2012-10-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
När jag skrev trollbror menade jag att jag misstänkte att någon random Flashbackare skrivit det där och använt den genetiskt betingade broderns namn.

Men visst finns det en liten chans att det är äkta och från brorsan.
Jo, men visst; vem vet egentligen till hundra procent vem som? ...
Hur som haver kan jag här lägga ut det HSAN-dokument i sin helhet, som jag för ett dygn sedan på tråden lade ut lite saxad text från – vilket alltså ansvarsnämnden fattade sitt beslut (avskrivning) efter. Åtskilligt i texten är som synes maskat (med klassisk myndighetstusch). (Observera att jag klippt ihop två sidor lite hastigt [och osnyggt] här, då sidan 2 enkom innehåller textbiten "ansökt ... Esbjörns...", avslutningsvis.)

Läs och bedöm! ...
Citera
2012-10-25, 13:46
Medlem
sanctissimuss avatar
här finns en överklagan av beslut HSAN 2012/50:B2
Citera
2012-10-25, 14:27
Medlem
SnigelUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumInformation
Jag kan tillägga till ämnet lillebrors anmälan av storebror att det sex dagar före HSAN:s beslut den 30 augusti (tidigare länkat; där alltså HSAN avvisade Joach*ms anmälan) inkom/stämplades ett skrivelsedokument hos ansvarsnämnden. Så här står det i en handling kallad "hsan - Re: Ärende nr 29718, om ansökan om återlegitimering, C*rl-Åk* Tr*ilius, nu Car* Es*jörnsson" (stjärnor av mig):

Från: Joac*im Tro*lius ..................
Till: <hsan@kammarkollegiet.se>
Datum: 2012-08-23 23:22
Ärende: Re: Ärende 29718, om ansökan om återlegitimerin [...]

Lillebror skriver (där jag lägger ut lite blandad text):
Till den det vederbör, om HSAN är en relevant myndighet för denna anmälan (jag gör också en anmälan till Socialstyrelsens regel- och tillståndsenhet).
Angående: Car* Å*e T*oilius, nu *arl Esbjörnsso*, [sekretess], olovligt föregivande av läkarstatus under tjänstgöring i Frankrike.
Jag skriver denna anmälan till HSAN, med anledning av C*rl-*ke *roilius, nu C*rl Tro*lius [sic!] ansökan om återlegitimering som läkare, då jag har funnit indikationer på att han, i strid med det yrkesförbud han belades med, att utöva läkaryrket, har gjort så, under sin tjänstgöring på [sekretess] klinik i [sekretess] och annorstädes [s e k r e t e s s]
[...]
Vidare anger [sekretess] oroväckande, i sitt intyg i C*rl-Å*e Tro*ilius/Car* *sbjörnssons ansökan om att återlegitimeras, att han uppburit jourtjänstuppgifter, vid tider då [sekretess] inte själv har kunnat vara närvarande. Eftersom ..., får det förutsättas att denna tjänst varit inom sammanhanget av jourläkare.
... också viktigt att klarlägga: Har han presenterats, på kliniken och för kunder, som en privatperson eller som läkare?
[Sekretess] antyder svaret på de frågan, genom att konsekvent, i sitt intyg, titulera Ca*l-Åk* Troil*us/C*rl Es*jörnsson som "Dr. Car* E*björnsson".
Ännu mer konklusiv blir bilden ...

– – –

Med vänlig hälsning,
Joac*im Tr*ilius
bror till Car*-Å*e Troil*us/Car* E*björnsson

Lillebrorsan har alltså funnit indikationer ...
Jag tror inte det där mailet är skrivet av brorsan. Men det spelar egentligen ingen roll. Mailet är tämligen irrelevant. De påstådda brotten har ägt rum i Frankrike och kan inte utredas av pajaserna på Socialstyrelsen eller för den delen svensk polis. En ev anmälan ska i så fall utredas av franska myndigheter men jag tvivlar på att de kommer att bry sig. Trollet får dessutom kalla sig för "Dr" var helst han vill då "doctor/doktor" bara är en akademisk titel och Trollet är de facto just "doctor" då han har de akademiska titlarna MD och PhD och det förändras inte av några svenska beslut i världen. Trollet får inte kalla sig för "legitimerad läkare" i Sverige och ej heller jobba med några läkaruppgifter i Sverige, det är allt. Allt annat är upp till andra länders lagstiftning och praxis.
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
Troilius överklagan har onekligen starka poänger. Även om jag personligen är starkt emot brottsdömda läkare så är rättspraxis på området ganska klar, Troilius har stora möjligheter att återlegitimeras.
Senast redigerad av SnigelUno 2012-10-25 kl. 14:45.
Citera
2012-10-25, 15:24
Medlem
Citat:
Bra; snabbt och föredömligt arbetat, sanctissimus!

Intressant inlaga av Mattias Bexelius.
MB och C*rl Es*jörnsson yrkar alltså att Förvaltningsrätten i Sthlm (med ändring av HSAN:s beslut) ska bifalla CE:s ansökan om legitimation som läkare.
MB skriver bland annat:
Det saknas idag skäl att bedöma C*rl E*björnsson som uppenbart olämplig för läkaryrket. Han har kommit till rätta med de förhållanden som tidigare gjorde honom olämplig. Han är således redo att axla det förtroende allmänheten helt visst har rätt att fordra av en läkare. Car* Esbjörnsso* ska därför anförtros läkarlegitimation.
I bevisning m.m.-stycket skriver sedan MB vidare:
– – –

Som framgått ovan har HSAN ansett att journalhandlingar behöver ges in för att läkar/psykolog-utlåtanden ska ha något värde. Ca*l *sbjörnsson bedömer det som uteslutet att en domstol skulle göra samma bedömning och avhåller sig därför i nuläget från att ge in journalhandlingar.

*arl Es*jörnsson hemställer även om att Förvaltningsrätten ska avgöra ärendet efter muntlig förhandling. [...]
Fortsättning följer ...

Citat:
Ursprungligen postat av SnigelUno
Jag tror inte det där mailet är skrivet av brorsan. Men det spelar egentligen ingen roll. Mailet är tämligen irrelevant. De påstådda brotten har ägt rum i Frankrike och kan inte utredas av pajaserna på Socialstyrelsen eller för den delen svensk polis. En ev anmälan ska i så fall utredas av franska myndigheter men jag tvivlar på att de kommer att bry sig. Trollet får dessutom kalla sig för "Dr" var helst han vill då "doctor/doktor" bara är en akademisk titel och Trollet är de facto just "doctor" då han har de akademiska titlarna MD och PhD och det förändras inte av några svenska beslut i världen. Trollet får inte kalla sig för "legitimerad läkare" i Sverige och ej heller jobba med några läkaruppgifter i Sverige, det är allt. Allt annat är upp till andra länders lagstiftning och praxis.
Jo, det förefaller vara någon annan än hans riktige bror. Märkligt att denna (troll)brodertext inte rönt större uppmärksamhet, förresten ...

Citat:
Troilius överklagan har onekligen starka poänger. Även om jag personligen är starkt emot brottsdömda läkare så är rättspraxis på området ganska klar, Troilius har stora möjligheter att återlegitimeras.
Min bedömning är också att CE får tillbaka sin legitimation relativt snart (utan att våga spekulera om när). Hans ombuds retorik i sig i yrkandetexten i går (24 okt.) imponerar dock inte.
Citera
2012-10-29, 12:26
Medlem
sanctissimuss avatar
här kan man idag i kvällsposten läsa att den före detta tv-läkaren överklagar...
Citera
2012-10-29, 13:42
Medlem
sanctissimuss avatar

FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM - 22319-12
dagbok
Citera
2012-10-29, 23:32
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
här kan man idag i kvällsposten läsa att den före detta tv-läkaren överklagar...
Dom har i alla fall humor
Citat:
Dessutom ligger det brott han dömdes för mer än fem år tillbaka i tiden, menar advokaten. Tv-läkaren "är således redo att axla det förtroende allmänheten helt visst har rätt att fordra av en läkare", skriver Carl-Åke Troilius advokat.

http://www.expressen.se/kvp/valdtakt...en-overklagar/
Citera
2012-10-31, 22:49
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15703266.ab

Citat:
Före detta läkaren Carl Troilius, 58, dömdes för att ha drogat och våldtagit en patient.

Nu erbjuder han utbildning i patientsäkerhet och kirurgi och jobbar samtidigt på en fransk plastikkirurgimottagning.

– Alla människor har rätt att börja om i livet igen efter avtjänat straff, säger han till Aftonbladet.
Citera
2012-11-01, 10:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faktura1
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15703266.ab

Karln har ju rätt i viss mån, alla har rätt att börja om efter avtjänat straff och Troilius har suttit av sin strafftid, han nekar dessutom fortfarande till att ha gjort sig skyldig till våldtäkt.
Jag undrar bara, är det säkerställt till 100% att det hela har gått till så som åklagaren framställt det hela i rätten (tingsrätt och hovrätt) ?
Citera
2012-11-01, 10:43
Medlem
SnigelUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Karln har ju rätt i viss mån, alla har rätt att börja om efter avtjänat straff och Troilius har suttit av sin strafftid, han nekar dessutom fortfarande till att ha gjort sig skyldig till våldtäkt.
Att han fortfarande nekar är inget märkvärdigt i sig.

Han får gärna jobba med vad som helst, tex lärare i kirurgi, men han bör av förklarliga skäl inte ha patientkontakt. Bryter man det förtroende man haft så grovt mot en patient så är man olämplig. Jag hade inte haft samma problem om han begått en våldtäkt eller ens mord utanför tjänsten, då hade han kunnat återgå till jobbet tycker jag. Men brott inom tjänsten är det största sveket IMHO.
Citera
2012-11-01, 17:55
Medlem
rogerks avatar
Han skulle nog ha större (mindre små) chanser att återfå leg om han erkänt brottet.
Citera
2012-11-07, 18:55
Medlem
sanctissimuss avatar

2012-10-30; Socialstyrelsen ska tydligen få tillfälle att yttra sig så vi får se vad det kan stå i det framöver
dagbok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in