2010-09-01, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximon
Är det där beviset du menade.. hihi.. okej vi kan ta de steg för steg..

1. fördömer bibeln inte soldyrkan?
2. Säger inte bibeln att Jesus kommer komma tillbaka och inte att vi går in i en ny tid?
3. Vad gör den där runda cirkeln runt korset? de har inget med kristendomen att göra..
4. Är Jesus solen? Gods sun.. Vem är då fiskarnas tidsålder? Va de inte Jesus åxå?
5. föddes Jesus den 25 dec? Vart står de i bibeln?
6. Om Jesus är solen och de 12 tecknen är hans efterföljare.. Varför säger Peter j att de är olika perioder på ca; 2000 år? Och åter igen.. hur går de ihop om Jesus är fiskarna tidsålder? borde de inte va 13 tecken?

Alltså jag kan fortsätta hur länge som helst med dom frågorna.. Men vi börjar med dom första 6...

Nej jag menade inte bara den där. Det där var det enda skrivet av Jordan Maxwell, det jag länkade till var detta; http://zeitgeistmovie.com/Zeitgeist,%20The%20Movie-%20Companion%20Guide%20PDF.pdf .
Citera
2010-09-01, 16:10
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
*jag tror inte vi vet vad källa betyder? Video jag skickar har alltid med källor. De läser upp från böcker och redovisar vart exakt de läser ifrån. Vilken bok och sida. Men eftersom peter joseph inte vill visa sina källor så kan man inte kolla upp dom? Och utan bevis och källor så kommer en person som lärt sig om källkritik på lågstadiet aldrig acceptera en video som hans utan redovisning.

*va bara tvungen att kommentera på just den här meningen du skrev. Du accepterar Zeitgeist utan några bevis. Men du accepterar inte några av våra största historikers skrifter om Jesus. Jag skulle betala dig pengar om du kan hitta en endaste respekterad historiker som anser att mannen som vi kallar Jesus inte existerade.

*bevis honom rätt då eftersom vi kristna inte hittar påståendena han gör??? hitta dom åt oss?!

*Nej.. peter j gör en film utan bevis. Och jag ber om och om igen efter bevisen. Men jag får dom inte. Jag har inte nått problem att släppa kristendomen om nån skulle visa mig att den är fel. Men jag kan inte bara lita på nån som säger saker om den utan bevis. Jag vill ha bevis. Ge mig bevis. Om du kan...Du är medveten om att ID är en av de snabbaste växande områdena inom vetenskapen just nu? jag ser din syn på kristendomen som mer saga än min. Jag har källor. Vad har du? En film utan källor och massa vilda påståenden.

Allt detta du skrev ovanför kan summeras i en enda länk och den har du här: http://www.zeitgeistthefilm.com/Zeitgeist,%20The%20Movie-%20Companion%20Guide%20PDF.pdf
Där har du 220 sidor lång information om hela den första Zeitgeist filmens källor i PDF format. Om du inte tror på Peter Joseph kanske du har lättare att tro på hans källor.

Citat:
*Vad baserar du de på? Att han e påhittad?
Exakt.

Citat:
*Men du måste ju förstå hur humoristiskt de är.. Du har inge bevis eller källor.
återigen hänvisar jag till PDF formaten i länken jag skickade.

Citat:
Men du är så stakt troende tills hans BS.. Och jag kommer fortsätta fråga efter källor till påståendena han gör tills du blir så arg att du kollar upp de själv... En av de killarna du hörde på videona heter chris white och han va enligt sig själv ganska arrogat och trodde på att som du tror på. han älskade att "bevisa dumma kristna fel" och alla tjata om bevis..

Här e videon.

http://www.youtube.com/watch?v=Zf9Sroe_cxE&feature=related

Spola till 04:30.. Eller du kan kolla igenom hela videon från del 1 till slut om du vill..

SÅÅÅÅÅÅ.. hur blir de med bevisen? Källor? well well

Jag kollade på videon och honom lyckades tydligen de kristna att övertyga, men inte mig Återigen så går det inte få fram bevis på att något aldrig existerat så att ni ber om bevis hela tiden är att be om det omöjliga. Hur ska man få fram bevis från något som inte finns? Det är liksom helt omöjligt. Lika omöjligt som det är för er att bevisa, utan att referera till en massa teorier ur bibeln och olika dokument, att Gud finns. Allt jag sett och hört hittills är teorier, inte bevis. Allt man kan göra är att läsa sig till de olika teorierna, i detta fall de kristnas och ateisternas och du väljer att mer tro på de kristnas och jag väljer att mer tro på ateisternas och ingen av oss verkar ge vika här. När Peter Joseph väl gett ut sina källor så kommer det ändå bara fortsätta och ni kommer bara fortsätta ifrågasätta vart dom fått det ifrån i sin tur osv osv.
Citera
2010-09-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oole
Nej jag menade inte bara den där. Det där var det enda skrivet av Jordan Maxwell, det jag länkade till var detta; http://zeitgeistmovie.com/Zeitgeist,%20The%20Movie-%20Companion%20Guide%20PDF.pdf .

På vilken sida hittar jag källorna till de historiska böckerna då? Så jag kan kolla upp exakt vilken sida de står att horus hade 12 efterföljare osv osv..?? Försökte hitta.. men vilken sida?

Och hur blir de med att svara på mina frågor :P

2. Säger inte bibeln att Jesus kommer komma tillbaka och inte att vi går in i en ny tid?
3. Vad gör den där runda cirkeln runt korset? de har inget med kristendomen att göra..
4. Är Jesus solen? Gods sun.. Vem är då fiskarnas tidsålder? Va de inte Jesus åxå?
6. Om Jesus är solen och de 12 tecknen är hans efterföljare.. Varför säger Peter j att de är olika perioder på ca; 2000 år? Och åter igen.. hur går de ihop om Jesus är fiskarna tidsålder? borde de inte va 13 tecken?
Citera
2010-09-01, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Allt detta du skrev ovanför kan summeras i en enda länk och den har du här: http://www.zeitgeistthefilm.com/Zeitgeist,%20The%20Movie-%20Companion%20Guide%20PDF.pdf
Där har du 220 sidor lång information om hela den första Zeitgeist filmens källor i PDF format. Om du inte tror på Peter Joseph kanske du har lättare att tro på hans källor.

Exakt.

återigen hänvisar jag till PDF formaten i länken jag skickade.

Jag kollade på videon och honom lyckades tydligen de kristna att övertyga, men inte mig Återigen så går det inte få fram bevis på att något aldrig existerat så att ni ber om bevis hela tiden är att be om det omöjliga. Hur ska man få fram bevis från något som inte finns? Det är liksom helt omöjligt. Lika omöjligt som det är för er att bevisa, utan att referera till en massa teorier ur bibeln och olika dokument, att Gud finns. Allt jag sett och hört hittills är teorier, inte bevis. Allt man kan göra är att läsa sig till de olika teorierna, i detta fall de kristnas och ateisternas och du väljer att mer tro på de kristnas och jag väljer att mer tro på ateisternas och ingen av oss verkar ge vika här. När Peter Joseph väl gett ut sina källor så kommer det ändå bara fortsätta och ni kommer bara fortsätta ifrågasätta vart dom fått det ifrån i sin tur osv osv.

ni ber om bevis hela tiden är att be om det omöjliga. Hur ska man få fram bevis från något som inte finns?

*jag ber inte om att ni ska bevisa att han inte funnits.. Jag ber om bevis för att bibeln är byggd på soldyrkan och att de finns många och stora paralleller mellan bibeln och andra religiösa böcker.

*Som jag sa till tidigaste

*På vilken sida hittar jag källorna till de historiska böckerna då? Så jag kan kolla upp exakt vilken sida de står på så jag kan jämföra med bibeln..?? Försökte hitta.. men vilken sida?
Citera
2010-09-01, 19:02
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:

*jag ber inte om att ni ska bevisa att han inte funnits.. Jag ber om bevis för att bibeln är byggd på soldyrkan och att de finns många och stora paralleller mellan bibeln och andra religiösa böcker.

*Som jag sa till tidigaste

*På vilken sida hittar jag källorna till de historiska böckerna då? Så jag kan kolla upp exakt vilken sida de står på så jag kan jämföra med bibeln..?? Försökte hitta.. men vilken sida?

Redan på sidan 3 hänvisar dom till en professor i arkeologi vid namn Miranda J. där hon förklarar lite kortfattat det här med soldyrkan sen på sidan 4 citerar dom ännu en professor vid namn Dr. Lee I.A Levine som är professor på det Judiska teologiska seminariet som i stort sett säger (jag tänker inte citera allt han sade för jag orkar inte sitta och översätta) att solen spelade en stor central roll i gud dyrkan och var otroligt populär under den senare perioden av den romerska tiden.

Böcker de relaterar till är "The Sun: Symbol Of Power And Life" av en Dr. Singh. En annan de relaterar till är "Suns of God: Krishna, Buddha and Christ Unveiled" av Acharya S/D.M. Murdoch. Vill du ha dina historiska dokument som dom i sin tur refererar till får du nog ta och läsa dessa böcker.

Där har du bara en liten del av de referenser de anger om soldyrkan.
Citera
2010-09-01, 20:37
Medlem
Citat:
På vilken sida hittar jag källorna till de historiska böckerna då? Så jag kan kolla upp exakt vilken sida de står att horus hade 12 efterföljare osv osv..?? Försökte hitta.. men vilken sida?

Och hur blir de med att svara på mina frågor :P

Jag tror det är svårt för dig att hitta exakt var allt är taget ifrån då det mesta kommer från böcker och skrifter som inte finns på internet. Börja med de källorna och fotnoterna som finns i länken.

1. Kanske den gör, men det spelar ju ingen roll då den är subjektiv, riktad åt religionen.
2. Se 1.
3. Det vet jag inget om, men om den inte har det så är det ändå intressant att korset är det samma ändå? Korset med ringen kanske är mer känd inom andra urtida religoner men korset är ju fortfarande där.
4. Jo, Jesus representerar fiskaren men om han bara hade varit fiskare hade kanske itne många dyrkat honom? Att han är guds son är inte unikt, det är ju det som är poängen, andra myter talar om andra 'personer' som varit det i andra religioner.
5. Står det något datum i bibeln alls?
6. Jesus representerar profeten under tidsåldern fisken. en tidsålder är circa 2150 år. Ett "great year" runt 26000 eller nånting har jag för mig. 2150 gånger 12 är 25800. Det är ju inte bara jesus som är solen, det är ju det som är lite poängen, många religösa karaktärer har innan trots vara det.
Citera
2010-09-01, 22:15
Medlem
Citat:
Redan på sidan 3 hänvisar dom till en professor i arkeologi vid namn Miranda J. där hon förklarar lite kortfattat det här med soldyrkan sen på sidan 4 citerar dom ännu en professor vid namn Dr. Lee I.A Levine som är professor på det Judiska teologiska seminariet som i stort sett säger (jag tänker inte citera allt han sade för jag orkar inte sitta och översätta) att solen spelade en stor central roll i gud dyrkan och var otroligt populär under den senare perioden av den romerska tiden.

Böcker de relaterar till är "The Sun: Symbol Of Power And Life" av en Dr. Singh. En annan de relaterar till är "Suns of God: Krishna, Buddha and Christ Unveiled" av Acharya S/D.M. Murdoch. Vill du ha dina historiska dokument som dom i sin tur refererar till får du nog ta och läsa dessa böcker.

Där har du bara en liten del av de referenser de anger om soldyrkan.

Som sagt.. Vart står de i de gamla böckerna. T:ex book of the dead.. Jag vill kolla upp de så jag kan jämföra med bibeln. Jag vill inte veta vad andra skriver om soldyrkan och religioner. Jag vill veta vad religionen säger själv i sina böcker.. Hajar du??

För att du inte ska missförstå mig så förklarar jag de en gång till för dig. Jag vill veta exakt vart de står i de gamla antika böckerna.. Inte från nya böcker som folk skrivit själva om religioner. Utan DIREKT från de antika böckerna...

Så vart kan jag hitta dom referenserna?
Citera
2010-09-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oole
Jag tror det är svårt för dig att hitta exakt var allt är taget ifrån då det mesta kommer från böcker och skrifter som inte finns på internet. Börja med de källorna och fotnoterna som finns i länken.

1. Kanske den gör, men det spelar ju ingen roll då den är subjektiv, riktad åt religionen.
2. Se 1.
3. Det vet jag inget om, men om den inte har det så är det ändå intressant att korset är det samma ändå? Korset med ringen kanske är mer känd inom andra urtida religoner men korset är ju fortfarande där.
4. Jo, Jesus representerar fiskaren men om han bara hade varit fiskare hade kanske itne många dyrkat honom? Att han är guds son är inte unikt, det är ju det som är poängen, andra myter talar om andra 'personer' som varit det i andra religioner.
6. Jesus representerar profeten under tidsåldern fisken. en tidsålder är circa 2150 år. Ett "great year" runt 26000 eller nånting har jag för mig. 2150 gånger 12 är 25800. Det är ju inte bara jesus som är solen, det är ju det som är lite poängen, många religösa karaktärer har innan trots vara det.

*De skulle jag kunna göra om de redovisade vart de fick sin info från. Men eftersom de inte redovisar så kan de hitta på vad som helst. T:ex så om jag ska skriva om Jesus liv eller korsfästningen eller vad som helst så MÅSTE jag redovisa vart jag fick den informationen ifrån.. allså vart exakt jag kan hitta i bibeln att de står att han blev korsfäst.. vilken bok, vilket kapitel och vilken vers.

*så du menar allså att religionen är byggd på soldyrkan och samtidigt fördömer soldyrkan

2. Se 1.

*Varför skriver då bibeln att jesus "fiskarnas tidsålder" kommer komma tillbaka om vi ska gå in i vattenmannens tidsålder?

* precis. Allså har den inget med bibeln att göra.. Och för att de ens ska funka måste du korta av 3 av de 4 armarna på den för att de ska se ut som ett kors.

Va inte jesus "gods SUN! som färdas runt med sina 12 efterföljare? Bestäm dig?
varför inte, jesus va snickare enligt bibeln?
Vilka andra myter?

*nej precis.. de gör de inte. Jesus blev född tidig sommar enligt bibeln. Så varför säger peter j att han föddes den 25 dec? Och om han inte gör de så förfaller hela teorin om att han är Gods sun som dör den 25 och kommer tillbaka 3 dagar senare..

6. Jesus representerar profeten under tidsåldern fisken. en tidsålder är circa 2150 år. Ett "great year" runt 26000 eller nånting har jag för mig. 2150 gånger 12 är 25800. Det är ju inte bara jesus som är solen, det är ju det som är lite poängen, många religiösa karaktärer har innan trots vara det.

*så hur förklarar du de 12 efterföljarna om Jesus representerade fisken? Va de 13 tecken? Och sen ändrar sig Peter j och säger att de va för att 2 av hans efterföljare va fiskare.. men då har vi 2 fiskare och bara 10 efterföljare kvar. Vilker skulle innebära att Jesus va solen och 2 av hans efterföljare va fiskens tidsålder.. och resten de andra tecknen.. men då blir de bara 11 stjärntecken.. vill du förklara de?
Citera
2010-09-02, 16:25
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Som sagt.. Vart står de i de gamla böckerna. T:ex book of the dead.. Jag vill kolla upp de så jag kan jämföra med bibeln. Jag vill inte veta vad andra skriver om soldyrkan och religioner. Jag vill veta vad religionen säger själv i sina böcker.. Hajar du??

För att du inte ska missförstå mig så förklarar jag de en gång till för dig. Jag vill veta exakt vart de står i de gamla antika böckerna.. Inte från nya böcker som folk skrivit själva om religioner. Utan DIREKT från de antika böckerna...

Så vart kan jag hitta dom referenserna?

Det krävs nog lite mer forskning och fördjupning i ämnet om du vill gräva så djupt. Jag tror inte jag kan nå så djupt med vanlig internet forskning. För det andra tror jag inte du kommer hitta ett speciellt stycke i en speciell bok där det står att religioner härstammar från soldyrkan. Det är resultatet av många olika forskningsområden om alla religioner samt grottmålningar från stenåldern och mycket mer som de har pusslat ihop och lagt fram som en teori. Böckerna jag gav dig är med all säkerhet en bra början.
Men har bibeln några källor då? Finns det dokumentationer om Adam och Eva och den talande ormen utanför bibeln? Eller om Noas Ark? Eller om när Moses delade på Röda Havet? Eller det bästa av allt, när det regnade grodor från himmelen? Du får förlåta mig men låter inte detta väldigt mycket som en saga? Bara för att bibeln är skrivet på ett uråldrigt språk behöver inte betyda att den är vis och allvetande. Möjligheten att det bara är en gammal sagobok är extremt stor. Tänk om J.R.R. Tolkien skrev så här i Sagan Om Ringen:
"Ty Gandalf stötte med sin stav och sade till Balrog demonen, du skall icke passera och om intet den onda demonen föll ner i avgrunden". Likheten med bibeln är skrämmande.
Citera
2010-09-02, 21:51
Medlem
Citat:
Det krävs nog lite mer forskning och fördjupning i ämnet om du vill gräva så djupt. Jag tror inte jag kan nå så djupt med vanlig internet forskning. För det andra tror jag inte du kommer hitta ett speciellt stycke i en speciell bok där det står att religioner härstammar från soldyrkan. Det är resultatet av många olika forskningsområden om alla religioner samt grottmålningar från stenåldern och mycket mer som de har pusslat ihop och lagt fram som en teori. Böckerna jag gav dig är med all säkerhet en bra början.
Men har bibeln några källor då? Finns det dokumentationer om Adam och Eva och den talande ormen utanför bibeln? Eller om Noas Ark? Eller om när Moses delade på Röda Havet? Eller det bästa av allt, när det regnade grodor från himmelen? Du får förlåta mig men låter inte detta väldigt mycket som en saga? Bara för att bibeln är skrivet på ett uråldrigt språk behöver inte betyda att den är vis och allvetande. Möjligheten att det bara är en gammal sagobok är extremt stor. Tänk om J.R.R. Tolkien skrev så här i Sagan Om Ringen:
"Ty Gandalf stötte med sin stav och sade till Balrog demonen, du skall icke passera och om intet den onda demonen föll ner i avgrunden". Likheten med bibeln är skrämmande.

Det krävs nog lite mer forskning och fördjupning i ämnet om du vill gräva så djupt. Jag tror inte jag kan nå så djupt med vanlig internet forskning.

*de är väll bara att peter j skriver ut var han fick de ifrån.. och om du inte kan kolla upp de.. hur vet du då att de är sant?

För det andra tror jag inte du kommer hitta ett speciellt stycke i en speciell bok där det står att religioner härstammar från soldyrkan.

*de är klart. Men t:ex så säger peter j att de finns många gudar som dog och återuppstod och hade 12 efterföljare. Och jag vill veta vart de står.. så jag kan kolla upp att de är sant att de står de och att han inte hittar på. Han måste ju ange källorna. Bok, sida, vers.

Det är resultatet av många olika forskningsområden om alla religioner samt grottmålningar från stenåldern och mycket mer som de har pusslat ihop och lagt fram som en teori. Böckerna jag gav dig är med all säkerhet en bra början.

*de är inge bra eftersom de inte heller anger källor. jag vill ha källor.

Men har bibeln några källor då?

* Vet du vad en källa innebär. De innebär att när man skriver om nått så ska man REDOVISA vart de kom ifrån. Allt jag ber om är källorna från de andra böckerna som han påstår åxå hade gudar som dog och återuppstod och hade 12 efterföljare. Så jag kan kolla upp om de är samma som peter j säger.

Finns det dokumentationer om Adam och Eva och den talande ormen utanför bibeln? Eller om Noas Ark?

*Om adam och eva blir svårt eftersom de sen va en global flod som du säger.. Men visst finns de några tusen historier och skrifter om en global flod i nästan varje land och kultur. sumarierna t:ex Och kineserna har åxå de.. osv osv.. Om du vill veta fler så får du kolla igenom denhär videon eftersom jag inte kommer ihåg vilken del de är han pratar om alla skrifter om floden.

http://www.youtube.com/watch?v=dceMA5JdcJo&feature=related

Du får förlåta mig men låter inte detta väldigt mycket som en saga? Bara för att bibeln är skrivet på ett uråldrigt språk behöver inte betyda att den är vis och allvetande. Möjligheten att det bara är en gammal sagobok är extremt stor.

*skulle kunna vara så om de inte vore för profesierna den gjort.

Tänk om J.R.R. Tolkien skrev så här i Sagan Om Ringen:

*du borde inte säga så eftersom till och med den muslimska seriens "the arrivals" erkänner själva att sagan om ringen är byggd på imam mahdis återkomst. Med dajjal som sourons öga.. och gandalf som imam madih och aragon som jesus...just so you know..

Kolla på 04:15 min..

http://www.mojvideo.com/video-the-arrivals-pt-48-the-arrival-of-the-mahdi/e8e89bf86f8b8b8e4472
Citera
2010-09-02, 22:33
Medlem
MashPotatoJohnsons avatar
Citat:
Men har bibeln några källor då?
Vem har skaparen av Zeitgeist för källor förutom knarkande sekt ledare, satanister och frimurare?
Citera
2010-09-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MashPotatoJohnson
Vem har skaparen av Zeitgeist för källor förutom knarkande sekt ledare, satanister och frimurare?

jag tror du måste läsa om.. de jag "maximon" som säger att de enda källorna de har är böcker av frimurare och satanister..

och jag svarade bara på hans fråga om bibeln har några källor... så du vet..

och mitt svar var....

* Vet du vad en källa innebär. De innebär att när man skriver om nått så ska man REDOVISA vart de kom ifrån. Allt jag ber om är källorna från de andra böckerna som han påstår åxå hade gudar som dog och återuppstod och hade 12 efterföljare. Så jag kan kolla upp om de är samma som peter j säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in