Ska man propagera för ett multikulturellt samhälle måste man ju ha argument som överväger nackdelarna.

Sprawl visade med sitt inlägg exakt vad jag finner rent vämjeligt i multikulti-förespråkarnas resonemang. Själv trivs jag med en Giovanni i trappen och tycker det är helsoft när min grekiske polares farsa tycker att man ska vara med på middagen och sedan diskutera i timmatal. Därför önskar jag att det i multikulturresonemangen tittade fram mer genomtänkande profiler än Mona Sahlin: http://www.flashback.org/showpost.php?p=7655707&postcount=98

Bidragen i tråden, som är uppfriskande genomtänkta jämfört med Monas grodor är som följer (kan ha missat någon):

Babianen
1. Vi behöver en befolkningstillväxt för att den sk. försörjningskvoten ökar. Det innebär att de arbetsföra måste försörja allt fler pensionärer. Och då är det önskvärt att den arbetsföra befolkningen ökar, så att bördan blir lättare. På längre sikt (jag ska leta upp siffrorna och posta dem i tråden) kommer invandringen att vara vital för att säkerställa befolkningstalen.

2. Om min herre är bekant med den ökända lagen om tillgång och efterfrågan, kommer han att inse att fler invandrare också innebär ett ökat utbud av arbetskraft. Notera att många branscher idag helt domineras av invandrare, helt klart ett tillskott till ekonomin.

3. För att ta ett exempel, kan jag nämna invandrare som gör det möjligt för svenska företag att göra affärer i andra länder, eftersom de har kännedom om hemlandets språk och kultur.

Jag skulle säga att det är en förutsättning för utveckling, eftersom konkurrens kommer att sålla fram de bästa idéerna, vilket är till gagn för alla.

Vad är alternativet? Ska vi försöka upprätthålla någonslags monokultur, där blott di svenske krusbärerne skola få spisas?

Ruskigbuss
Motsatsen, monokultur - leder till stagnation, degeneration - och i längden - förfall. Exempel - Faronernas gamla rike, Inkaindianerna och i modern tid - Albanien under kommunismen och Nordkorea av idag.

För det andra så är skälet till att multikulturen är så framgångsrik att om man har fler synvinklar, fler angrepssätt, fler världsbilder - så kan ett problem som uppstår lösas på ett både bättre och snabbare sätt.

För det tredje så leder multikulturen ofta till att människor ur olika folkgrupper träffas och bildar familj, den sk "ras"-blandningen. Det är ju ett känt faktum att "gatukorsningar" är betydligt starkare, fysiskt, mentalt och intelligentare än "rasrena" individer. Oavsett art.

Arcane
(... som förvisso endast är bra ur kapitalistisk aspekt, men det finns väl tillräckligt många med sådana intressen för att resonemanget ska vara intressant, om än dystopiskt...)

Bitahon
Ett argument är ju att många aspekter av svensk kultur suger rätt hårt, och att blattarna som kommer hit lär oss om en smula bättre kultur i de fallen där vår egna inte är till fördel.

Ett exempel är att vi är snåla. Ett annat att vi är kyliga och inte särskilt sociala.

Saya
Variation - Sill och potatis, midsommarstång och jantelagen i all ära, men det är dötrist i längden. Mångkultur ger en inblick i vad andra delar av världen har att erbjuda, som Sverige trots allt endast utgör en bråkdel av.

Harry Haller
Ekonomen Richard Florida som idag är mycket i ropet är en person som vi med fördel kan inkludera i den här diskussionen.

Om jag har förstått det hela rätt så har hans undersökningar visat att samhällen med stora inslag av kreativa människor resulterar i en högre ekonomisk tillväxt. För att mäta denna samhällsgrupp använder sig Florida av olika indikatorer, varav åtminstone en tar fasta på andelen olika etniciteter i ett samhälle. Enligt Florida är detta således en positiv faktor för ekonomisk tillväxt.

Humperdick
Bara ett argument för invandring aka mångkultur håller och det är att Sveriges totala ekonomiska styrka ökar men tyvärr gör inte det gemene man ett dugg rikare.

__________________________________________________ ____________

Vissa av dessa argument kan uppfattas som mer eller mindre bra, beroende av hur man förhåller sig till påståendet. Däremot är det inte samma sak som att det är dåliga argument, bara för att man inte håller med. För den multikulturellt intresserade kan det ju vara briljanta argument.
Citera
2007-07-11, 21:13
Medlem
ugly_joes avatar
Jag undrar fortfarande var mångkulturen egentligen har fungerat? Frankrike? Holland? USA? USA är ett bra exempel, varenda nordamerikansk indian är nog jätteglad över att invandrande europeér kom och spred visdom till deras förfäder och byggde kyrkor som de kunde gå i och glömma sina gamla traditioner.
Precis som vi svenskar nu kan knalla runt i moskeér som poppar upp överallt, förbjudas att sjunga nationalsång, slippa äta rutten fisk i burk och bada i badhus som är öppet endast för män såsom sveriges muslimska råd krävde i våras.
Citera
2007-07-11, 21:31
Bannlyst
Mångkultur i ordets verkliga mening är lika dödsdömt som att omvärlden skulle anamma Folkrepubliken Nordkoreas styrelsesskick.

En utopi skapad i akademiska slutna vänsterkretsar/studentkretsar som om dom inte hålls under uppsikt kan orsaka stor olycka för sina respektive länder.

Världshistorien är full av dom.
Citera
2007-07-11, 22:29
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Efter att ha ögnat igenom tråden kan man konstatera att själva begreppet "multikultur" är lite luddigt. ...

Du missade visst min första poäng - nämligen "För det första är multikultur normaltillståndet, det naturliga och det framgångsrika sättet för alla samhällen som består av mer än sju individer."

För mej är det nog så att de som propagerar för monokultur bör fundera på varför denna aldrig har fungerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in