2010-10-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleSmurf
Är tobaken rostad? Jag har nämligen hört att nikotinkicken kan bli ganska obehaglig när man är hög, speciellt om man inte är van vid varken majja eller vanliga cigaretter, vilket jag inte är.
Ofrivilliga nickokickar är inte roligt, men jag vet faktiskt inte. Jag har inte rökt en spliff därifrån, bara vet för jag har polare som varit där. Men antar att de inte sitter o meckar med JohnSilver eller PrinceRöda.. så det borde vara lugnt. De är ju inte dumma där nere
Citera
2010-10-23, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cercina
@ Carllarsen

Jag tror du vilseleder folk genom att säga det inte finns tull mellan Danmark och Sverige längre.
Jag tar ofta tåget över och visst det är inte ofta man stöter på tullen på Tåget men visst händer det.

Vid vissa tidpunkter (helg, kväll) patrullerar dom extra ofta, och då har de ofta med sig en hund.
Om du läser här i tråden så kan du själv se att folk både blivit tagna eller visiterade.

Jag måste erkänna att jag inte har läst hela tråden men jag kan bara tala av egen erfarenhet och jag har aldrig sett någon tull. Jag har sett tullare på Malmö C därför att det finns visst en tullstation där, eller vad det är, men de har varit overksamma.

EU skall ju vara en tullfri union så jag vet inte om det är vilseledande att säga att det finns ingen tull. Det skall inte finnas någon tull där, och den tull som finns förtullar ju inga varor i egentlig mening. Men om det är som du säger (jag får väl läsa lite i tråden) så kan jag ju inte förneka det.
Citera
2010-10-23, 14:00
Medlem
TorkelGregows avatar
Citat:
Nej, det finns ingen tull mellan Danmark och Sverige eftersom båda är med i EU. Personer och varor får passera fritt. Jag bor i Malmö och har åkt till Köpenhamn många gånger och jag har aldrig sett några tullare vare sig på tågen eller på stationerna och jag har absolut aldrig sett några hundar ombord på tågen.
Det var förr i tiden då man var tvungen att åka båt som dom hade hundar. Då spärrade dom av utgångarna så att bara en person kunde passera åt gången och då stod det en hund där och luktade på alla som passerade
Betvivlar allt du skriver mycket starkt. Hur förklarar du då att en god vän till mig blev gripen av tullen mha en hund som kände lukten av röka, en torsdagskväll för cirka 4 månader sedan?
Klart som satan att det finns en tull mellan Danmark och Sverige inte minst pga att de vet att drogerna flödar över sundet.
Tullen spatserar ett par gånger om dagen på tågen med eller utan hund. Många gånger är det som så att hundarna bara är för sk skrämselfaktor som tidigare nämnts i tråden. Dvs många hundar är inte tränade och reagerar inte på lukten av cannabis mer än någonting annat. Dock hade min vän just oturen att stöta på tullen och en tränad hund och blev därmed bötesfälld för narkotikainnehav av den lägre graden som tur var (ca 6000:-). Så aktiv tull mellan Svedala och Danmark finns det nog alltid.
Citera
2010-10-23, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelGregow
Betvivlar allt du skriver mycket starkt. Hur förklarar du då att en god vän till mig blev gripen av tullen mha en hund som kände lukten av röka, en torsdagskväll för cirka 4 månader sedan?
Klart som satan att det finns en tull mellan Danmark och Sverige inte minst pga att de vet att drogerna flödar över sundet.
Tullen spatserar ett par gånger om dagen på tågen med eller utan hund. Många gånger är det som så att hundarna bara är för sk skrämselfaktor som tidigare nämnts i tråden. Dvs många hundar är inte tränade och reagerar inte på lukten av cannabis mer än någonting annat. Dock hade min vän just oturen att stöta på tullen och en tränad hund och blev därmed bötesfälld för narkotikainnehav av den lägre graden som tur var (ca 6000:-). Så aktiv tull mellan Svedala och Danmark finns det nog alltid.

Som jag sa i ett annat inlägg så kan jag bara tala av egen erfarenhet och jag har aldrig sett någon tull. Men om någon säger sig ha blivit gripen av tullen på tågen så kan jag ju inte förneka det.

Men jag tillåter mig själv att ifrågasätta det du berättar i ditt inlägg. Var blev din vän gripen? Ombord på tåget? Hur gick det till? Tog tullen hans röka i beslag och bötfällde honom? Hur mycket röka gällde det? Blev inte din vän anhållen misstänkt för varusmuggling? Blev han bötfälld för narkotikainnehav? Varför det? Var det inte varusmuggling då?

Så som du beskriver det verkar det tvivelaktigt om det är sant därför att så brukar det inte gå till, men å andra sidan har du inte berättat allt. Varför inte ge oss alla detaljerna? Du kanske bara försöker skrämma folket och vet inte hur sådana ärenden sköts?
Citera
2010-10-23, 18:58
Medlem
TorkelGregows avatar
Citat:
Men jag tillåter mig själv att ifrågasätta det du berättar i ditt inlägg. Var blev din vän gripen? Ombord på tåget? Hur gick det till? Tog tullen hans röka i beslag och bötfällde honom? Hur mycket röka gällde det? Blev inte din vän anhållen misstänkt för varusmuggling? Blev han bötfälld för narkotikainnehav? Varför det? Var det inte varusmuggling då?
När åkte du över sundet senast och hur många gånger har du tagit tåget över? Du verkar ganska oerfaren vad gäller detta. Alla som åker över lite oftare kan nog bekräfta att tullen kontrollerar tågen med jämna mellanrum, med eller utan hundar.
Eftersom jag själv satt på tåget bara några platser ifrån honom kan jag självklart berätta för dig hur det gick till. När vi gick på tåget i Köpenhamn verkade allt lugnt tills polaren fick syn på tullen som började genomsöka gången mellan stolarna med hunden tillsammans med en kollega. Självklart blev vi båda då lite nojjiga och reste oss för att gå lite längre bak på tåget och dumpa gräset & haschet i en soppåse bredvid en sittplats.
Sedan gick vi och satte oss igen varpå tullmännen nu var ett par meter ifrån oss. Självklart reagerade hunden på lukten från min kompis jacka då han självklart hade glömt att lägga ur en bit hasch, som hunden sedan nosade fram. Jag hade dumpat allt mitt gräs och hunden reagerade inte speciellt på mig.
Tullmännen sitter och snackar med polaren hela vägen till Malmö central och när vi var framme så klev alla av medan han fick sitta kvar och tullmännen genomsökte resten av tåget och hittade givetvis även det som vi hade dumpat, men det kunde dom ju inte göra någonting åt då ingen kunde bevisa att det var vårt trots att det var helt uppenbart, men vi hade ju det inte på oss.
Efter detta satte de handfängelse på kraken och körde in honom till deras station och där skrev dom böteslappen och orsaken etc, kmr inte ihåg den exakta summan men det var runt 6000:- för ett par gram. Rökat beslagtog de självklart. Han blev inte dömd enl Lag (1960:418) om straff för varusmuggling då denna är upphävd. Det han blev dömd för var enligt Lag (2000:1225) om straff för smuggling, (3§)narkotikasmuggling vilket ansågs som ringa och påföljden blev därmed böter (6§), (inte narkotikainnehav eller vad jag tidigare skrev, korrigerar det nu).
Eftersom han inte ville bestrida brottet då det var uppenbart, erkände han allt och det blev ingen större juridisk process av det hela och han bötfälldes därmed direkt.
Där har du allt svart på vitt, tror du att jag skulle sitta och ljuga ihop allt detta måste jag fråga av vilken anledning du isf tror det, så ska jag be min vän skicka böteslappen till dig om du PM:ar din adress. Annars hoppas jag du har fått svar på allt, glasklart?
Citera
2010-10-23, 21:12
Medlem
Citat:
lång text
oj fan... lätt ju skit enkelt när alla beskrev det, men nu får man tänka om. Några bra tips på att lyckas utan att åka fast som din kompis? Lägga grejerna i soptunnan och ifall dom kommer med hund, blåneka om att du har lagt det i soptunnan?
Citera
2010-10-23, 23:01
Medlem

Oj låter inte fint med 6000kr böter, ska aldrig smuggla!
Citera
2010-10-23, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -KlasKalas-

Det är dagsböter, hur mycket du får i böter beror på din inkomst och antalet dagsböter.
Citera
2010-10-24, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -KlasKalas-

Jao ,det är nog värt det då det är svårt att få tag på bra brunt & grönt i Sverige..
Citera
2010-10-24, 00:40
Bannlyst
Citat:
När åkte du över sundet senast och hur många gånger har du tagit tåget över? Du verkar ganska oerfaren vad gäller detta. Alla som åker över lite oftare kan nog bekräfta att tullen kontrollerar tågen med jämna mellanrum, med eller utan hundar.
Eftersom jag själv satt på tåget bara några platser ifrån honom kan jag självklart berätta för dig hur det gick till. När vi gick på tåget i Köpenhamn verkade allt lugnt tills polaren fick syn på tullen som började genomsöka gången mellan stolarna med hunden tillsammans med en kollega. Självklart blev vi båda då lite nojjiga och reste oss för att gå lite längre bak på tåget och dumpa gräset & haschet i en soppåse bredvid en sittplats.
Sedan gick vi och satte oss igen varpå tullmännen nu var ett par meter ifrån oss. Självklart reagerade hunden på lukten från min kompis jacka då han självklart hade glömt att lägga ur en bit hasch, som hunden sedan nosade fram. Jag hade dumpat allt mitt gräs och hunden reagerade inte speciellt på mig.
Tullmännen sitter och snackar med polaren hela vägen till Malmö central och när vi var framme så klev alla av medan han fick sitta kvar och tullmännen genomsökte resten av tåget och hittade givetvis även det som vi hade dumpat, men det kunde dom ju inte göra någonting åt då ingen kunde bevisa att det var vårt trots att det var helt uppenbart, men vi hade ju det inte på oss.
Efter detta satte de handfängelse på kraken och körde in honom till deras station och där skrev dom böteslappen och orsaken etc, kmr inte ihåg den exakta summan men det var runt 6000:- för ett par gram. Rökat beslagtog de självklart. Han blev inte dömd enl Lag (1960:418) om straff för varusmuggling då denna är upphävd. Det han blev dömd för var enligt Lag (2000:1225) om straff för smuggling, (3§)narkotikasmuggling vilket ansågs som ringa och påföljden blev därmed böter (6§), (inte narkotikainnehav eller vad jag tidigare skrev, korrigerar det nu).
Eftersom han inte ville bestrida brottet då det var uppenbart, erkände han allt och det blev ingen större juridisk process av det hela och han bötfälldes därmed direkt.
Där har du allt svart på vitt, tror du att jag skulle sitta och ljuga ihop allt detta måste jag fråga av vilken anledning du isf tror det, så ska jag be min vän skicka böteslappen till dig om du PM:ar din adress. Annars hoppas jag du har fått svar på allt, glasklart?

Ja, ok, naturligtvis tror jag på dig, varenda ord, och jag inser att jag hade fel när jag sa att det inte fanns någon tull där. Det var nämligen vad jag trodde därför att jag har aldrig sett några tullare på tågen, och jag har ändå rest ofta ända sedan bron öppnades. Före bron åkte jag båt och då var det tufft att smuggla röka med en massa försiktighetsåtgärder. Men nuförtiden är det ju knappast någon tull (är det ok om jag skriver så?) och jag har alltid bara haft det i fickan.
Citera
2010-10-24, 18:32
Medlem
TorkelGregows avatar
Citat:
Ja, ok, naturligtvis tror jag på dig, varenda ord, och jag inser att jag hade fel när jag sa att det inte fanns någon tull där. Det var nämligen vad jag trodde därför att jag har aldrig sett några tullare på tågen, och jag har ändå rest ofta ända sedan bron öppnades. Före bron åkte jag båt och då var det tufft att smuggla röka med en massa försiktighetsåtgärder. Men nuförtiden är det ju knappast någon tull (är det ok om jag skriver så?) och jag har alltid bara haft det i fickan
Nej det är inte okej att du skriver så eftersom att nuförtiden finns det tull, mer än någonsin kanske. Vilket du först erkänner efter mitt långa inlägg som förklaring på det du betvivlade, sen skriver du återigen att det knappast finns någon tull. Vad är ditt problem?
Citera
2010-10-24, 19:35
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
...jag har aldrig sett några tullare på tågen, och jag har ändå rest ofta ända sedan bron öppnades.
Då har du bara haft väldig tur.
Själv har jag åkt över ~10 gånger t o r och sett tullare flera gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in