Citat:
Ursprungligen postat av Bootis
Nae, 25:ec var ju då alla gudar föddes och då med allt det där med stjärnorna. För det var födelsen av gudar som fleming undrade om :P
25 var ,som du säger, då det började bli ljusare, solen står stilla i tre dagar och sedan börjar komma upp mera. Dock firar man inte detta förän på påsken då dagen har blivit längre än natten. Och det är alltså Jesu, eller andra gudars, död man "firar".
Fleming undrade om det fanns motsvarande religioner på södra halvklotet där "solguden" föddes 25:e juni istället för 25:e december då det motsvarar födelsen av ljuset på den sidan av jorden. Jag tror att du och jag analyserar dokumentären helt annorlunda, varpå vi kommer fram till olika resultat av flemings undran. För mig är solen och ljuset det centrala, medan det för dig är de övriga stjärnornas positioner den aktuella dagen. Har jag rätt eller fel?
I övrigt håller jag inte heller med dig. Det du letar efter i andra stycket är vårdagjämningen, men det är ett helt annat firande än vintersolståndet. Att Jesus död och korsfästning sammanfaller mer eller mindre med vårdagjämningen är inte ett firande av "solens död" då dagen fortfarande blir ljusare och ljusare ända fram till sommarsolståndet.
Den korrekta analysen som jag ser den skiljer sig även från Zeitgeist. De vill ju få hela kristendomen till enbart något slags hedniskt soldyrkande, medan det för mig är en kompromiss av olika slags idéer för att slutligen kunna få en ny religion godkänd bland dem som sitter på den gamla tidens mystik. Jag visste sen tidigare att 25:e december var Mithras födelsedag och att den kristna kyrkan i Rom övertog den till att bli Jesus födelsedag. Antagligen för att övergången från religion till religion skulle ske så friktionsfritt som möjligt, och så såg jag Zeitgeist och blev lite visare ang just 25:e december.
Om du tycker att jag har missförstått dig någonstans får du gärna klargöra det