2009-01-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
DVDR med Svensk text tillgänglig.

http://mintorrent.se/d79hhu/Zeitgeist_The_Movie__Final_Edition_Multisubs

tackar tackar

Ontopic: Såg nån som frågade om det finns några dolda budskap i filmen, är inte Zeitgeist bara en informationsfilm för "the venus project"?
Citera
2009-01-29, 00:06
Medlem
Vill bara snabbt fråga om någon kan nämna 1 eller 2 fler filmer av denna sort. Zeitgeist var JÄTTEBRA och vill se fler!

Däremot så är man snurrig om man tror att "the monetary system" kan ersättas, även om den är sne.
Citera
2009-01-29, 02:30
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelkruxet
Vill bara snabbt fråga om någon kan nämna 1 eller 2 fler filmer av denna sort. Zeitgeist var JÄTTEBRA och vill se fler!

Däremot så är man snurrig om man tror att "the monetary system" kan ersättas, även om den är sne.

Kolla dessa avsnitt från en engelsk TV dokumentär av Derek Partridge, Bill Jenkins and Jordan Maxwell

Här är första och andra delen på ca 10 minuter.
http://se.youtube.com/watch?v=jMvlshkjQVI&feature=related
http://se.youtube.com/watch?v=NPbT7Rf4mHU&feature=related

Jag gillar del 6 och 7 bäst.

Där tar de bla upp korsets historia och var myten kommer ifrån.
Det tar också upp fisksymbolen och vad den egentligen kan vara.

Samt vad religionshistoriker vet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jesusmyten

Magi
Citera
2009-01-30, 19:50
Medlem
krillebois avatar
l
Citera
2009-02-06, 13:04
Medlem
Drakfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GovIScrap
Zeitgeist står på tyska och i direkt översättning till svenska så betyder den: Tid(Zeit)kvick(geist) = Kvicktid ! och jag tycker de namnet är passande till filmen

Zeitgeist betytder "Tidsande", tidens anda...

Detta är för övrigt min första exkursion in i konspirationer-forumet, så ha överseende med denna post. Förlåt om någonting jag tar upp redan har avhandlats tidigare i tråden, ignorera isåfall det.

Del 1 om Jesus är intressant, om än inte alltför genomarbetad då Ra (med hundhuvudet) mig veterligen är den egyptiska solguden. Var inte Horus hans son? Att använda religiöst mytologiska figurer som en representation av olika årstider och deras största händelser är väl någonting som alltid har förekommit, om än inte i den utsträckningen som filmen hävdar?

Angående del två så är det den delen som jag fann mest intressant, och inte minst trovärdig. Det verkar inte alltför långsökt att tro att USA utan tvekan skulle demolera byggnader med ursäkten att hämnas och befria u-länder för att inhösta deras naturresurser. Dessutom så finns det otroliga mängder fel, mörkläggningar och rena lögner i rapporterna om 9/11. Någon som möjligen har någon dokumentär att rekommendera för att antingen befästa eller motbevisa detta antagande?
Citera
2009-02-06, 17:11
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakfisk
Angående del två så är det den delen som jag fann mest intressant, och inte minst trovärdig. Det verkar inte alltför långsökt att tro att USA utan tvekan skulle demolera byggnader med ursäkten att hämnas och befria u-länder för att inhösta deras naturresurser. Dessutom så finns det otroliga mängder fel, mörkläggningar och rena lögner i rapporterna om 9/11. Någon som möjligen har någon dokumentär att rekommendera för att antingen befästa eller motbevisa detta antagande?

Tänk efter en gång till.. hur stor risk tror du att det är att en sån jättekonspiration skulle kunna verkställas i ett så öppet land som USA. Sen kan man fundera över syftet.. allt som USA har gjort efter 911 skulle de kunna gjort utan att 911 inträffade. Den teoretiska "nyttan" av terrorattentatet är helt enkelt obefintlig.

Hur stolt tror du att företrädarna för USA är över att ett gäng "sandråttor" kan slå ett hårt slag rakt mot hjärtat av USA?

om du ändå vill veta om alla faktafel som presenteras i zeitgeist, kan du exempelvis besöka
http://www.debunking911.com/
Citera
2009-02-06, 18:17
Medlem
Emilll88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Ok jag lägger in det som jag har läst av J.P. Holding som har skrivit nedanstående, hans källor är;
1. Beck.PO -- Beck, Roger. Planetary Gods and Planetary Orders in the Mysteries of Mithras. London: Brill, 1988.
2. Biv.PM -- Bivar, A. D. The Personalities of Mithra in Archaeology and Literature. New York: Bibliotheca Persica Press, 1998.
3. Cum.MM -- Cumont, Franz. The Mysteries of Mithra. New York: Dover, 1950.
4. Frek.JM -- Freke, Timothy and Peter Gandy. The Jesus Mysteries: Was the "Original Jesus" a Pagan God? New York: Harmony Books, 1999.
5. Gor.IV -- Gordon, Richard. Image and Value in the Greco-Roman World. Aldershot: Variorum, 1996.
6. Lae.MO -- Laeuchli, Samuel. Mithraism in Ostia: Mystery Religions and Christianity in the Ancient Port of Rome. Northwestern U. Press, 1967.
7. MS -- Mithraic Studies: Proceedings of the First International Congress of Mithraic Studies. Manchester U. Press, 1975.
8. Spei.MO -- Spiedel, Michael. Mithras-Orion, Greek Hero and Roman Army God. Leiden: E. J. Brill, 1980.
9. Ulan.OMM -- Ulansey, David. The Origins of the Mithraic Mysteries: Cosmology and Salvation in the Ancient World. New York: Oxford U. Press, 1989.
10. Ver.MSG -- Vermaseren, M. J. Mithras the Secret God. New York: Barnes and Noble, 1963.
11. Wyn.MFC -- Wynne-Tyson, Esme. Mithras: The Fellow in the Cap. New York: Barnes and Noble, 1958.

Du kan läsa mer gällande Horus här: http://tektonics.org/copycat/osy.html

Finns mycket mer att hitta om det på google.

Enligt den länken du angav så stämmer ju informationen med filmen? Am i Not right? 12 lärlingar, född den 25 december med mera med mera?
Citera
2009-02-07, 10:52
Medlem
Jeppe Soons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frågande Fredde
Lite frågor till dig:
  1. Vilka andra ”gudar” har blivit korsfästa?
  2. Vilka andra ”gudar” har blivit födda av en jungfru?
  3. Vilka andra ”gudar” har återuppstått efter tre dagar?
  4. Vilka andra ”gudar” har haft 12 lärjungar?
  5. Hur ”långt ner” går solen på Jerusalems breddgrad, uppstår någonsin fenomenet där solen ”vilar på horisonten” på denna breddgrad?
  6. Var i nya testamentet nämns det att det skall vara tre kungar som kommer och hälsar på Jesus?

För att hjälpa dig på traven får du här en länk till svaren på alla dessa frågor:

http://www.youtube.com/watch?v=SkkWiKHqRWM

Zeitgeist är den största blåsningen sedan tron på att samhället skyddar individen!

Som jag nämde så är det massvis med olikheter mellan dom olika religonerna, men likheterna är för många. men för att svara på något så citerar jag vad jag läst i bland annat jesusparalellerna

Jungfrufödslar:

Myterna om jungfrufödslar hänger säkert samman med kravet på kvinnans renhet. En kvinna som är sexuellt aktiv kan aldrig vara ren nog att föda ett gudomligt väsen.

Gautama Buddhas moder Maya var drottning, och Krishnas moder Devaki var av kunglig härkomst. Senare kom de båda att dyrkas som jungfrur. I Frygien ansågs Attis vara född av jungfrun Nana, och den kommande persiske frälsaren Saoshyant förväntades vara jungfrufödd. Rhea Silvia jungfrufödde tvillingbröderna Remus och Romulus, vilkas far sades vara guden Mars.[2] En annan gud med söner här på jorden var Apollon. Till Apollons söner av en mänsklig moder räknades såväl Pythagoras och Platon som kejsar Augustus.

(O.B.S detta är kopierat från http://user.tninet.se/~npt994z/Jparal.htm källor och länkar finns på denna sida)

Funderade lite över detta, om man utgår från att dyrkan till en gud kommer från en viss plats, sedan sprider detta sej till olika delar av världen men på vägen och med tiden förändras historien och när dessa sedan möts så är det ju som två olika religoner men med många likheter.

Vad det gäller solen så är det samma över hela världen det kan ingen förändra, men visst som du säger den vilar bara i horisonten i vissa delar av världen. Men att jorden rör sej på ett sådant sätt att solen syns stå stilla i tre dagar för att sedan gå åt andra hållet det är fakta. Men eftersom man på den tiden inte förstod bättre trodde man såklart att solen rörde sej och inte jorden.

Jag försöker inte övertyga nå¨gon om vad som är sant eller falskt, men i mina öron låter detta bättre:

Folk dyrkade solen för att den ger liv åt allt här på jorden, utan den skulle det inte finnas växter eller mäniskor, därför spelar den en viktig roll.

Detta låter inte så bra i mina öron:

Gud skapade jorden solen och adam och av hans revben eva, han planerar massa hyss för att se om vi tror på han.

Altså seriöst till och med sagan om rödluvan är ju mer trovärdig än det.

Men att försöka övertyga en religös som vigt sitt liv till att tro och dyrka en gud kommer man nog aldrig kunna göra. För detta krävs solida bevis och det kommer vi inte att finna, lika lite som det finns solida bevis för att gud och han son funnits.

Tro vad ni vill, jag är övertygad!
Citera
2009-02-12, 22:55
Medlem
Juörgens avatar
Jag förstår inte varför folk hänger upp sig på gudsnacket!? Filmen handlade ju om så mycket intressantare saker. Lixom jag trodde att folk visste att gud inte bodde i himlen och bla bla bla. Och det där om att dom hade fel info om alla gudar i filmen. Vafan det är relgion vem har rätt info? Gudarna dom snacka om har ju för fan aldrig ens funnits.
Citera
2009-02-19, 15:24
Medlem
Mobilisreing !

Tack för en intressant läsning allihopa

men är det inte bättre för dom som verkligen förstår sig på problemen att försöka lösa dom kollektivt sakta men säkert

istället för att försöka förklara problem för folk som inte kan tänka konstruktivt
så tjänar alla på att man presentera lösningar istället för förklaringar.

vad tycker ni man kan göra ?
Citera
2009-02-24, 15:36
Medlem
Skräckinjagande scenario med micorchipen och när man fått allt på fat, om en centrerad makthållning.

Jag är ingen amerikan, tycker jag har känt att någon sånt här va på g så länge jag kan minnas.

Hurivida allt är sanning eller vinklat är oviktigt, när det kommer till att bedöma makthavare så finns det ingen anledning i hålla på tyglarna.

Det genrella budskapet är sant och folk måste vakna.
Jag sväljer det här med hull o hår, auktoriteter är inget jag litar på eller har något till övers för, fel folk styr nästan jämt.

Men de sista minuterna skrämde mig, trodde inte folk kunde bli så sjuka.
Samtalet med han som tyckte att man skulle skita i folket o ta hand om sin familj va rent groteskt. Bara en förbannat ond människa kan ha den synen, och att vilja genomföra en sån plan med kontroll och microchip för o underkuva en hel värld av trevliga människor gör mig galen.

Blir de revolution kan ni sätta mig i spetsen.
Vill ni starta en idag så är jag på.

För er som fattar nått kan ni titta på den här också.
Jordan Maxwell talar.
http://video.google.com/videoplay?docid=8394844811105390386&ei=NLFySZyZBIq GjQLnupi4BQ&q=jordan+maxwell
Senast redigerad av HejaV 2009-02-24 kl. 15:53.
Citera
2009-02-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakfisk
Del 1 om Jesus är intressant, om än inte alltför genomarbetad
Först blir man förbluffad, sedan börjar rena faktafel förekomma och det är oförlåtligt i denna typen av filmer.

Menar jag kan skriva såhär och skapa uppmärksamhet,
visste ni att alla gudar i alla tider och kulturer alltid haft 12 fingrar och 12 tår på alla avbildningar???
Är inte detta konstigt?
(Okej att jag hittade på det just nu men ändå!)

Så, problemet blir att har dom varit för lata att göra research eller om dom medvetet hittar på så kan man inte lita på något i filmen överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in