2011-03-30, 16:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det var det som var min poäng - många tror att t ex "Chili con carne" är en mexikansk rätt, trots att den är genuint amerikansk.
Ja, så är det! Den mest kända "mexikanska" rätten i vårt land är de facto amerikansk .

~Paul~
Citera
2011-03-30, 16:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Paul kanske kan lite mer om det ryska köket?
Ryssland är en federation bestående av 89 administrativa och territoriella enheter, så kallade federationssubjekt. Det inhyser mängder av minoritetsbefolkningar och därför ett enormt antal ingredienser, råvaror och tekniker beroende på geografiskt läge, kulturell bakgrund och religiösa skäl.

Att därför påstå det ena eller det andra gällande rysk mat blir lite fel .

~Paul~
Citera
2011-03-30, 16:52
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ryssland är en federation bestående av 89 administrativa och territoriella enheter, så kallade federationssubjekt. Det inhyser mängder av minoritetsbefolkningar och därför ett enormt antal ingredienser, råvaror och tekniker beroende på geografiskt läge, kulturell bakgrund och religiösa skäl.

Att därför påstå det ena eller det andra gällande rysk mat blir lite fel .

~Paul~
Okej, jag ska erkänna att jag inte tänkte så långt. Kyckling Kiev är den enda jag kommer på på rak arm, såg dundergott ut. Fast den kanske är ukrainsk?
Citera
2011-03-30, 16:54
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Kanske att den sämsta maten finns här:
Jag har inte varit i något av länderna men förutsättningarna för sämsta maten torde finnas.
Mina föräldrar var i Zimbabwe på 80-talet och jag vet att de fick åsnemule i nån gryta... Förutom det så tror jag att de inte hade några större klagomål på maten faktiskt, haha. Men detta var ju för minst 25 år sedan så det är mycket möjligt att det har blivit ännu värre.
Citera
2011-03-30, 17:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Kyckling Kiev är den enda jag kommer på på rak arm, såg dundergott ut. Fast den kanske är ukrainsk?
En liknande rätt lagas i stort sett över hela Europa. Dessutom påstår en erkänt duktig historiker att denna rätt kommer från en krog i Moskva, där en av kockarna hade Ukrainsk bakgrund. Jag tror därför att det kan vara svårt att helt säkert bestämmna ursprunget.

~Paul~
Citera
2011-03-30, 18:21
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Sudan
Citera
2011-03-31, 03:03
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Jag är ledsen men jag kan inte finna några som helst belägg för din teori. Här är en lista som nog kan vara rätt aktuell: http://blog.hotelclub.com/top-10-international-cuisine/

Detta är förstås inoficiell ranking, men ändå .

~Paul~

Håller med dig i det mesta, men du får tamefan ursäkta moi!
Libanesiskt på tionde plats och Turkiet finns inte ens med på listan? Libanesisk mat är ett jävla pseudokök. Det här är min svaga punkt, börjar koka bara jag hör namnet "libanesisk mat". Då är jag inte ens turk. Finns ingenting i deras kök som inte "uppfunnits" eller har haft varianter som är 1000 år äldre i t.ex Iran och Turkiet.
Näh, den där listan är bara larvig. Vad är nästa skämt? "Israelisk mat"?
Citera
2011-03-31, 03:11
Medlem
worldeditings avatar
Polen... Kål på allt
Citera
2011-03-31, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worldediting
Polen... Kål på allt

Dom har iaf fina korvar.
Citera
2011-03-31, 09:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Håller med dig i det mesta, men du får tamefan ursäkta moi!
Libanesiskt på tionde plats och Turkiet finns inte ens med på listan? Libanesisk mat är ett jävla pseudokök. Det här är min svaga punkt, börjar koka bara jag hör namnet "libanesisk mat". Då är jag inte ens turk. Finns ingenting i deras kök som inte "uppfunnits" eller har haft varianter som är 1000 år äldre i t.ex Iran och Turkiet.
Näh, den där listan är bara larvig. Vad är nästa skämt? "Israelisk mat"?
Personligen anser jag att både vietnameiskisk och marockansk mat är bättre. Skulle jag skriva en liknande tabell själv så hade jag nog placerat den vietnamesiska maten inom de 5-6 främsta. Till och med före den thailändska!

Men som sagt. Listan är ingen officiell avhandling, utan snarare en fingervisning. Det jag menar är att man aldrig ser Turkiet placera sig före mexikansk och thailändsk mat bland de stora världsköken. Det vill säga så länge listan inte härstammar från Turkiet .

~Paul~
Citera
2011-03-31, 09:42
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldediting
Polen... Kål på allt
Du kan inte ätit mycket polsk mat. Bigos, Kielbazka eller rökt kotlett är riktiga delikatesser. För att inte tala om golonka.
Citera
2011-03-31, 14:23
Medlem
Citat:
Personligen anser jag att både vietnameiskisk och marockansk mat är bättre. Skulle jag skriva en liknande tabell själv så hade jag nog placerat den vietnamesiska maten inom de 5-6 främsta. Till och med före den thailändska!

Men som sagt. Listan är ingen officiell avhandling, utan snarare en fingervisning. Det jag menar är att man aldrig ser Turkiet placera sig före mexikansk och thailändsk mat bland de stora världsköken. Det vill säga så länge listan inte härstammar från Turkiet .

~Paul~

Jag förstår varför du la upp den, ville bara skriva ut min irritation på "libanesisk mat".
Å andra sidan, när dom tar upp libanesisk mat på en sådan lista, det säger kanske lite om hur seriöst man ska ta den
Kan inget om vietnamesisk mat, men absolut. Marockansk mat är iaf lite genuin. Libanesiskt är bara en mishmash av persisk, turkisk och allmänt "arabmat".
Däremot underskattar du betydelsen av både det turkiska och det persiska köken, men det är en annan historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in