Kan dra en annan historia eftersom ingen annan värkar vilja göra det!
Jag hade sedan tidigare beslutat med samma polare från tidigare inlägg att vi skulle måla den här kvällen. Dock skulle han möta upp några andra polare tidigare på kvällen och se en film.
Vid ungefär 12-snåret ringer han och säger att vi kan börja dra oss mot stället, han är dock ganska berusad men det bryr jag mig inte speciellt mycket om.
Jag tar med mig burkar och skisser och sätter mig på mopeden för att åka och hämta upp honom. När jag kommer fram hade han tydligen bestämt sig att ta med en polare som precis börjat intressera sig för graffiti vilket inte är mig emot. Så vi alla tre sätter oss på mopeden och vi åker iväg mot stället vi skall måla på.
Väl framme ställer vi mopeden ungefär 100 meter från stället och sen tar vi våra kassar med burkar och tillbehör och går iväg.
Stället vi har valt är ett vägräcke till motorvägen och vi hinner knappt börja fylla i förens vi måste ta skydd för förbipaserande bilar. Efter ett tag finner vi dock detta väldigt jobbigt och bestämmer oss för att det får brista eller bära och struntar i förbipaserande bilar som paserar endast någon meter bakom oss.
När jag var halvvägs igenom fyllningen till min målning konstaterar jag att ifyllningfärgen inte kommer att räcka.
Jag bestämmer mig då för att åka hem och hämta mer färg och skyndar mig till mopeden och sätter av hemmåt. Tar ca 10 minuter att åka hem och jag låter mopeden stå på medans jag springer in i garaget och raffsar åt mig ett par burkar och skyndar mig tillbaks.
På avstånd kan jag urskilja de blåa sirenerna som står och lyser upp området Jag stänger snabbt av lysena och parkerar vid en närliggande grusväg. Ringer polaren men han svarar inte. Oroligt ringer jag den andra killen som var med och möter honom en bit ifrån där jag ställt mopeden, Han hade inte heller en aning om vart han var.
Efter en stund prövar jag att ringa igen och den här gången svarar han och vi möter upp honom ochså och vi går sedan tillbaks till mopeden och disskuterar vad fan som hände, här kommer han version av händelsen.
Ungefär fem minuter efter att jag gått ser han sirenerna närma sig borta vid krönet av motorvägen och i all hast hade han och polaren bestämmt sig för att springa över motorvägen för att inte behöva gömma sig precis brevid målningarna. De springer för fulla muggar och killen som hängde på slänger sig smidigt över räcket på andra sidan men min onyktre vän hade snubblat på räcket till väg grenen och hamnade alltså mitt emellan vägarna och blev liggandes där.
Polisen hade stannat endast dryga meter från honom och han beskrev det som att han nästan kunde ta på däcket till bilen om han krupit lite närmare.
Polisen går och känner på färgen till målningarna och konstaterar att det är färskt varpå dom kollar runt lite bakom vägräcket, där de först hade tänkt att gömma sig
De står där ett tag och påpekar hur onödigt det är med snorungar som springer runt och kladdar och undrar lite ilsket om dessa ungdomar inte hade något bättre för sig. Där någonstanns lyckas min polare otroligt nog somna och vaknar upp av att jag ringer
Efter att vi skrattat gott åt min kompis otroliga smidighet ger jag dom skjuts till en busshållsplats och själv åker jag hem och unnar mig en god natts sömn!