Citat:
Ursprungligen postat av harmonize
Roskilde är typ världens mest drogliberala festival, o det lär bli svårt att knipa åt runt allt som finns där... Kan stämma men tvivlar på att det hade gett någon större effekt?
Jo men den danska regeringen och polisen är ju i mot att Roskildefestivalen är så pass drogliberal som den är. Sedan 2004 har ju polisen iaf rätt att gripa personer som röker inne på festivalen. Sen låter det rimligt för mig att de försöker stänga kranen som Christiania innebär inför Roskildefestivalen.
Hur stor effekten blir vet jag inte, men jag tror ändå att det påverkar om polisen lyckas. Mycket av rökat på Roskilde kommer ju från Christiania. Många svenskar (och danskar med för den delen) som åker förbi Christiania och påvägen till festivalen och köper på sig de dom vill ha under festivalen. Där tror jag de är en ganska stor risk att åka dit i år, att polisen står och bevakar och kniper folk så fort de kommit utanför fristadens gränser.
Sen kommer ju inte allt brass på Roskilde från Christiania. Det finns ju försäljare från hela Danmark som har andra kranar och de lär ju sälja väldigt bra om Christiania får leveransproblem.