2007-08-17, 22:24
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Kreationister ser sig hitta luckor överallt i evolutionsteorin mha sitt "sunda förnuft". Det är ju bara en konspiration av alla våra mest briljanta forskare.

På vilket sätt strider evolutionsteorin mot gudsteorin ?
2007-08-17, 22:26
Medlem
handimans avatar
Citat:
Kreationister ser sig hitta luckor överallt i evolutionsteorin mha sitt "sunda förnuft". Det är ju bara en konspiration av alla våra mest briljanta forskare.
Man kan alltid byta sunt förnuft mot mer komplicerade konspiratoriska ideér.
Gudstron är väl konspiratorisk om något, dessutom rent vetenskapligt en beprövat usel lösning på ett problem, att ge ett svårt problem en annu svårbegripligare förklaring har aldrig lett till framsteg.

Religionstro har inte gett oss dvd-spelare, datorer eller plasmaskärmar, att nämna i prästs närhet att man skulle kunna flyga i plåtcylindrar på 1900-talet kunde rendera i dödsstraff för kätteri och häxeri på medeltiden då gudstron var som starkast.

Vetenskapen har däremot beprövat visats fungera, bygge en laser efter bibelns principer och jag skall bli troende, tills dess väljer jag vetenskapens förklaringsmodeller för arternas uppkomst framför bibelns.
2007-08-17, 22:27
Medlem
handimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
att gud skapade människan av lera kanske, noaks ark osv..
2007-08-17, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av handiman
Man kan alltid byta sunt förnuft mot mer komplicerade konspiratoriska ideér.
Gudstron är väl konspiratorisk om något, dessutom rent vetenskapligt en beprövat usel lösning på ett problem, att ge ett svårt problem en annu svårbegripligare förklaring har aldrig lett till framsteg.

Gudstro kan inte ses vetenskapligt, vad har du fått det ifrån?

Citat:
Religionstro har inte gett oss dvd-spelare, datorer eller plasmaskärmar, att nämna i prästs närhet att man skulle kunna flyga i plåtcylindrar på 1900-talet kunde rendera i dödsstraff för kätteri och häxeri på medeltiden då gudstron var som starkast.

1.Det har det visst det, indirekt. Vilka uppfinner DVD spelare? Dessa är skapade av......

2.Människan har många gånger använt religionen som ursäkt för eget huvudlöst uppträde eller begär efter makt, ja. Alltså är det inte religionen utan människan det är fel på.

Citat:
Vetenskapen har däremot beprövat visats fungera, bygge en laser efter bibelns principer och jag skall bli troende, tills dess väljer jag vetenskapens förklaringsmodeller för arternas uppkomst framför bibelns.

Lycka till.
2007-08-17, 22:48
Bannlyst
Citat:

Vilken av dom kan du?
2007-08-17, 22:48
Bannlyst
Citat:

Inte alls!

Det är ett sätt för människan att inte känna sig underlägsen pga att man skulle förnedrande nog blivit skapad av en person som dessutom råkar vara ett högre väsen, tala om nedköp. Människan måste naturligtvis hitta ett sätt som gör människan helt oberoende från denna förnedrande situation, hur otänkbart det än är. Hur oundvikligt det är lär vi snart få se i vilket fall som helst.
2007-08-17, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Läste du länkarna? Evolution är väldigt bra grundat i massiva bevis. Svaret är ju annars att du personligen är mycket smartare och bättre än så gott som ALLA forskare som studerar något ämne som ens rör evolution.

Igen, inte evolution.

Evolution är inte alls grundat i starka bevis.
2007-08-17, 22:52
Bannlyst
Citat:
OK då ger jag upp.

Det respekterar jag.

Och då hoppas jag att du respekterar min åsikt. Om jag respekterar din? Självklart.
2007-08-17, 22:52
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
Som bekant så har ju alla sin egen "gudsteori", några exempel på varför evolutionstrorin strider mot den är.
  • Naturligt urval är designern.
  • Människan är inte någon slutgiltigt perfekt skapelse av en perfekt designer, utan ett hopkok av rudimentär och nyttiga delar både vad gäller organ och genetisk kod.
  • Våra känslor kan beskrivas evolutionärt.
  • Vi är djur och besläktade med allt annat levande på jorden.
  • Alltså, det finns inget behov av att införa gud annat än i kunskapsluckorna.
  • mm
2007-08-17, 22:53
Bannlyst
Citat:
att gud skapade människan av lera kanske, noaks ark osv..

Låt se.........

Det ger vi poäng för. Utom ett smärre stavfel, han hette Noa inte Noak.
2007-08-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Evolution är inte alls grundat i starka bevis.

Så. Forskare som är experter på att bedöma validitet i bevis och är helt överrens om att det existerar enormt starka bevis för det...kan inte sin forskning? Har du läst länkarna jag skickat med eller du kanske inte är ute efter lära sig åsikter och bevis angående evolution utan mer...bekräfta din egen åsikt enbart?
2007-08-17, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Så. Forskare som är experter på att bedöma validitet i bevis och är helt överrens om att det existerar enormt starka bevis för det...kan inte sin forskning? Har du läst länkarna jag skickat med eller du kanske inte är ute efter lära sig åsikter och bevis angående evolution utan mer...bekräfta din egen åsikt enbart?

Varför kan man inte skapa en levande cell?

Fattas det något?

Just därför har en evolution aldrig kunnat hänt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in