2007-07-31, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nålkåt
De använder inte google videos som källa, utan filmerna som finns där. Med ditt argument är det som att säga att man använder biblioteket som källa om man får fakta ur en bok man lånat där, jävla idiot.

Exakt.

Hemmagjorda konspirationsfilmer upplagda på google videos av galna amerikaner med för mycket tid och droger. Bättre så?
Citera
2007-07-31, 12:56
Medlem
cruz_vandams avatar
"Just nu är det galna tomtar på youtube hänvisar tillvarandra. Men det betyder som sagt inte ett skit Tack och lov."

Nä exakt, det är helt opålitligt. Men likväll finns pålitliga videoklipp också, från erkänad nyhets medier eller dylikt.

Grejen med youtube är ju att dem vissar videoklipp. Dessa videoklipp kan laddas upp av vem som helst, allt från psykopatisk störda personer till nyhets program som CNN. Det vill säga, på youtube finns det otroliga mängder skräp som är helt opålitligt, men likväll finns det en del klipp som har källa och inte är skräp.
Citera
2007-07-31, 14:34
Medlem
damprexs avatar
Varför hänvisar inte zeitgeist autorn till riktiga nyhetsklipp dvs datum, kanal osv. ? Youtube och Google videos tycker inte jag inte är användbara som källor till saker som denna teorin, det är helt enkelt för lätt att ändra klipp och sedan ladda upp dem där.
Citera
2007-07-31, 15:39
Medlem
flemings avatar
Nu tänker jag inte ge mig in i diskussion om hurvida saker på youtube är bra källor utan jag tänker skriva om en helt annan sak som jag kom att tänka på:

Om datumet 25 dec blivit födelsedag för så många religösa "figurer" i olika religoner borde det då inte finnas någon religon som har sin solguds födelsedag den 25 juni pga att religonen härstammar från det södra halvklotet , där de mörkaste dagarna är kring midsommarafton (22,23,24 juni)?
Citera
2007-07-31, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av damprex
Varför hänvisar inte zeitgeist autorn till riktiga nyhetsklipp dvs datum, kanal osv. ? Youtube och Google videos tycker inte jag inte är användbara som källor till saker som denna teorin, det är helt enkelt för lätt att ändra klipp och sedan ladda upp dem där.

Såg precis klart filmen och tyckte det var väldigt intressant, att hans sources till part 2(WTC) är youtube/google -klipp gör det väl inte mindre troligt. Alla filmer går att manipulera även om de säljs på DVD. Youtube gör ju bara så att fler ser den.

De flesta klipp ifrån part 2 är ju både kanal och datum rätt uppenbara

Och som han säger så om nu WTC-9/11 var manipulerat så skulle det ju vara undantaget i regeln i och med att alla andra anledningar att gå i krig var i scensatta.

Citat:
Ursprungligen postat av fleming
Om datumet 25 dec blivit födelsedag för så många religösa "figurer" i olika religoner borde det då inte finnas någon religon som har sin solguds födelsedag den 25 juni pga att religonen härstammar från det södra halvklotet , där de mörkaste dagarna är kring midsommarafton (22,23,24 juni)?

De handlade ju inte om att det var mörkare dagar utan hur de tre vise männen och stjärnan Sirus står i förhållande till soluppgången. Och det är ju faktiskt samma datum över hela jorden även om det är olika mörkt
Citera
2007-08-01, 00:36
Medlem
flemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bootis
De handlade ju inte om att det var mörkare dagar utan hur de tre vise männen och stjärnan Sirus står i förhållande till soluppgången. Och det är ju faktiskt samma datum över hela jorden även om det är olika mörkt

Rätta mig om jag har fel men är inte stjärnhimeln på södra halvklotet helt annorlunda från den på norra ?
Citera
2007-08-01, 02:23
Bannlyst
Nej det tror jag inte, solen går upp österut även där så man borde se precis samma sak.

Stjärnhimlen vid polerna blir väll annorlund om man tittar rakt upp då det är ständigt åt olika håll, dock blir ju stjärnorna vid soluppgången samma efter som det är "åt sidan". Skillnaden minskar ju längre mot ekvatorn man kommer men jag tror Sverige och Syfafrika har liknande stjärnhimmel även rakt upp, missar lite i kanterna kanske.

o - - - - - - - - - O - - - - - - - - -| - - - - - - - - - - - *
Jorden - - - - - - Solen - - - - - -Vise Männen - - - - Polstjärnan

Rakt upp och rakt ner är det ju olika från jorden, men sålänge du kan se soluppgången spelar den lilla vinkeln förmodligen ingen roll utan alla stjärnor blir på en liknande rad.
Citera
2007-08-01, 20:03
Medlem
Bulawayos avatar
Det är klart det blir annorlunda på södra halvklotet. När vi har sommar har de vinter, och följdaktligen borde vårt sommarsolstånd motsvaras av deras vintersolstånd; därav 25:e juni som födelsedag istället för 25:e december. Stjärnhimmeln är också annorlunda, exv har polstjärnan traditionellt använts för navigering här i norr, medan södra korset har den rollen i söder.

Å andra sidan tyder det här med 25:e för så många olika historier att idén har kommit till vissa som ett kulturellt utbyte, och då spelar norra halvklotet med sin mycket större landmassa och fler kulturer också sin roll. Vandringsvägarna mellan kontinenterna finns huvudsakligen på just norra halvklotet.
Citera
2007-08-01, 23:16
Medlem
Men alla platser som nämns ligger väl på norra halvklotet.
Citera
2007-08-02, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Det är klart det blir annorlunda på södra halvklotet. När vi har sommar har de vinter, och följdaktligen borde vårt sommarsolstånd motsvaras av deras vintersolstånd; därav 25:e juni som födelsedag istället för 25:e december. Stjärnhimmeln är också annorlunda, exv har polstjärnan traditionellt använts för navigering här i norr, medan södra korset har den rollen i söder.

Å andra sidan tyder det här med 25:e för så många olika historier att idén har kommit till vissa som ett kulturellt utbyte, och då spelar norra halvklotet med sin mycket större landmassa och fler kulturer också sin roll. Vandringsvägarna mellan kontinenterna finns huvudsakligen på just norra halvklotet.

Va?! Det är ju samma datum över hela jorden. Bara för att det är varmare så betyder det ju inte att det måste vara Juni utan det är fortfarande December.

Givetvis kan de se precis samma sak, dock blir det skillnad rakt upp från polerna -som inte rör sig. Där har du polstjärnan i norr för navigering norrut samt södra korset för navigering söderut. Är man långt söderut blir det nog problem att se polstjärnan och vise versa.

Dock ser du ju precis samma sak öster och västerut. I och med att solen gårupp österut så kommer både de på södra delen och de på norra delen se denna konstellation med vise männen och sirius -på samma dag/datum (dock inte exakt samma timme över hela jorden)

*Ah ursäkta, skrev fel däruppe. Jag menar naturligtvis inte polstjärnan utan Sirius som näms i filmen. Får be om ursäkt om det rörde till allting >.<
Citera
2007-08-02, 01:00
Medlem
yonnys avatar
Såg filmen idag och kan definitivt säga att den var intressant. Brukar inte vara speciellt förtjust i konspirationsteorier eftersom 99% handlar om tomtar med foliehattar som tror att George Bush spejjar in genom deras fönster. Zeitgeist var dock väldigt intressant och gav en känsla av att de vet vad de talar om.

Dock är jag ganska säker på att en rejäl granskning visar att det faktiskt var onda terrorister som slog ned WTC, inte ett gäng pengahungriga bakirer.

Fast man vet aldrig...
Citera
2007-08-02, 13:18
Medlem
Bulawayos avatar
Bootis:

Jag förstår hur du menar, men grejen med den 25:e december är ju att ljuset då börjar komma tillbaka, dvs "födelsen" av solen. På södra halvklotet är samma dag istället den dag då mörkret kommer tillbaka efter sommarsolståndet. Jag menar alltså att 25:e december är 25:e december över hela jorden, bara det att den upplevs annorlunda beroende på var någonstans man befinner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in