2007-08-17, 19:56
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Det bör jag visst det, vetenskapen kan visa mig något jag ser och kan uppleva. Gud är utanför vad vi kan se och uppleva, alltså kan jag omöjligt visa dig Gud, eller hur han fungerar, eller exakt var han är just nu. Kunde jag så skulle jag göra det med nöje.

Om du hävdar något som du KAN bevisa med vetenskap så förväntar jag mig att du gör det i så fall.

Jag har aldrig sagt att jag kan bevisa evolution för dig; vetenskapen jobbar heller inte alltid med något man kan "se eller uppleva", t ex matematik och kvantfysik.

Om du läser akademiska tidsskrifter så som Nature och Science finner du massa intressanta akademiska artiklar om evolution.
2007-08-17, 19:57
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Just nu, ja.

Då vet jag även vad som är på gång.

Men det är ju föga lite du vet om Gud egentligen, eller hur?
2007-08-17, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Jag har aldrig sagt att jag kan bevisa evolution för dig; vetenskapen jobbar heller inte alltid med något man kan "se eller uppleva", t ex matematik och kvantfysik.

Om du läser akademiska tidsskrifter så som Nature och Science finner du massa intressanta akademiska artiklar om evolution.

Jag har läst en del om evolutionen.

Kan du svara på varför man inte kan skapa en levande cell genom fysikaliska processer?

Big bang kunde ju, slumpvis till och med.

2007-08-17, 19:59
Bannlyst
Citat:
Men det är ju föga lite du vet om Gud egentligen, eller hur?

Det jag vet om Gud står i Bibeln, det andra har jag lärt mig på att se vad han skapat, det inkluderar mig själv efter som jag är "en avbild av Gud". Alltså måste Gud ha likheter med mig, eller människan. Det kan man å andra sidan redan se i Bibeln.
2007-08-17, 20:00
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Jag har läst en del om evolutionen.

Kan du svara på varför man inte kan skapa en levande cell genom fysikaliska processer?

Big bang kunde ju, slumpvis till och med.

Du menar, varför människan för tillfället inte kan skapa en levande cell med fysikaliska processer?

Big Bang har inget med biologi att göra. Förstår inte varför du drar upp den hela tiden.
2007-08-17, 20:00
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Det jag vet om Gud står i Bibeln, det andra har jag lärt mig på att se vad han skapat.

Men som vi tidigare har kommit överrens om så står Gud bortom logik och därmed vårat förstånd. Du vet ingenting om Gud.
2007-08-17, 20:01
Bannlyst
Citat:
Du menar, varför människan för tillfället inte kan skapa en levande cell med fysikaliska processer?

Big Bang har inget med biologi att göra. Förstår inte varför du drar upp den hela tiden.

Så det är evolutionen som skapat en levande cell?

Hur?
2007-08-17, 20:03
Bannlyst
Citat:
Men som vi tidigare har kommit överrens om så står Gud bortom logik och därmed vårat förstånd. Du vet ingenting om Gud.

Har du läst Bibeln?

Visst står Gud bortom vår logik och kunskap men det betyder ändå inte att han inte har likheter med oss. Titta på det som han skapat så ser du vad Gud är för person.

Verket säger mycket om skaparen.
2007-08-17, 20:04
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Har du läst Bibeln?

Visst står Gud bortom vår logik och kunskap men det betyder ändå inte att han inte har likheter med oss. Titta på det som han skapat så ser du vad Gud är för person.

Jag har läst Bibeln; du har uppenbarligen inte läst logik. Och det är vårat mest fundamentala system för tanke och språk. Du vet ingenting om Gud om du inte får tillämpa logik (vilket du gör i.o.m att du "observerar" och drar slutsatser)

Du vet fortfarande ingenting om Gud. Och det finns inget som säger, att även om Gud finns, så är han som han beskrivs i Bibeln. Han kan lika gärna vara som han beskrivs i Koranen, eller Tao Te Ching, eller...
2007-08-17, 20:05
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Så det är evolutionen som skapat en levande cell?

Hur?

Det kan jag som lekman inte svara på; däremot kan jag igen säga att det inte är av intresse, eftersom den uppenbarligen kom till på något sätt (vi är ju här idag).
2007-08-17, 20:07
Bannlyst
Citat:
Jag har läst Bibeln; du har uppenbarligen inte läst logik. Och det är vårat mest fundamentala system för tanke och språk. Du vet ingenting om Gud om du inte får tillämpa logik (vilket du gör i.o.m att du "observerar" och drar slutsatser)

Du vet fortfarande ingenting om Gud. Och det finns inget som säger, att även om Gud finns, så är han som han beskrivs i Bibeln. Han kan lika gärna vara som han beskrivs i Koranen, eller Tao Te Ching, eller...

Det som man inte kan bortse från är det som han skapat.

Att Gud är bortom vår logik är saker som.

Han har alltid funnits och kommer alltid att finnas.

Han är andevarelse, som vi inte kan se.

Han förstånd är oehört mycket större än vårt. Det vi tycker är ologiskt kanske egenligen är logiskt, men inte förrän vi lärt oss det? Det finns mycket som har hunnit "blivit" logiskt för oss på bara kort tid. Finge vi nu leva för evigt så blev säkert ännu mer saker "logiska" för vår del, tror du inte det?
2007-08-17, 20:11
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Det som man inte kan bortse från är det som han skapat.

Att Gud är bortom vår logik är saker som.

Han har alltid funnits och kommer alltid att finnas.

Han är andevarelse, som vi inte kan se.

Han förstånd är oehört mycket större än vårt. Det vi tycker är ologiskt kanske egenligen är logiskt, men inte förrän vi lärt oss det? Det finns mycket som har hunnit "blivit" logiskt för oss på bara kort tid.

Jag talar nu om strikt logik, inte om lätt logik. Evigheter och saker vi inte ser är inte logiskt omöjliga saker.

Däremot är det en omöjligt t ex att Gud kan lyfta en sten som han inte kan lyfta. Det kan han tydligen enligt er, och det är när inte ens sådana fundamentala principer längre gäller som allt man kan säga om Gud slutar gälla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in