Jag är inte lika imponerad som du av Socialstyrelsens invändningar. Inte för att jag tror att Trollet legitimeras i det här försöket, det har ännu inte gått tillräckligt lång tid. Hans brott är exceptionellt eftersom det riktats mot en patient i en direkt vårdsituation. Vilket brott som helst, inklusive mord, utanför tjänsten hade varit bättre i ett mål om legitimering.
Citat:
Ursprungligen postat av ForumInformation
Socialstyrelsen är strikta; SoS läxar upp Car* Esbjörns*on:
Först och främst, Socialstyrelsen är kända bland förvaltningsdomstolarna för att gå på känslor när de fattar beslut. De flesta legitimationsmål förlorar Socialstyrelsen. Faktum är att man ofta förlorar andra typer av mål också. Nu finns det en ny lag, PSL, och detta kanske förändrar saker och ting. Vi får se.
Citat:
– De anser inte att det, om Carl Esbjörnsson hade haft en legitimation, hade förelegat särskilda skäl, som medfört att återkallelse borde ha underlåtits med stöd av 8 kap 3 § 2 stycket PSL.
Problemet är att Socialstyrelsen har tolkat den bestämmelsen helt orimligt. De tolkar bestämmelsen så att de ställer sig själva frågan "Hade Esbjörnsson fått legitimationen indragen om brottet begåtts idag?". Svaret är givetvis ja, det är alla överens om. Det kan nämligen inte bli något annat svar i det här fallet. Därefter ställer sig Socialstyrelsen frågan om Trollet omfattas av undantagsregeln som säger att om viss tid förflutit så kan återkallelse underlåtas, se nedan.
Citat:
– "Undantagsregeln" 8 kap 3 § 2 stycket PSL bör tillämpas restriktivt vad gäller de grövsta brotten (prop. 2009/10:210).
Och här tolkar man det alltså som att undantagsregeln inte bör gälla för de grövsta brotten. Förarbetet som citeras är dock luddigt formulerat men en rimligare tolkning undantagsregeln är att den även kan tillämpas på brott som ägt rum i närtid och att den då bör tillämpas restriktivt för de grövsta brotten. Undantagsregeln tar sikte på situationer där brottslighet som normalt skulle föranleda deslegitimering bör underlåtas med hänvisning till särskilda omständigheter. Man blandar således ihop tidsaspekten med undantagsregeln vilket gör att det blir pannkaka av resonemanget eftersom de som dömts för de grövsta brotten aldrig bör komma ifråga för undantagsregeln eller återlegitimering vilket i så fall borde ha skrivits rent ut i lagtexten. Dock ska sägas att den här formuleringen aldrig tidigare har prövats i domstol varför det kan gå lite hur som helst. En vaken domare bör dock inse vad jag påpekat.
Citat:
– SoS formulerar: ... vad Carl Esbjörnsson anger i ansökan till HSAN inte kan tolkas på annat sätt än att han fortfarande inte har tagit till sig att hans agerande gentemot målsägande i maj 2007 var grovt brottslighet.
Här undrar jag lite vad Socialstyrelsen syftar på? Om Trollet inte erkänt så bör det inte ligga honom till last. Det ska inte anses försvårande att någon inte erkänt det brott han/hon dömts för. Det är en oerhört farlig utveckling om det skulle bli så att människor tvingas erkänna efter att de dömts för att på så sätt få fördelar.
Citat:
– CE har enligt SoS inte ingivit journalanteckningar avseende den behandling som han har genomgått.
Det kan finnas skäl till detta. Ett exempel kan vara att journalen innehåller mängder med känsliga uppgifter och Trollet helt enkelt inte litar på att Socialstyrelsen inte lämnat ut eller inte läcker journalen. Det skulle åtminstone inte förvåna mig. Sedan kan man fråga sig vad Socialstyrelsen ska med journalen till. Domstolen har inte kompetens att bedöma journalen. Socialstyrelsen har förvisso kompetens att utvärdera om journalen är utarbetad efter Socialstyrelsens riktlinjer...men eftersom journalen inte är svensk så finns det ingen anledning att göra en sådan bedömning. Istället får domstolen förlita sig på parternas experter, det finns inget som hindrar att Socialstyrelsen tar in en egen psykolog och ber Trollet undersökas av denne. Trollet kan vägra men då kan det anföras mot honom. Att Socialstyrelsen inte förfarit på det sättet tyder på att de egentligen försöker argumentera med det minsta lilla de kan komma med och att de inte tror att en sådan psykologundersökning skulle stärka deras fall.
Citat:
– Om han hade varit legitimerad i dag hade den tillämpande återkallelsegrunden varit 8 kap 3 § 1 stycket 2 PSL (där man skiljer sig från HSAN).
Vilket igen visar att Socialstyrelsens jurist (klantskallen Helena Scarabin) och HSAN, som ju får antas vara proffsen på området kring legitimation, har delade meningar.
Citat:
– Man avslår alltså CE:s begäran om en muntlig förhandling – med hänvisning till bland annat sakfrågans beskaffenhet.
Detta visar egentligen bara att Socialstyrelsen försöker obstruera så mycket som möjligt. Utredningen av målet har bara att vinna på en muntlig förhandling där rättens ledamöter kan se, höra och ställa frågor till Trollet. Att Socialstyrelsen inte vill gå med på detta tyder på att de inte anser att de är säkra på att få rätt.
Jag har skrivit det tidigare, jag tycker
inte att Trollet ska legitimeras någonsin. Inte för att jag tycker att något brott (ens våldtäkt, mord) ska rendera i livstids yrkesförbud utan för att brottet han begick var
mot en patient i en direkt vårdsituation där han även satte patientens liv i fara för sin egen sexuella lust. Det är det allvarliga. Inte brott i sig. Hade han varit dömd för en överfallsvåldtäkt eller till och med mord på sin fritid hade jag inte sett det som ett stort problem, åtminstone inte om det gått några år och han gått i terapi.
Den förra lagen var klar på området, Trollet ska legitimeras så småningom. Den nya lagen är mycket mer luddigt formulerad och just den där undantagsregeln (som kallas säkerhetsventil i proppen) är öppen för lite olika tolkningar. Jag menar dock att den enda rimliga tolkningen är min för annars hade det stått uttryckligen i proppen att de grövsta brotten i normalfallet renderar yrkesförbud på livstid.