Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Härrörande från skattekontot och restförda i juli/augusti 2011. Vad kan det vara fråga om? Han har väl knappast bedrivit någon yrkesverksamhet i Sverige med därtill hörande inkomster?
Kan det vara typ reavinster från lägenheten i Malmö som låg ute till försäljning?
I
denna pdf-länk kan dylik
skattekonto-information från Skatteverket anno 2011 och 2012 skönjas.
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
frågan är bara när dessa skulder preskriberas? håller man sig undan tillräckligt länge så kan man börja från noll sen. frågan är vad fogden vidtagit för adekvata åtgärder för att försöka kräva in degen?
vad jag förstått är skulderna av den art som preskriberas?
vet inte hur samarbetet ser ut mellan Sverige och Frankrike i situationer som denna?
Jag kan inte de exakta betingelserna för ett eventuellt samarbete heller. Vad jag däremot känner till är att Kronkalle i Gbg har viss koll på honom och hans Frankrike-verksamhet. Någon form av kontakt med honom där i Paris ska de tydligen ha. Vad nu den kontakten inbegriper? Information om dylikt är dock inte helt transparent, så det är vanskligt att veta vad fogden vet (eller inte vet) och vad de gör/kan göra etcetera.
Hos Skatteverket är han alltså
utvandrad – till okänd ort, okänt land (med en Sverigeadress,
särskild, till en lillebror Es*jörn, född 1958, i Halmstad) – samtidigt som kronofogdemyndigheten i Göteborg har hans exakta Parisadress tydligen ...
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Allmänt sett preskriberas skatteskulder efter fem år. Skatteverket kan dock ansöka hos förvaltningsrätten om fem års förlängning av preskriptionstiden. Det kan man göra två gånger så totalt sett kan man hålla liv i skulderna i 15 år.
Det händer emellanåt att skatteverket gör sådana här ansökningar, särskilt när det gäller personer som dribblar med att hålla sig utomlands och på goda grunder
kan antas ha en del tillgångar. Och med tanke på vem det här är frågan om så kan man nog förvänta sig att
skattefogdarna inte släpper honom i första taget...
Enligt en källkontakt på kronofogdemyndigheten, så har de för avsikt att fortsätta att stirra på E*björnsson med jagande ögon ...
Så här ser förresten
hans aktuella, per den 2 oktober, saldobesked ut.