2012-10-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Är det nån som vet vad han har för tillgångar?
Snarare skulder ...
Den aktuella skulden till kronofogdemyndigheten i Sverige är (senast i dag för någon timme sedan): 485 360 kronor.
Citera
2012-10-02, 16:35
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus

BESLUT - 2012-09-19 - HSAN 2012/50:B2

Carl Esbjörnsson - ny legitimation som läkare

Sammanfattningsvis finner ansvarsnämnden att Carl Esbjörnsson inte visat att han uppfyller det krav på lämplighet som är en förutsättning för att han ska kunna meddelas ny legitimation.

Den omständigheten att det numera är drygt fem år sedan han gjorde sig skyldig till det aktuella brottet och två och ett halvt år sedan han frigavs villkorligt föranleder ingen annan bedömning.

Carl Esbjörnssons ansökan ska därför avslås.

BESLUT
Ansvarsnämnden avslår ansökan

källa

Citat:
Ursprungligen postat av ForumInformation
Ett intressant dokument – som jag länkade till dagen efter beslutet, den 20 september, i mitt inlägg då.

det är sant min gode vän! men! du glömmer det viktigaste. nämligen flashbacks admins förhållningsorder från Augusti månad rörande ett kommande beslut från HSAN i ärendet Carl Esbjörnsson. en förhållningsorder som utgick till samtliga på FB.

jag citerar förhållningsordern; "Förhållningsorder rörande kommande beslut rörande HSAN - CARL ESBJÖRNSSON "ny legitimation som läkare". Ett beslut som postas i aktuell tråd måste i dess sista sida innehålla en smiley av glad karaktär.

det är knappast en tillfällighet att min post just innehåller det admin givit förhållningsorder om...
Citera
2012-10-02, 17:18
Medlem
Dokument

Citat:
det är sant min gode vän! men! du glömmer det viktigaste. nämligen flashbacks admins förhållningsorder från Augusti månad rörande ett kommande beslut från HSAN i ärendet Carl Esbjörnsson. en förhållningsorder som utgick till samtliga på FB.

jag citerar förhållningsordern; "Förhållningsorder rörande kommande beslut rörande HSAN - CARL ESBJÖRNSSON "ny legitimation som läkare". Ett beslut som postas i aktuell tråd måste i dess sista sida innehålla en smiley av glad karaktär.

det är knappast en tillfällighet att min post just innehåller det admin givit förhållningsorder om...
Okej, jag förstår. Inte minst lär Car* Es*jörnsson behöva lite glädje dagar som dessa ...

Hos kronofogden i Gbg (kontoret i Utland Göteborg) administreras plastikkirurgen alltså med en totalskuld på nära halvmiljonen.
Detta kan skådas genom det här databasdokumentet dags dato.

På samma dokument framgår Esbjörnssons aktuella adress: c/o Es**örn T**ilius, Odens väg 7, Halmstad. En adress han f.ö. haft som särskild postadress sedan 22 juni 2010 (Skatteverket).
Citera
2012-10-02, 17:31
Medlem
Esbjörns*on och hans stålar ...

Car* E. deklarerade i år (2012 års taxering) som taxerad förvärvsinkomst: 12 300 kronor.
(Förra året var den taxerade förvärvsinkomsten, enligt Skatteverket, 41 200 kr.)

Vad tjänar han i Frankrike? ...
Citera
2012-10-02, 17:37
Medlem
Citat:
Snarare skulder ...
Den aktuella skulden till kronofogdemyndigheten i Sverige är (senast i dag för någon timme sedan): 485 360 kronor.
Härrörande från skattekontot och restförda i juli/augusti 2011. Vad kan det vara fråga om? Han har väl knappast bedrivit någon yrkesverksamhet i Sverige med därtill hörande inkomster?
Kan det vara typ reavinster från lägenheten i Malmö som låg ute till försäljning?
Citera
2012-10-02, 18:15
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Hos kronofogden i Gbg (kontoret i Utland Göteborg) administreras plastikkirurgen alltså med en totalskuld på nära halvmiljonen.
Detta kan skådas genom det här databasdokumentet dags dato.

frågan är bara när dessa skulder preskriberas? håller man sig undan tillräckligt länge så kan man börja från noll sen. frågan är vad fogden vidtagit för adekvata åtgärder för att försöka kräva in degen?

vad jag förstått är skulderna av den art som preskriberas?

vet inte hur samarbetet ser ut mellan Sverige och Frankrike i situationer som denna?
Citera
2012-10-02, 18:26
Medlem
Citat:
frågan är bara när dessa skulder preskriberas? håller man sig undan tillräckligt länge så kan man börja från noll sen. frågan är vad fogden vidtagit för adekvata åtgärder för att försöka kräva in degen?

vet inte hur samarbetet ser ut mellan Sverige och Frankrike i situationer som denna?
Allmänt sett preskriberas skatteskulder efter fem år. Skatteverket kan dock ansöka hos förvaltningsrätten om fem års förlängning av preskriptionstiden. Det kan man göra två gånger så totalt sett kan man hålla liv i skulderna i 15 år.
Det händer emellanåt att skatteverket gör sådana här ansökningar, särskilt när det gäller personer som dribblar med att hålla sig utomlands och på goda grunder kan antas ha en del tillgångar. Och med tanke på vem det här är frågan om så kan man nog förvänta sig att skattefogdarna inte släpper honom i första taget...
Citera
2012-10-02, 19:07
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Broderns anmälan är besynnerlig. Vad är grejen?
Frågan är vilken relation de har. Varför ska lillebror blanda sig i över huvud taget här?
Jag gissar på en "trollbror" som hoppas kunna lägga krokben som någon form av part i målet. Men det funkar naturligtvis inte juridiskt.

Ska det läggas krokben får dom nog vända sig till franska tillsynsmyndigheter. Och har fransyskan å andra sidan rätt kontakter är det möjligt att han klarar sig i det landet.
Citera
2012-10-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Härrörande från skattekontot och restförda i juli/augusti 2011. Vad kan det vara fråga om? Han har väl knappast bedrivit någon yrkesverksamhet i Sverige med därtill hörande inkomster?
Kan det vara typ reavinster från lägenheten i Malmö som låg ute till försäljning?
I denna pdf-länk kan dylik skattekonto-information från Skatteverket anno 2011 och 2012 skönjas.
Citat:

Jag kan inte de exakta betingelserna för ett eventuellt samarbete heller. Vad jag däremot känner till är att Kronkalle i Gbg har viss koll på honom och hans Frankrike-verksamhet. Någon form av kontakt med honom där i Paris ska de tydligen ha. Vad nu den kontakten inbegriper? Information om dylikt är dock inte helt transparent, så det är vanskligt att veta vad fogden vet (eller inte vet) och vad de gör/kan göra etcetera.

Hos Skatteverket är han alltså utvandrad – till okänd ort, okänt land (med en Sverigeadress, särskild, till en lillebror Es*jörn, född 1958, i Halmstad) – samtidigt som kronofogdemyndigheten i Göteborg har hans exakta Parisadress tydligen ...

Citat:
Allmänt sett preskriberas skatteskulder efter fem år. Skatteverket kan dock ansöka hos förvaltningsrätten om fem års förlängning av preskriptionstiden. Det kan man göra två gånger så totalt sett kan man hålla liv i skulderna i 15 år.
Det händer emellanåt att skatteverket gör sådana här ansökningar, särskilt när det gäller personer som dribblar med att hålla sig utomlands och på goda grunder kan antas ha en del tillgångar. Och med tanke på vem det här är frågan om så kan man nog förvänta sig att skattefogdarna inte släpper honom i första taget...
Enligt en källkontakt på kronofogdemyndigheten, så har de för avsikt att fortsätta att stirra på E*björnsson med jagande ögon ...

Så här ser förresten hans aktuella, per den 2 oktober, saldobesked ut.
Citera
2012-10-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Citat:
Ursprungligen postat av ForumInformation:
Broderns anmälan är besynnerlig. Vad är grejen?
Frågan är vilken relation de har. Varför ska lillebror blanda sig i över huvud taget här?
Jag gissar på en "trollbror" som hoppas kunna lägga krokben som någon form av part i målet. Men det funkar naturligtvis inte juridiskt.

Ska det läggas krokben får dom nog vända sig till franska tillsynsmyndigheter. Och har fransyskan å andra sidan rätt kontakter är det möjligt att han klarar sig i det landet.
Den anmälande brorsan, sex år yngre, från Malmö, är genetiskt betingad.

Som sagt, varför vill denne bror ifrågasätta huruvida storebror verkat på ett "obehörigt" sätt som läkare utomlands?
Har dessa bröder något otalt? Eller är det släkthumor från Joachi*s sida?
Citera
2012-10-03, 22:50
Medlem
Citat:
[...]
Och anmälan från brodern och campingägaren är ju minst sagt anmärkningsvärd! Mycket ovanligt att någon släkting som inte ens berörs personligen gör en sådan!
Vad kan ligga bakom?
Uppenbart är Carl E. illa sedd av även sina närmaste släktingar. Och det säger inte lite det...

Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
[...]
Jag kan tillägga till ämnet lillebrors anmälan av storebror att det sex dagar före HSAN:s beslut den 30 augusti (tidigare länkat; där alltså HSAN avvisade Joach*ms anmälan) inkom/stämplades ett skrivelsedokument hos ansvarsnämnden. Så här står det i en handling kallad "hsan - Re: Ärende nr 29718, om ansökan om återlegitimering, C*rl-Åk* Tr*ilius, nu Car* Es*jörnsson" (stjärnor av mig):

Från: Joac*im Tro*lius ..................
Till: <hsan@kammarkollegiet.se>
Datum: 2012-08-23 23:22
Ärende: Re: Ärende 29718, om ansökan om återlegitimerin [...]

Lillebror skriver (där jag lägger ut lite blandad text):
Till den det vederbör, om HSAN är en relevant myndighet för denna anmälan (jag gör också en anmälan till Socialstyrelsens regel- och tillståndsenhet).
Angående: Car* Å*e T*oilius, nu *arl Esbjörnsso*, [sekretess], olovligt föregivande av läkarstatus under tjänstgöring i Frankrike.
Jag skriver denna anmälan till HSAN, med anledning av C*rl-*ke *roilius, nu C*rl Tro*lius [sic!] ansökan om återlegitimering som läkare, då jag har funnit indikationer på att han, i strid med det yrkesförbud han belades med, att utöva läkaryrket, har gjort så, under sin tjänstgöring på [sekretess] klinik i [sekretess] och annorstädes [s e k r e t e s s]
[...]
Vidare anger [sekretess] oroväckande, i sitt intyg i C*rl-Å*e Tro*ilius/Car* *sbjörnssons ansökan om att återlegitimeras, att han uppburit jourtjänstuppgifter, vid tider då [sekretess] inte själv har kunnat vara närvarande. Eftersom ..., får det förutsättas att denna tjänst varit inom sammanhanget av jourläkare.
... också viktigt att klarlägga: Har han presenterats, på kliniken och för kunder, som en privatperson eller som läkare?
[Sekretess] antyder svaret på de frågan, genom att konsekvent, i sitt intyg, titulera Ca*l-Åk* Troil*us/C*rl Es*jörnsson som "Dr. Car* E*björnsson".
Ännu mer konklusiv blir bilden ...

– – –

Med vänlig hälsning,
Joac*im Tr*ilius
bror till Car*-Å*e Troil*us/Car* E*björnsson

Lillebrorsan har alltså funnit indikationer ...
Citera
2012-10-04, 21:47
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Den anmälande brorsan, sex år yngre, från Malmö, är genetiskt betingad.

Som sagt, varför vill denne bror ifrågasätta huruvida storebror verkat på ett "obehörigt" sätt som läkare utomlands?
Har dessa bröder något otalt? Eller är det släkthumor från Joachi*s sida?
När jag skrev trollbror menade jag att jag misstänkte att någon random Flashbackare skrivit det där och använt den genetiskt betingade broderns namn.

Men visst finns det en liten chans att det är äkta och från brorsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in