2007-08-15, 13:59
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag förstår vad du menar. Ibland är Bibeln en skildring av samma sak, från olika ögon. Som en dokumentär när olika människor berättar om samma sak och tillför något nytt till det du inte visste. Det är också en berättelse som följer tiden, folk föds, blir gamla och dör till sist.

Faktum är att det skulle vara extremt svårt att sätta ihop hela böcker där nästa bok fortsätter direkt där den föregående slutar, med tanke på att dessa människor träffades inte ens, de levde helt olika liv, i olika tider och såg aldrig varandras skrifter.

Svårt? Varför då? Det har ju historiker gjort i alla tider.

När den store Thukydides av någon anledning inte avslutade sitt magnifika verk "Historien om det Peolponessika kriget" var det en och annan historiker som skrev en fortsättning, b,la Xenofon (som visserligen levde ungefär under samma tid som Thukydides) och Diodorus Siculus som 400 år efter. Det är egentligen inte alls svårt, för vi idag har i princip inga andra källor att tillgå i dessa sammanhang förutom Bibeln. Vissa författare kanske är helt ute och cyklar ibland utan att vi har någon aning om det.

I vissa folk såg de ju varandras skrifter också. T ex i fallet Moseböckerna som alla judar i princip skulle kunna recitera utantill. Alla författare till NT hade ju tillgång till och var säkert mycket kunniga i GT. I en del fall är det dock som du säger, men där får man fråga sig om de ens talar om samma sak.
2007-08-15, 14:03
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Tänk vad Bibeln inspirerat folk som inte ens tror på den.

Jesus, syndafloden, domedagen, "behandla andra som du vill bli behandlad själv"

Moses som delade havet, 666

Flykten från Egypten, paradiset, ormen

osv

Så man kan även säga att Bibeln har betytt ganska mycket för både anhängare och motståndare till den.

Dessutom extremt välskriven.

Troligtvis har Bibeln blivit insipierad av Mesopotamska texter, åtminstone när det gäller syndafloden. Att Bibeln är helt orginell kan ju verkligen debatteras. Att den har betytt mycket däremot för världen är helt klart. På gott och ont. Det tidigaste nedskrivna exemplet av den gyllene regeln kommer inte från Jesus, utan från (vet inte om det finns något nedskrivet tidigare) Konfucius, som dog 479 f.kr.

Välskriven? Vissa delar möjligtvis, men speciellt GT är skriven på det klassiskt primitiva sätt som det mesta från den tiden är. När det gäller bra litteratur från samtiden vi vända oss till de stora grekiska dramaterna, Homeros och Vergillius.
2007-08-15, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Svårt? Varför då? Det har ju historiker gjort i alla tider.

När den store Thukydides av någon anledning inte avslutade sitt magnifika verk "Historien om det Peolponessika kriget" var det en och annan historiker som skrev en fortsättning, b,la Xenofon (som visserligen levde ungefär under samma tid som Thukydides) och Diodorus Siculus som 400 år efter. Det är egentligen inte alls svårt, för vi idag har i princip inga andra källor att tillgå i dessa sammanhang förutom Bibeln. Vissa författare kanske är helt ute och cyklar ibland utan att vi har någon aning om det.

I vissa folk såg de ju varandras skrifter också. T ex i fallet Moseböckerna som alla judar i princip skulle kunna recitera utantill. Alla författare till NT hade ju tillgång till och var säkert mycket kunniga i GT. I en del fall är det dock som du säger, men där får man fråga sig om de ens talar om samma sak.

Det är runt 1.500 år mellan de första och de senaste böckerna i Bibeln tror jag. Har du någonsin riktigt läst igenom Bibeln? Då menar jag att fått gå tillbaka, eller bläddra framåt för att få en full förklaring till det som du läser.

En miss många gör är att de citerar Bibeln rakt av, det går inte eftersom du måste läsa de olika skribenternas böcker för att få "hela berättelsen".

Man citerar något............

- Det är fel, det står inte.

Visst gör det, men inte just där du är. Då blir det att bläddra tillbaka eller att bläddra framåt en bit. Men oftast brukar det stå hänvisningar i Bibeln vart du skall bläddra för att

1.Få förklarat
2.Få bekräftat

Det du läser just nu.

Som att se Guds ansikte till exempel.

Det var nån som sa. Det är FEL Moses såg Guds ansikte.

När vi bläddrade lite så står det att Moses inte såg Guds ansikte, han såg Gud, men inte ansiktet. Hade vi nöjt oss med det första och antagit att Moses såg Guds ansikte så hade det blivit fel.

Dags för en paus.
2007-08-15, 14:08
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Det är runt 1.500 år mellan de första och de senaste böckerna i Bibeln tror jag. Har du någonsin riktigt läst igenom Bibeln? Då menar jag att fått gå tillbaka, eller bläddra framåt för att få en full förklaring till det som du läser.

En miss många gör är att de citerar Bibeln rakt av, det går inte eftersom du måste läsa de olika skribenternas böcker för att få "hela berättelsen".

Man citerar något............

- Det är fel, det står inte.

Visst gör det, men inte just där du är. Då blir det att bläddra tillbaka eller att bläddra framåt en bit. Men oftast brukar det så hänvisningar i Bibeln vart du skall blöddra för att

1.Få förklarat
2.Få bekräftat

Det du läser just nu.

Vet inte vad du menar med "riktigt" läst genom Bibeln. Jag har inte läst Bibeln så som du påstår att den ska läsas; för verkligen är det inget annat än vad du påstår att man ska läsa den. Jag brukar alltid vara, och uppmana andra att vara det, försiktig när det gäller att läsa Bibeln på det "rätta" sättet, eftersom det knappast råder någon enighet om det rätta sättet. Det finns de som anser att Bibeln inte innehåller ett enda fel; det finns det som anser att den innehåller fel men inte i budskapet; de finns sådana som du som anser att det finns symbolik och metaforer i den, och det finns de som anser att Bibeln skall tolkas bokstavligt rakt genom.

Det är 1500 år mellan första och sista, men det är ju inte så att Uppenbarelseboken är en ren fortsättning på t ex tredje Mosebok.
2007-08-15, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Vet inte vad du menar med "riktigt" läst genom Bibeln. Jag har inte läst Bibeln så som du påstår att den ska läsas; för verkligen är det inget annat än vad du påstår att man ska läsa den. Jag brukar alltid vara, och uppmana andra att vara det, försiktig när det gäller att läsa Bibeln på det "rätta" sättet, eftersom det knappast råder någon enighet om det rätta sättet. Det finns de som anser att Bibeln inte innehåller ett enda fel; det finns det som anser att den innehåller fel men inte i budskapet; de finns sådana som du som anser att det finns symbolik och metaforer i den, och det finns de som anser att Bibeln skall tolkas bokstavligt rakt genom.

Det är 1500 år mellan första och sista, men det är ju inte så att Uppenbarelseboken är en ren fortsättning på t ex tredje Mosebok.

GT och NT skiljer sig, ja.

Om du tittar i en Bibel så finns det hela tiden hänvisningar till vart du skall gå för att läsa vidare.

De brukar stå i mitten av sidan eller längst ned.

Nu blir det paus.

För övrigt, ha en bra dag.
2007-08-15, 15:24
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morientes
Har det bevisats att de aldrig ägde rum?

Ja.
2007-08-15, 15:28
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Först, du vet att en del saker är symboliskt berättade i Bibeln och har aldrig ägt rum i verkligheten utan är så kallade liknelser.

Nej. I bibelns fall är den finaste termen "nationalepos".

Citat:
Kan du ge några bevis för sådant du anser aldrig har ägt rum?

Ja. Det arkeologiska och historiska kartläggningen av egypten och kanaan visar en annan bild än den beskriven i bibeln.
2007-08-15, 15:29
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Lite läsning som kanske kan vara intressant................

Problem och motsägelser i Bibeln
God gap
Fri vilja
Matematinkens osannolika användbarhet
Vetenskap och metafysik
Bibelns Trovärdighet
20.000 fel i Bibeln?
Hur Bibeln kom till
Översättningen

Läs gärna igenom det här, de här grabbarna vet vad de sysslar med och har lagt ned ett enormt jobb på att tolka Bibeln rätt. De är oberoende Bibelforskare.

http://www.concordant.org/expohtml/DeathAndJudgment/index.html

Jag har redan ägnat mig åt det här i tre år nu. Jag kan de flesta synpunkterna i debatten.
2007-08-15, 15:31
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Dessutom extremt välskriven.

Läs lite buddhistisk litteratur om du vill veta vad religiös visdom är. Man behöver inte ens vara buddhist för att imponeras över hur mycket mer utvecklad den filosofin är. I jämförelse är bibeln lika sammanhängande som pundarsvammel.
2007-08-15, 18:58
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Kan de?
Vilken sorts logik då?
Vår?
Och "vår" logik styr förstås universum och inget kan finnas utanför den?
Låter inte det en smula överentusiastiskt och lite som övertro på människan tycker du?
Ja det finns så vitt jag vet bara "vår" logik. Och utan den blir alla diskussioner meningslösa eftersom vi omöjligen kan förstå varandra.
2007-08-15, 19:04
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Nehe..

Ateism är per definition: " a doctrine that states that nothing exists but natural phenomena (matter), that thought is a property or function of matter, and that death irreversibly and totally terminates individual organic units."

Så..

Ateister sitter lugnt med armarna i kors och påstår:

Vi vet ingenting, vi tror ingenting, vi tar inte ställning, vi är vetenskapliga och alla som inte är ateister har fel?
Ingen definition jag sett förut Ateism är bara avsaknad av tro, sen kanske olika grupper gått längre i sina definitioner. Och eftersom ateism inte är en tro eller en religion som sådana som du försöker få det till är det den enda gemensamma nämnaren du kan hitta. Jag kan bara svara utifrån min övetygelse, och om det är någon som har hybris är det ni som tror er ha hittat svaret på livets alla frågor i er religion.
2007-08-15, 19:12
Avslutad
[quote=NumeroUno]Ingen definition jag sett förut Ateism är bara avsaknad av tro, sen kanske olika grupper gått längre i sina definitioner. QUOTE]

Definitionen var från American Atheists sida.

Olika grupper? Vadå olika grupper?

Olika grupper som har olika avsaknad av tro?

Ge dig..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in