Citat:
Men jag tillåter mig själv att ifrågasätta det du berättar i ditt inlägg. Var blev din vän gripen? Ombord på tåget? Hur gick det till? Tog tullen hans röka i beslag och bötfällde honom? Hur mycket röka gällde det? Blev inte din vän anhållen misstänkt för varusmuggling? Blev han bötfälld för narkotikainnehav? Varför det? Var det inte varusmuggling då?
När åkte du över sundet senast och hur många gånger har du tagit tåget över? Du verkar ganska oerfaren vad gäller detta. Alla som åker över lite oftare kan nog bekräfta att tullen kontrollerar tågen med jämna mellanrum, med eller utan hundar.
Eftersom jag själv satt på tåget bara några platser ifrån honom kan jag självklart berätta för dig hur det gick till. När vi gick på tåget i Köpenhamn verkade allt lugnt tills polaren fick syn på tullen som började genomsöka gången mellan stolarna med hunden tillsammans med en kollega. Självklart blev vi båda då lite nojjiga och reste oss för att gå lite längre bak på tåget och dumpa gräset & haschet i en soppåse bredvid en sittplats.
Sedan gick vi och satte oss igen varpå tullmännen nu var ett par meter ifrån oss. Självklart reagerade hunden på lukten från min kompis jacka då han självklart hade glömt att lägga ur en bit hasch, som hunden sedan nosade fram. Jag hade dumpat allt mitt gräs och hunden reagerade inte speciellt på mig.
Tullmännen sitter och snackar med polaren hela vägen till Malmö central och när vi var framme så klev alla av medan han fick sitta kvar och tullmännen genomsökte resten av tåget och hittade givetvis även det som vi hade dumpat, men det kunde dom ju inte göra någonting åt då ingen kunde bevisa att det var vårt trots att det var helt uppenbart, men vi hade ju det inte på oss.
Efter detta satte de handfängelse på kraken och körde in honom till deras station och där skrev dom böteslappen och orsaken etc, kmr inte ihåg den exakta summan men det var runt 6000:- för ett par gram. Rökat beslagtog de självklart. Han blev inte dömd enl Lag (1960:418) om straff för varusmuggling då denna är upphävd. Det han blev dömd för var enligt Lag (2000:1225) om straff för smuggling, (3§)narkotikasmuggling vilket ansågs som ringa och påföljden blev därmed böter (6§), (inte narkotikainnehav eller vad jag tidigare skrev, korrigerar det nu).
Eftersom han inte ville bestrida brottet då det var uppenbart, erkände han allt och det blev ingen större juridisk process av det hela och han bötfälldes därmed direkt.
Där har du allt svart på vitt, tror du att jag skulle sitta och ljuga ihop allt detta måste jag fråga av vilken anledning du isf tror det, så ska jag be min vän skicka böteslappen till dig om du PM:ar din adress. Annars hoppas jag du har fått svar på allt, glasklart?