2011-03-31, 14:35
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Däremot underskattar du betydelsen av både det turkiska och det persiska köken, men det är en annan historia.

Hittade några bra citat angående turkisk mat:
"An Italian executive chef at Four Seasons Hotel Istanbul at the Bosphorus, Fabio Brambilla, claimed that Turkish cuisine can rank seventh or eighth among all other cuisines. “Turks have a different style of cooking. All meals are original; they are not like any other cuisine. But I don't think Turkish cuisine is among the top world cuisines,” he said.

Eyüp Kemal Sevinç from the Marriott Hotel agreed, adding that Turks would deceive themselves if they believed that Turkish cuisine is the best. “We say Turkish cuisine is among the four best cuisines in the world. But when you observe the situation from outside, you will see that this is not true. We are evaluating the issue of cuisines in a nationalist manner. If we do so, then we will deceive ourselves,” he remarked."
Citera
2011-03-31, 14:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag förstår varför du la upp den, ville bara skriva ut min irritation på "libanesisk mat".
Å andra sidan, när dom tar upp libanesisk mat på en sådan lista, det säger kanske lite om hur seriöst man ska ta den
Kan inget om vietnamesisk mat, men absolut. Marockansk mat är iaf lite genuin. Libanesiskt är bara en mishmash av persisk, turkisk och allmänt "arabmat".
Däremot underskattar du betydelsen av både det turkiska och det persiska köken, men det är en annan historia.
Arabisk mat har ju kommit på bred front på senare tid. Föga förvånande med tanke på den omfattande invandring in i Europa i allmänhet och till Sverige i synnerhet.

Det är därför inte konstigt att man får höra våldsamt överdrivna hyllningar och bedyranden gällande den arabiska matens överlägsenhet. För en sak kan man inte anklaga araberna för - nämligen att vara ödmjuka .

~Paul~
Citera
2011-03-31, 14:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Hittade några bra citat angående turkisk mat:
"An Italian executive chef at Four Seasons Hotel Istanbul at the Bosphorus, Fabio Brambilla, claimed that Turkish cuisine can rank seventh or eighth among all other cuisines. “Turks have a different style of cooking. All meals are original; they are not like any other cuisine. But I don't think Turkish cuisine is among the top world cuisines,” he said.

Eyüp Kemal Sevinç from the Marriott Hotel agreed, adding that Turks would deceive themselves if they believed that Turkish cuisine is the best. “We say Turkish cuisine is among the four best cuisines in the world. But when you observe the situation from outside, you will see that this is not true. We are evaluating the issue of cuisines in a nationalist manner. If we do so, then we will deceive ourselves,” he remarked."
Haha, ganska talande kommentarer som i mångt och mycket stärker våra argument.

~Paul~
Citera
2011-03-31, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Arabisk mat har ju kommit på bred front på senare tid. Föga förvånande med tanke på den omfattande invandring in i Europa i allmänhet och till Sverige i synnerhet.

Det är därför inte konstigt att man får höra våldsamt överdrivna hyllningar och bedyranden gällande den arabiska matens överlägsenhet. För en sak kan man inte anklaga araberna för - nämligen att vara ödmjuka .

~Paul~

Jag är uppväxt med Arabisk och Syriansk mat (Väldigt lika fast Syriansk har lite turkiska inslag)

Och jag kan säga så här Svensk husmanskost knäcker den maten nästan alla ggr.

EDIT: Min personliga favorit är nog det Italienska köket som jag anser vara den bästa i världen Svensk mat tar en andraplats hos mig
Senast redigerad av Sabin 2011-03-31 kl. 15:01.
Citera
2011-03-31, 14:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabin
Jag är uppväxt med Arabisk och Syriansk mat (Väldigt lika fast Syriansk har lite turkiska inslag)

Och jag kan säga så här Svensk husmanskost knäcker den maten nästan alla ggr.
Hm, intressant iakttagelse. Där ser man.

~Paul~
Citera
2011-03-31, 15:00
Medlem
Citat:
Hm, intressant iakttagelse. Där ser man.

~Paul~

En stor del av min uppväxt var ju även den Svenska skolmaten.(Jag hade tur som gick i skolor med relativt bra skolmat)
Citera
2011-03-31, 15:33
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:

~Paul~

Haha det har du rätt i.

Har för mig att jag frågat dig förut, men vad har du för definition på ett världskök?
Har för mig att du svarade att du tyckte det handlade om hur utspritt det var osv.
Kanske finns något man ska utgå ifrån, men jag tycker man missar mycket då.
Själv anser jag att det är ett sätt att se på det, men jag tycker det finns ett värde i hur gammalt ett kök är, hur mycket det har influerat andra folkslag. Där ser jag Kina och forna Persien som top-contenders.
Orkar man ens gå in på hur många grekiska, turkiska, arabiska, indiska, osv, maträtter man kunde stryka från listan om man kollade på hur många av deras kändaste rätter som är en konsekvens av "kulturutbyten" från Persien för x-antal tusen år sedan?
Tzatziki? Bara stryk....See my point?

Kanske inte är något man ska räkna in (om det nu finns ett bestämt sett), men man kan åtminstone diskutera det.
Citera
2011-03-31, 15:39
Medlem
Svårt att säga men personligen så ogillar jag spansk mat stark tycker den är väldigt fettig och flottig av sig. Sökte mig hellre till utländska restauranger när jag var där.
Men smaken är som baken, finns säkert guldkorn även i det spanska köket.
Sen har väll inte Amerikansk mat så bra rykte.
Gillar fan inte pölsa heller för den delen.
Mvh Kalle
Citera
2011-03-31, 16:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Haha det har du rätt i.

Har för mig att jag frågat dig förut, men vad har du för definition på ett världskök?
Har för mig att du svarade att du tyckte det handlade om hur utspritt det var osv.
Kanske finns något man ska utgå ifrån, men jag tycker man missar mycket då.
Själv anser jag att det är ett sätt att se på det, men jag tycker det finns ett värde i hur gammalt ett kök är, hur mycket det har influerat andra folkslag. Där ser jag Kina och forna Persien som top-contenders.
Orkar man ens gå in på hur många grekiska, turkiska, arabiska, indiska, osv, maträtter man kunde stryka från listan om man kollade på hur många av deras kändaste rätter som är en konsekvens av "kulturutbyten" från Persien för x-antal tusen år sedan?
Tzatziki? Bara stryk....See my point?

Kanske inte är något man ska räkna in (om det nu finns ett bestämt sett), men man kan åtminstone diskutera det.
Alltså ämnet är ju väldigt komplicerat. Det blir gärna en massa tyckanden. Till syvende och sist så handlar det om det rykte och popularitet som de respektive köken åtnjuter på en global nivå. Detta är förstås inget statiskt läge utan förändras hela tiden.

Om man t ex tar den mexikanska maten så var den ju inte speciellt stor bara för några tiotals år sedan. Mexarna har dock lyckats att skapa en fusion mellan diverse kulinariska influenser från alla världens hörn och på det viset få fram något genuint eget. Man kan därför inte bygga det mexikanska kökets popularitet på urgamla anor och recept som t ex är fallet med den kinesiska maten. Ämnet är som sagt komplicerat.

~Paul~
Citera
2011-03-31, 16:20
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Svårt att säga men personligen så ogillar jag spansk mat stark tycker den är väldigt fettig och flottig av sig. Sökte mig hellre till utländska restauranger när jag var där.
Men smaken är som baken, finns säkert guldkorn även i det spanska köket.
Sen har väll inte Amerikansk mat så bra rykte.
Gillar fan inte pölsa heller för den delen.
Mvh Kalle

Mja jag håller med att det kan vara lite flott ibland! Spanjorerna använder mest olja i hela europa faktiskt. Men det är lååångt ifrån världens sämsta kök. Spansk mat är ju fruktansvärt gott.

Nog fan är det nice att sitta på en sjysst tapasbar och avnjuta en iskall cerveza och lite gambas al ajillo!
Citera
2011-04-01, 23:07
Medlem
Balinesisk mat var ingen direkt höjdare. Kräktes av suckled pig en gång, bara för att jag fick in en bit halvrökt gris (antagligen rökt på sopor) med skinn i käften. Jag åt inte på 3 dagar efter av rena förskräckelsen.
Citera
2011-04-02, 09:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haffaheffa
Balinesisk mat var ingen direkt höjdare. Kräktes av suckled pig en gång, bara för att jag fick in en bit halvrökt gris (antagligen rökt på sopor) med skinn i käften. Jag åt inte på 3 dagar efter av rena förskräckelsen.
Du är väl medveten om att "suckling pig (sucking pig)" inte är något annat än spädgris? Med andra ord - en eftersökt delikatess också i vårt land. Det så kallade skinnet du syftar på är svålen som har grillats tills den är gyllene och knaprig (crackling). Också denna detalj anses vara en utomordentligt delikatess.

Kan det vara så att du har helt enkelt missförstått hela anrättningen?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in