Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Arabisk mat har ju kommit på bred front på senare tid. Föga förvånande med tanke på den omfattande invandring in i Europa i allmänhet och till Sverige i synnerhet.
Det är därför inte konstigt att man får höra våldsamt överdrivna hyllningar och bedyranden gällande den arabiska matens överlägsenhet. För en sak kan man inte anklaga araberna för - nämligen att vara ödmjuka

.
~Paul~
Haha det har du rätt i.
Har för mig att jag frågat dig förut, men vad har du för definition på ett världskök?
Har för mig att du svarade att du tyckte det handlade om hur utspritt det var osv.
Kanske finns något man ska utgå ifrån, men jag tycker man missar mycket då.
Själv anser jag att det är ett sätt att se på det, men jag tycker det finns ett värde i hur gammalt ett kök är, hur mycket det har influerat andra folkslag. Där ser jag Kina och forna Persien som top-contenders.
Orkar man ens gå in på hur många grekiska, turkiska, arabiska, indiska, osv, maträtter man kunde stryka från listan om man kollade på hur många av deras kändaste rätter som är en konsekvens av "kulturutbyten" från Persien för x-antal tusen år sedan?
Tzatziki? Bara stryk....See my point?
Kanske inte är något man ska räkna in (om det nu finns ett bestämt sett), men man kan åtminstone diskutera det.