2010-12-07, 18:26
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Håller med. Lönlöst att diskutera.. Men anledningen till att jag skrev sådär var för att ett land vars mat spridit sig och blivit berömt över hela världen tordes ju vara "bättre". Varför säljs det mer pizza och pannacotta än blini och borstj i världen. Det är nog inte enbart marknadsföring och PR bakom. Folk gillar det helt enkelt mer.
Det säljs mer pölsa än blinier med löjrom och smetana i Sverige. Case closed , pölsa äger.
Citera
2010-12-07, 18:34
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Det säljs mer pölsa än blinier med löjrom och smetana i Sverige. Case closed , pölsa äger.

I Sverige gör det ju det uppenbarligen. det var bara en tes jag hade. De kök som efterfrågas mest är väl sannolikt det som folk gillar mest. Thai, italienskt, libanesiskt... Ganska logiskt

Edit: dessutom växer det knappt något värdigt att äta vare sig i Ryssland eller Norden. Därav trista råvaror och brungrått käk! Kolla vilka produkter de har kring medelhavet och jämför med norra Ryssland tex.
Senast redigerad av Formsvacka 2010-12-07 kl. 18:37.
Citera
2010-12-07, 18:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Håller med. Lönlöst att diskutera.. Men anledningen till att jag skrev sådär var för att ett land vars mat spridit sig och blivit berömt över hela världen tordes ju vara "bättre". Varför säljs det mer pizza och pannacotta än blini och borstj i världen. Det är nog inte enbart marknadsföring och PR bakom. Folk gillar det helt enkelt mer.
Jag tror inte att det till största delen beror på det heller, jag tror att den största anledningen är turismen och semesterfirandet. Folk har sedan 60-talet semestrat runt medelhavet och "tagit hem" maträtterna de åt på semestern. Se bara på hur thaiköket har erövrat Sverige de senaste åren, i samma takt som resandet till Thailand har exploderat. Turismen till östeuroupa har väl inte riktigt tagit fart än, så vi lär få vänta på den första Kazakiska restaurangen i Sverige.
Citera
2010-12-07, 18:39
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag tror inte att det till största delen beror på det heller, jag tror att den största anledningen är turismen och semesterfirandet. Folk har sedan 60-talet semestrat runt medelhavet och "tagit hem" maträtterna de åt på semestern. Se bara på hur thaiköket har erövrat Sverige de senaste åren, i samma takt som resandet till Thailand har exploderat. Turismen till östeuroupa har väl inte riktigt tagit fart än, så vi lär få vänta på den första Kazakiska restaurangen i Sverige.

Haha och det är därför det knappt finns svenska restauranger ute i världen. Folk tycker inte det är lönt att kila hem och servera palt liksom
Citera
2010-12-07, 18:42
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Haha och det är därför det knappt finns svenska restauranger ute i världen. Folk tycker inte det är lönt att kila hem och servera palt liksom

Sen finns det kök som kommit hit utan att vi efterfrågat det. Kebab tex.. Tror inte att semesterfirare som rest till Irak kom hit och startade folkets kebab!
Citera
2010-12-07, 18:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Sen finns det kök som kommit hit utan att vi efterfrågat det. Kebab tex.. Tror inte att semesterfirare som rest till Irak kom hit och startade folkets kebab!
Vaddå? Kebab har väl tagits hit av semesterfirare? De flesta kebabätarna har väl haft semester ända sen de kom hit?
Citera
2010-12-07, 18:54
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vaddå? Kebab har väl tagits hit av semesterfirare? De flesta kebabätarna har väl haft semester ända sen de kom hit?

Haha! Touché
Citera
2010-12-07, 19:40
Medlem
Fru.Norbergs avatar
Chile. Chile har ingen matkultur what so ever.
Citera
2010-12-07, 20:22
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
I Sverige gör det ju det uppenbarligen. det var bara en tes jag hade. De kök som efterfrågas mest är väl sannolikt det som folk gillar mest. Thai, italienskt, libanesiskt... Ganska logiskt

Riktigt så enkelt är det inte. Zepofans argument är betydligt starkare, dvs att turism ligger bakom. Till stor del är det så. Ett bättre sätt att lägga fram det är att säga kultur har stor inflytelse, och den grad till vilken vi exponeras till denna. Då räknas flera influenser in, däribland Zepfans (dvs t.ex. spansk eller thaimat är populära eftersom stora delar av den svenska befolkningen har exponerats väsentligt via turism). Vidare finns influenser såsom media (Amerikansk mat, framförallt) och invandring.

Här i UK t.ex. finns det massa polska matvarubutiker ni, och Tesco (största matvarukedjan) har polska hyllor och kylar i större butiker. Dessa har växt fram pga enorm invandring från Polen efter det att Polen gick med i EU. Just nu är det förmodligen främst polacker som köper grejerna, men även britter vågar sig dit. Inom snar framtid kommer vissa delar av denna matkultur säkerligen vara en given del i det brittiska köket - framförallt pålägg skulle jag tippa, verkar finnas massa polsk påläggskorv. Kan kebaberiorna ha startat på samma vis, månne?
Citera
2010-12-19, 06:21
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Då är det synd om människorna! Ett liv utan palt är inget liv
Citera
2010-12-19, 12:17
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Då är det synd om människorna! Ett liv utan palt är inget liv

Jo, det är ett gott och sunt liv Om jag vill uppnå paltkänslan går det utmärkt att äta något annat som ger samma känsla. Exempelvis en säck cement eller liknande

Sen jävlas jag mest, det är väl inget större fel på palt. Men jag har aldrig förstått fascinationen för särskilt gott tycker jag inte att det är.
Citera
2010-12-19, 12:24
Medlem
Frankrike, Italien och Japan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här