Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Nja, det var ingen anmärkning av ord. Eller skrev du fel, i så fall anmärkte jag ord och ber om ursäkt.
Jag tycker agnostiker är ett ganska onödigt ord. Jag är ateist, men även agnostiker.
Jag reagerade på att du skrev "vem" som om det vore viktigt. Jag kunde lika gärna ha använt ordet "vad" istället, men va fan liksom. Hursomhelst sa inte citaten något om att man inte kan vara ateist för att vara vetenskapsman. Lite slarvig tolkning där. Det säger att det sista man kan överväga är vad som orsakade de mest grundläggande naturlagarna, och att pga. deras struktur måste ha varit designade av ett intelligent väsen. Man borde åtminstone överväga det om man har utforskat tillräckligt långt, säger Planck. Men visst kan man skita i det och fortfarande vara vetenskapsman, bara inte en lika filosofisk en.
Jag vet dock inte om jag kan hålla med honom om att man måste anta att det är en medveten skapelse som han sa här:
Citat:
"We must assume behind this force the existence of a conscious and intelligent mind."
Varför då, undrar jag?
Och hur är man ateist
och agnostiker? Är inte ateism "Jag tror inte på en gud" och agnosticism "Jag vet inte och tänker inte ha en åsikt i frågan"?