Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Jo, men skall vi möjliggöra för t.ex koreaner och indier att komma hit så måste vi ju även möjliggöra det för irakier och albaner.
Mjaee, det beror på! Arbetskraftsinvandring av efterfrågat kompetent folk ser jag inte som något större problem. Australien, b.la, tillämpar någon slags kvot: "I år behöver vi 500 möbelsnickare, 300 målare, 600 IT-tekniker"... etc.
Det är emellertid i huvudsak folk som saknar kompatibel och användbar utbildning/arbetslivserfarenhet som kommer hit. Asyl/anhörig-invandringen och den misslyckade tillämpningen av lagar och regler genenerar enbart samhällskostnader och ökade motsättningar. Jag kan vara ännu tydligare: Detta är kanske inte
invandrarnas fel i och för sig, utan vår missriktade piss-humanism och gummiryggsmentalitet. Där kan jag frikostigt ge även Babianen en poäng i sin argumentation.
Multikultur är för mig samma sak som en relativistisk inställning till normer, värderingar och rättsuppfattning. Vi har flera små klickar av "kultur" där olika regler och koder gäller. ALLA har samma legitimitet och alla är lika giltiga. Detta är FEL! Djupt fel! Jag är dessutom rädd att detta kommer att leda till betydligt värre problem än de vi har idag. Håller helt med om att detta i första hand är ett sosse-problem. Men eftersom massmedia understödjer "tänket" kommer vi aldrig vidare. Det kommer att krävas ett ordentligt skifte av samhällspolitisk paradigm!