Citat:
Ursprungligen postat av 177
Hur menar du när du säger ingen tull? Finns det inga som kontrollerar på tågen eller stationerna att det inte smugglas in? Hade för mig att dom hade narkotika hundar osv.
Nej, det finns ingen tull mellan Danmark och Sverige eftersom båda är med i EU. Personer och varor får passera fritt. Jag bor i Malmö och har åkt till Köpenhamn många gånger och jag har aldrig sett några tullare vare sig på tågen eller på stationerna och jag har absolut aldrig sett några hundar ombord på tågen.
Det var förr i tiden då man var tvungen att åka båt som dom hade hundar. Då spärrade dom av utgångarna så att bara en person kunde passera åt gången och då stod det en hund där och luktade på alla som passerade.
Men det finns inga avspärrningar på stationerna. När tåget stannar stiger man rakt ut på perrongen, där det redan står folk och väntar på tåget och man kan gå åt vilket håll som helst. Bara för att man uppehåller sig på perrongen eller lämnar perrongen behöver det inte betyda att man kommer ifrån Köpenhamn. Det är så mycket folk i rörelse att det är omöjligt att kontrollera några resanden från Köpenhamn.