Citat:
Ursprungligen postat av kavajmongot
Många av er har antagligen sett filmen Zeitgeist och därför ville jag ta tillfället i akt och be om er kunskap gällande faktan i just den filmen.
När jag såg filmen blev jag hänförd av alla frågor som till denna dag inte har fått något svar och min tanke var att några flashback användare kanske har dessa svar
Vilka frågor i filmen är relevanta och vilka är inte det?
vad är sant i filmen och vad är falskt?
Den här filmen har satt så mycket myller i huvudet på mig att jag måste ha några konkreta svar.
Så här skulle jag vilja säga:
1) Det mesta som tas upp är relevant. De belyser ganska många samhällsproblem som finns idag och som många glömmer bort i sitt stadie som närmast kan liknas vid någon form av apati.
2) Mycket av det som tas upp är sant,
men slutsatserna som dras är oftast trams. De försöker applicera en människas uttalande på en gigantisk grupp människor och konspirationerna är ibland lite väl fantasifulla och bygger allt som oftast på rena spekulationer och halvsanningar. De tar upp en massa stora problem och försöker nysta ihop det till ett enda stort gigantiskt problem. Detta är såklart delvis sant men att det finns en plan som ett fåtal individer ligger bakom finns det inget som talar för. Det rör sig helt enkelt om en, för många, negativ samhällsutveckling. Vi har sett det innan i historien, enda sedan antikens Grekland. Problemen är inte nya, de byter bara form allt eftersom vi utvecklas.
När det gäller åsikterna som framförs av skaparna så håller jag oftast med. Jag tycker världen är åt helvete. Men deras slutsatser är, som sagt, fulla av deras egna spekulationer och visst fan vinklar de vissa sanningar. På det sättet skiljer sig rörelsen inte ett dugg från de politiker och kapitalister som de så gärna gillar att kritisera och sätta Ondska-stämpel på.