Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
här finns en överklagan av beslut HSAN 2012/50:B2
Bra; snabbt och föredömligt arbetat, sanctissimus!
Intressant inlaga av Mattias Bexelius.
MB och C*rl Es*jörnsson yrkar alltså att Förvaltningsrätten i Sthlm (med ändring av HSAN:s beslut) ska bifalla CE:s ansökan om legitimation som läkare.
MB skriver bland annat:
Det saknas idag skäl att bedöma C*rl E*björnsson som uppenbart olämplig för läkaryrket. Han har kommit till rätta med de förhållanden som tidigare gjorde honom olämplig. Han är således redo att axla det förtroende allmänheten helt visst har rätt att fordra av en läkare. Car* Esbjörnsso* ska därför anförtros läkarlegitimation.
I
bevisning m.m.-stycket skriver sedan MB vidare:
– – –
Som framgått ovan har HSAN ansett att journalhandlingar behöver ges in för att läkar/psykolog-utlåtanden ska ha något värde. Ca*l *sbjörnsson bedömer det som uteslutet att en domstol skulle göra samma bedömning och avhåller sig därför i nuläget från att ge in journalhandlingar.
*arl Es*jörnsson hemställer även om att Förvaltningsrätten ska avgöra ärendet efter muntlig förhandling. [...]
Fortsättning följer ...
Citat:
Ursprungligen postat av SnigelUno
Jag tror inte det där mailet är skrivet av brorsan. Men det spelar egentligen ingen roll. Mailet är tämligen irrelevant. De påstådda brotten har ägt rum i Frankrike och kan inte utredas av pajaserna på Socialstyrelsen eller för den delen svensk polis. En ev anmälan ska i så fall utredas av franska myndigheter men jag tvivlar på att de kommer att bry sig. Trollet får dessutom kalla sig för "Dr" var helst han vill då "doctor/doktor" bara är en akademisk titel och Trollet är de facto just "doctor" då han har de akademiska titlarna MD och PhD och det förändras inte av några svenska beslut i världen. Trollet får inte kalla sig för "legitimerad läkare" i Sverige och ej heller jobba med några läkaruppgifter i Sverige, det är allt. Allt annat är upp till andra länders lagstiftning och praxis.
Jo, det förefaller vara någon annan än hans riktige bror. Märkligt att denna (troll)brodertext inte rönt större uppmärksamhet, förresten ...
Citat:
Troilius överklagan har onekligen starka poänger. Även om jag personligen är starkt emot brottsdömda läkare så är rättspraxis på området ganska klar, Troilius har stora möjligheter att återlegitimeras.
Min bedömning är också att CE får tillbaka sin legitimation relativt snart (utan att våga spekulera om när). Hans ombuds retorik i sig i yrkandetexten i går (24 okt.) imponerar dock inte.