2007-10-05, 13:17
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myggen
Hjärntvättad var bara förnamnet...tror du verkligen reinfeldt berättar vad som händer i världen och vart utvecklingen är påväg någonstans?
Den enda som gör sig dum är du

Jag tyckte ironin var rätt tydlig i moonangels inlägg..
Citera
2007-10-07, 12:01
Medlem
SLOBs avatar
Mer OT rensat

Ber att få hänvisa till mitt tidigare inlägg. Detta är inte en chat.

/S
Citera
2007-10-07, 16:50
Medlem
MoonAngel88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Den enda som gör sig dum är du

Jag tyckte ironin var rätt tydlig i moonangels inlägg..

Härligt att någon förstod det iaf.
Citera
2007-10-07, 21:52
Medlem
tworeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonAngel88
Jag får väl ta över diskussionen med dig, tworeed. Och vi kan börja från början:

trevligt

Citat:
Solgudarna. Dessa gudar dyrkades redan innan Jesus föddes. Dessa gudar, solgudarna, var födda den 25 december av en enkel anledning: enligt den julianska kalendern var den 24 december årets kortaste dag (vintersolståndet), dvs. den 25 december började dagarna bli längre.
Jungfrufödseln har också en rätt så enkel förklaring. Solen steg upp den 25 december i jugnfruns stjärnbild, alltså jungfrun föder guds son, i detta fallet solen. Inte så konstigt då att de flesta solgudarna var födda en 25 december av en jugnfru, såsom Jesus.
Uppståndelsen har också tidigare förebilder, som t ex Osiris, Dionysos, Attis, Asklepios, osv. Just Osiris återuppstod exakt tre dager efter hans död.

Vad du beskriver är fyra* olika attribut som inte nödvändigtvis hänger ihop. De flesta av de uppräknade gudarna saknar ett eller flera av dessa.
Sen kan man gå in på detaljerna som jag redan gjort i tidigare inlägg, t ex så lär ju hela jungfrufödselgrejen vara en feltolkning av hebreiskans "alma" som även betyder ung kvinna etc.

*solgud, födelsedag, jungfrufödsel, återuppståndelse

Citat:
Det får du gärna backa upp.

Som sagt, osiris/isis/horus dyrkades i egypten och annorstädes i åtminstone 2000år. Under denna period ändrades deras roller tämligen mycket. På denna tid var konceptet "gud" mycket lösare än idag och det var helt ok att t ex gudaförklara faraoner eller hitta på nya gudar (se t ex serapis).
Om man plockar fakta ryckta ur sina sammanhang och tidsperioder kan man visst "bevisa" mycket men tyvärr inte på ett vidare vetenskapligt sätt.

Ta isis jungfrudom som ett exempel. Isis är alltsom oftast gift med osiris som avlar horus, under en kort period var det dock politiskt fördelaktigt att påstå att hon var ett och samma som mut, vilket gjorde isis till Mut-Isis-Nekhbet. Detta gällde under en viss tid och klart pga av politiska beslut.

Citat:
Där säger du själv att "Bibeln har stulit" iaf något, då kan inte Bibeln har flera "stulna" delar?

Jaha, vart vill du komma? Jag har redan skrivit 73 gånger att det var standard att använda sig av likartade attribut och förmodligen i viss mån historier. Det är det ingen som förnekat möjligen undantaget de fanatiskt religiösa.

Citat:
Inte heller motsatsen.

Nej, men i så fall måste vi svara på frågan:
"vilket alternativ är mest sannolikt?"
Det svaret är enl. mig ganska klart.

Citat:
Jag hoppas du förstår att det har inget med debatten att göra.

Nej i min okunnighet gör jag inte det. Snälla, berätta.
Inser du att om man vill hävda att hela kristendomen är ett plagiat så bör man visa varifrån dess mer centrala delar är snodda?

Citat:
Det finns fler alternativ. T ex Gerald Masseys teori (The Historical Jesus and Mythical Christ, 1900)

Mycket intressant. Vilket alternativ finns det till att någonting existerat eller inte existerat?
Antingen så är min boll blå eller inte. Det finns inga andra alternativ.
Eller har jag missat något? Snälla, upplys mig!

Citat:
Jag orkar inte fortsätta idag, så jag får väl ta det vid något annat tillfälle.
Vi får inte glömma att den här filmen tar upp en teori, inget annat.

Visst, jag inser det och du inser det. Men det verkar somom somliga tyvärr tar den på allvar...
Citera
2007-10-08, 05:59
Medlem
boba fetts avatar
Vissa klagar visst över att filmen utger sig för att hävda sanningen. Men de skriver ju själva på sidan:

"That being said, It is my hope that people will not take what is said
in the film as the truth, but find out for themselves, for truth is not told, it is realized."
Citera
2007-10-12, 21:53
Medlem
Starfuckers Incs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildFever
+ att bibeln aldrig säger något om att gud och jesus vill ha cash, det är ju bara amerikanska frikyrko pastorer som klämmer pengar ur fattiga svarta..

Kyrkoskatten och kollekten då?
Citera
2007-10-12, 22:51
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Welcome to the Official Site for 'Zeitgeist, the Movie.'
Since the emergence of the work in late June, 2007, many other websites,
organizations and posts have fallaciously claimed connections to the work.
Please note that 'Zeitgeist', along with this site, has no direct affiliation with
anything else online.

Zeitgeist was created as a nonprofit filmiac expression to inspire people
to start looking at the world from a more critical perspective and to understand that very often
things are not what the population at large think they are. The information in Zeitgeist
was established over a year long period of research and the current Source page on
this site lists the basic sources used / referenced and the Interactive Transcript includes
exact source references and further information.

Now, it's important to point out that there is a tendency to simply disbelieve things that are
counter to our understanding, without the necessary research performed.
For example, some information contained in Part 1 and Part 3, specifically, is not obtained
by simple keyword searches on the Internet. You have to dig deeper. For instance,
very often people who look up "Horus" or "The Federal Reserve" on the Internet
draw their conclusions from very general or biased sources. Online encyclopedias or text book
Encyclopedias often do not contain the information contained in Zeitgeist. However, if one takes
the time to read the sources provided, they will find that what is being presented is
based on documented evidence. Any corrections, clarifications & further points regarding the film
are found on the Clarifications page. Non-Profit DVDs / Free Video Downloads are
available through the Downloads page.

That being said, It is my hope that people will not take what is said
in the film as the truth, but find out for themselves, for truth is not told, it is realized.

Filmen är bra.
Tror den mer är menad till att få människor att tänka efter själva och inte bara svälja allt som sägs via vanliga media eller denna filmen.
Citera
2007-10-13, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Filmen är bra.
Tror den mer är menad till att få människor att tänka efter själva och inte bara svälja allt som sägs via vanliga media eller denna filmen.

Precis.. Dom skriver inte att sakerna är påhittade och fiction. Utan att du inte ska lyssna på media för mycket och ist tänka efter lite själv.. F.Ö är det nog den mest intressanta filmen på många år.. Kikat igenon den ett 5tal gånger.. Rolig att glo med ett par kompisar efter några jollar och sedan diskutera
Citera
2007-10-13, 22:56
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hembränt
Mest intressanta filmen på mycket länge.

Svar till alla: Time will tell..
Din luring, du menar att LIVET (ens egna) är den mest intressanta filmen? Right?
Citera
2007-10-14, 00:12
Medlem
hembränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
Din luring, du menar att LIVET (ens egna) är den mest intressanta filmen? Right?

Hmm.. vet inte om du tänkte lite för långt eller om jag råkade få med något dolt budskap i mina meningar

Citera
2007-10-14, 00:30
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hembränt
Hmm.. vet inte om du tänkte lite för långt eller om jag råkade få med något dolt budskap i mina meningar

haha, jag trodde detta var tråden för "intressantasta filmen"
Citera
2007-10-18, 19:10
Medlem
Som det är nu så har "Screw Loose Change" debunkat eller iaf gett alternativa förklaringar till "Loose Change" långt mer diskrediterande än någon kritik på Zeitgeist så mycket är sant, och hur är Jesusbiten inte den centrala delen av kristendomen vill jag fråga den som sa "ingen vet var dem centrala delarna av kristendomen kommer ifrån eller har bevis för att den huvudsakligen är påhitt".

Mer i samma anda som Zeithgeist: Ring of Power (jag är nog alldeles för godtrogen men teorin/faktan om vikingar är ju helfrän.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in