Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-06, 10:58
  #1837
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Till och med Polen har sina guldkorn även om köket inte direkt är känt för sin elegans för att uttrycka mig så. En vällagad golonka, den polska versionen av fläsklägg, är inte så dum. Då förutsatt att den inte är väldigt bondskt tillagad med raggen kvar på svålen vilket man kan råka ut för på mindre nogräknade ställen. Får vilken karnivor som helst att tappa aptiten.

De polska korvarna håller ofta världsklass. Barszcz äter jag gärna, är deras take på borsjtj. Pierogi, en typ av dumpling kan man väl kalla det för, finns med många olika fyllningar. Soppa på Karl Johan, zupa grzybowa är underbar, testa! Ber alla polacker om ursäkt för min bristfälliga stavning gällande rätterna, ert tangentbord verkar innehålla fler knappar än mitt.
Schabowy är inte heller så dumt, dvs polsk schnitzel.
Citera
2018-06-06, 11:01
  #1838
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Till och med Polen har sina guldkorn även om köket inte direkt är känt för sin elegans för att uttrycka mig så. En vällagad golonka, den polska versionen av fläsklägg, är inte så dum. Då förutsatt att den inte är väldigt bondskt tillagad med raggen kvar på svålen vilket man kan råka ut för på mindre nogräknade ställen. Får vilken karnivor som helst att tappa aptiten.

De polska korvarna håller ofta världsklass. Barszcz äter jag gärna, är deras take på borsjtj. Pierogi, en typ av dumpling kan man väl kalla det för, finns med många olika fyllningar. Soppa på Karl Johan, zupa grzybowa är underbar, testa! Ber alla polacker om ursäkt för min bristfälliga stavning gällande rätterna, ert tangentbord verkar innehålla fler knappar än mitt.


Det är väl bara att skära bort lite just där stråna sticker upp? Det är ju alltid lite borst kvar här och där när man slaktar hemma.
Citera
2018-06-06, 12:21
  #1839
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det är väl bara att skära bort lite just där stråna sticker upp? Det är ju alltid lite borst kvar här och där när man slaktar hemma.

Vet inte vilka raser de använder i Polen men har råka ut ett flertal ggr för "hårig" golonka. Dåligt skållat? Vi snackar inte några enstaka borst utan en hel borste!
Citera
2018-07-27, 01:15
  #1840
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
De polska korvarna håller ofta världsklass.
Helt enkelt bäst! skall starta en tråd om dem om ej tråd redan finns.
Citera
2018-07-27, 01:47
  #1841
Medlem
Finland förtjänar knappast att nämnas här. Fina kötträtter, kålrotslåda, piroger osv. Finns en bra och genuin matkultur för de som har koll.
Citera
2018-07-27, 02:26
  #1842
Medlem
Flytt-lasses avatar
Grekland
Potatisgratäng och grillspett kan man äta resten smakar skit.
Och det är ju inte dom mest innovativa rätterna direkt.
Citera
2018-07-27, 02:45
  #1843
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytt-lasse
Grekland
Potatisgratäng och grillspett kan man äta resten smakar skit.
Och det är ju inte dom mest innovativa rätterna direkt.

Jag kan svara med en bra analys:
De rätterna som smakar hemskt,är inte inhemska grekiska maträtter, utan de som ska härma turisternas maträtter hemifrån. "Svensk kottbollar med potatissmoss" eller "Staek and kindy pei" är några exempel på vedervärdiga rätter man kan stöta på i turistorterna. Grekisk mat (äkta sådan) tycker jag är god, och i många fall delikat. (Om än något kryddfattig). Ställen som serverar vedervärdig mat som jag exemplifierade har också ofta inkastare ute på gatan som tjötar och erbjuder "free drinks"..

Ett land som däremot kan ha riktigt vedervärdig mat är UK. Beställde kalops vid ett tillfälle i Skottland, inget fel på kalopsen, men serverades med pommes frites.. Suck, vilken äcklig combo!
(Bara ett exempel av många från UK, haggisen var dock riktigt delikat!)

-Nej jag är inte "Stig-Helmer", har dock haft liknande erfarenheter då och då på mina resor.. Hehe.
Citera
2018-07-27, 09:30
  #1844
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
vilket land tycker du är sämst på mat, matlagning, matkultur och allt som har med mat att göra.

själv tycker jag england. för att vara ett uropeiskt land så har dom jävligt smaklös mat, både smak och utseende mässigt. frukost är i princip det enda dom lyckas halvt med. I mina ögon så är det enda bra ur matväg som kommit från england är jamie oliver gordon ramsay och scrambled eggs.

vad tycker ni?
och motivera nu för fan.. det brukar ni vara bra på i denna forumdel

Primitiva länder i Afrika såklart. Varför vågar ingen svara det? Det är ingen konst att koka en hel kyckling med ben och allt, men det blir ju inte lika gott som om man rotisserigrillar den och filerar den. Och sen blanda i apelsin, banan och skit på ett icke genomtänkt sätt bara för att det kanske växer i närheten.

Hela pratet om olika länders cousines blir lite konstigt idag 2018 eftersom det är i västerlandet allt blandas. Är det verkligen rättvisande att kalla pizza och spaghetti "italian cousine" när det faktiskt minst lika ofta äts i övriga västerlandet? Och myten att den bästa pizzan och spaghettin serveras i Italien är också bara trams. I USA finns mångdubbelt fler gourmetrestauranger med italiensk inriktning, skulle då ändå de bästa rätterna serveras på nån random kvarterskrog i Italien?

Modern restaurangindustri har tagit inspiration från olika länder - men såklart utvecklat den vidare. Den mat jag åt i Grekland senast är helt ärligt inte alls så god som den jag äter på snabbmatskedjan Crazy Pita här i USA. Råvarorna kunde inte vara färskare, harissan och tzasikin är en smakupplevelse som för mig till skyarna och deras rotisserigrillning är perfekt på sekunden.

Så när jag hör ordet "kultur" osäkrar jag min revolver...
Citera
2018-07-27, 14:05
  #1845
Medlem
Jag och sambon var och reste i Norge förra året. Maten var inte så kul imo, det var mest restauranger med mat ifrån andra länder. Vad är Norges egen matkultur? Har dom något typiskt Norskt? Vet om torkad fisk o liknande. Men vad är typiskt Norskt? Eller liknar det Sveriges kök? Förlåt om jag är lite avig på info.
Citera
2018-07-27, 14:08
  #1846
Medlem
Triremers avatar
Estland för att de i princip saknar en egen matkultur. De har "östersjömat" vad fan det nu är.

Albanien för att det mest är skurkar där som inte borde laga mat. Olika grytor med skit som babushka slängt i.
Citera
2018-07-27, 14:26
  #1847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Estland för att de i princip saknar en egen matkultur. De har "östersjömat" vad fan det nu är.

Albanien för att det mest är skurkar där som inte borde laga mat. Olika grytor med skit som babushka slängt i.


Albanien lät kul vad för mat slänger dom i grytorna?
Citera
2018-07-27, 14:30
  #1848
Moderator
tobess avatar
Nu finns det många länder att välja på, och jag vet att många inte kommer att hålla med, men vetefan om jag inte skulle sätta Italien ganska högt upp på listan över värdelösa länder när det kommer till mat.

Visst, man kan få riktigt god pasta och pizza där, gelaton är bra och kaffet och vinet kan man inte klaga på, men dom är tamigfan värdelösa på nästan allt annat.

Undantaget Sicilien, som i allmänhet faktiskt har en betydligt högre standard på restaurangerna än fastlandet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback