2007-08-17, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Jag talar nu om strikt logik, inte om lätt logik. Evigheter och saker vi inte ser är inte logiskt omöjliga saker.

Däremot är det en omöjligt t ex att Gud kan lyfta en sten som han inte kan lyfta. Det kan han tydligen enligt er, och det är när inte ens sådana fundamentala principer längre gäller som allt man kan säga om Gud slutar gälla.

Ett ärligt svar är, jag vet inte, vi får fråga Gud i så fall, det enda jag VET är att det står i Bibeln att "ingenting är omöjligt för Gud". Men det här tvivlar jag på att han kan, konstigt nog, eller han kanske kan, men gör det inte.

Vänta så skall jag hitta inlägget.
2007-08-17, 20:15
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Ett ärligt svar är, jag vet inte, vi får fråga Gud i så fall, det enda jag VET är att det står i Bibeln att "ingenting är omöjligt för Gud".

Gud har en tendens att inte svara när jag frågar.

Och nu, eftersom du inte vet det här, blir det ju givetvis en stor brist i hela teorin om Guds existens, eller hur?
2007-08-17, 20:20
Bannlyst
Citat:
Gud har en tendens att inte svara när jag frågar.

Och nu, eftersom du inte vet det här, blir det ju givetvis en stor brist i hela teorin om Guds existens, eller hur?

Jag vet att Gud finns, däremot så kan jag inte säga dig hur Gud fungerar eftersom han är universums Gud, har funnits i evigheters evigheter, är andevarelse som jag inte kan se, hans intelligens är på tok för stor för att jag skall kunna förstå hans tankar och resonemang.

Jag kan vidare inte bevisa Gud vetenskapligt pga av ovannämnda saker.

Jag kan däremot titta på vad han gjort, inklusive mig själv för att förstå att han finns. Det kunde jag innan jag ens hade läst Bibeln eftersom jag förstod att en intelligent skapelse kräver en intelligent skapare.

Och

Ingenting kommer till av sig självt eller av en ren slump.
2007-08-17, 20:22
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Jag vet att Gud finns, däremot så kan jag inte säga dig hur Gud fungerar eftersom han är universums gud, har funnits i evigheters evigheter, är andevarelse som jag inte kan se, hans intelligens är på tok för stor för att jag skall kunna förstå hans tankar och resonemang.

Jag kan vidare inte bevisa Gud vetenskapligt pga av ovannämnda saker.

Jag kan däremot titta på vad han gjort, inklusive mig själv för att förstå att han finns. Det kunde jag innan jag ens hade läst Bibeln eftersom jag förstod att en intelligent skapelse kräver en intelligent skapare.

Hur vet du ens att han är allsmäktig och god och sådana saker? Att du har dragit slutsatsen att det finns en allsmäktig skapare förstår jag; jag förstår inte varför du sätter sådan tilltro till b.la Bibeln. Varför måste en skapare vara god och allsmäktig? Det gör honom mer komplicerade än han behöver vara. Han kanske vara är mäktig, men inte allsmäktig. Han kanske varken är god eller ond. Han kanske bara skapade oss och sedan struntade han i oss.
2007-08-17, 20:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Visst, men Big bang och evolutionen är inte ens i närheten av vad du just beskrev. Skulle det inte vara troligt tyckte jag du sa?

Så du kan helt enkelt inte säga att det HAR hänt, för då ljuger du. Du kan däremot säga att det är TROLIGT att det har hänt. Dessutom finns inga som helst observationer från ett flertal av stadierna utan bara rena gissningar och antaganden.

Hur kan du säga att en big bang och en evolution har inträffat när du inte ens vet hur.

Igen, vad fanns före big bang (observationer finns?)

Vad orsakade big bang (observationer finns?)

Hur skapades naturlagarna (observationer finns?)

Första cellen då (observationer finns?)

OM inte stödjande observationer finns, kom inte och hävda att att du förespråkar något som är bevisat, på något sätt, eller har hänt heller för den delen.

Slutsats

Gissningar och antaganden är INTE en sanning utan en MÖJLIG sanning.

Och då dessa gissningar inte kan motbevisas..................

Länken!

För anklagar man de som ser Gud som skapare för dessa saker så gäller samma sak för vetenskapen.

Var är annars logiken?

Suck, att man skall behöva förklara nåt sånt här elementärt............
Snälla , eftersom du vet, förklara för oss ovetande hur det gick till.
Gärna varför och sen hur.
Alltså varför Big Bang och sen varför vi fick en urcell
Åsså gärna hur.
2007-08-17, 20:28
Bannlyst
Citat:
Hur vet du ens att han är allsmäktig och god och sådana saker? Att du har dragit slutsatsen att det finns en allsmäktig skapare förstår jag; jag förstår inte varför du sätter sådan tilltro till b.la Bibeln. Varför måste en skapare vara god och allsmäktig? Det gör honom mer komplicerade än han behöver vara. Han kanske vara är mäktig, men inte allsmäktig. Han kanske varken är god eller ond. Han kanske bara skapade oss och sedan struntade han i oss.

Knappast, Gud brydde sig en hel del i Bibeln. Läser du nya testamentet så skickade han till och med ned Jesus för att offra sig för att vi skulle få en chans att göra som det var tänkt från början.

Läser du Bibeln så var det vi själva som blåste det här.

Att saker är så här nu beror på att det är en liten tid kvar på stridsfrågan.

Att Gud är mäktig är det ingen tvekan om, är man evig och har skapat allt detta, så är man utan tvekan mäktig.
2007-08-17, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Snälla , eftersom du vet, förklara för oss ovetande hur det gick till.
Gärna varför och sen hur.
Alltså varför Big Bang och sen varför vi fick en urcell
Åsså gärna hur.

Jag är inte den som hävdar att det har hänt?

Därför står jag gärna över.
2007-08-17, 20:30
Bannlyst
Vad tror du om det här Xploit?

Det var någon som frågade varför Gud skapade människan när han redan visste hur det skulle gå eftersom han kan se hela framtiden.

Då svarade jag..........

Citat:
Jag kan tänka mig (som jag skrev) att även om Gud har den här förmågan så använder han den inte därför att det är världens...fel...universums värsta förmåga att äga eftersom allt blir en enda uppspelning av vad som redan hänt. Kan du tänka dig något tristare eller hemskare?

Har man en sån förmåga så väljer man nog att inte använda den eftersom den är mer negativ än positiv.

Men, det är inte helt säkert att Gud har den förmågan, i den meningen som vi ser den eftersom det fungerar lite annorlunda för Gud än för oss. Ser man en sån förmåga på vårt sätt så händer genast något hemskt.

Varför?

Det skulle betyda att allt vi gjorde var förbestämt, minsta lilla detalj, varje andetag, varje steg vi tog. Det verkar nästan mer troligt att Gud kan föutsäga framtiden "ganska väl" men ändå inte helt exakt, eftersom framiden inte är given, dvs förutbestämd in i minsta detalj. Med en sån förmåga skulle även Guds egen framtid vara förutbestämd in i minsta detalj. Och det tvivlar jag starkt på att den är, för vi skulle alla bli till någon slags spelpjäser med redan förbestämda drag.

Inget kul, eller hur?

Han envisades och jag fortsatte.........

Citat:
Jo, det gör en väldig skillnad och gäller inte bara en egenskap hos Gud, utan förändrar allt eftersom det skulle vara förbestämt.

Det du postade betyder att han ser allt i nutid, inte framtid, även om han säkert kan ta fram var som är högst sannolikt för en framtid genom att titta på data precis som vad vetenskapen gör, men å andra sidan det kan ju du och jag också göra, fast kanske inte lika bra som Gud.

Och NEJ igen. Gud skapade oss med en fri vilja, det betyder att vi själva styr våra beslut, utan den förmågan vore vi viljelösa robotar.

Gud är allvetande, men framtiden är inte förbestämd för vare sig oss eller Gud. en sån egenskap SKULLE göra framtiden förbestämd för alla, inklusive Gud själv.

Lite paus kanske!

Kaffet väntar.
2007-08-17, 21:11
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Just nu, ja.
Då vet jag även vad som är på gång.
OK då ger jag upp.
2007-08-17, 21:32
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
OK då ger jag upp.

Never Surrender

Never surrender, never give in
Never let the enemy win
Never say why, never say die
It's always worth another try

Never surrender

Never give in to things they say
Better move fast before its too late
Lose the race, lose your face
Better keep cool and play the ace
2007-08-17, 22:12
Medlem
Citat:
Vad jag ville ha sagt är bara att man sitter och gissar istället för att ta fram något som verkligen beskriver en evolution och visar att den verkligen har inträffat.

Läste du länkarna? Evolution är väldigt bra grundat i massiva bevis. Svaret är ju annars att du personligen är mycket smartare och bättre än så gott som ALLA forskare som studerar något ämne som ens rör evolution.

Citat:
Varför kan man inte skapade en levande cell med fysikaliska processer?

Jag kan svara på det om du vill.

Igen, inte evolution.
2007-08-17, 22:14
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Läste du länkarna? Evolution är väldigt bra grundat i massiva bevis. Svaret är ju annars att du personligen är mycket smartare och bättre än så gott som ALLA forskare som studerar något ämne som ens rör evolution.
Kreationister ser sig hitta luckor överallt i evolutionsteorin mha sitt "sunda förnuft". Det är ju bara en konspiration av alla våra mest briljanta forskare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in