Citat:
Ursprungligen postat av Frågande Fredde
Lite frågor till dig:
- Vilka andra ”gudar” har blivit korsfästa?
- Vilka andra ”gudar” har blivit födda av en jungfru?
- Vilka andra ”gudar” har återuppstått efter tre dagar?
- Vilka andra ”gudar” har haft 12 lärjungar?
- Hur ”långt ner” går solen på Jerusalems breddgrad, uppstår någonsin fenomenet där solen ”vilar på horisonten” på denna breddgrad?
- Var i nya testamentet nämns det att det skall vara tre kungar som kommer och hälsar på Jesus?
För att hjälpa dig på traven får du här en länk till svaren på alla dessa frågor:
http://www.youtube.com/watch?v=SkkWiKHqRWM
Zeitgeist är den största blåsningen sedan tron på att samhället skyddar individen!
Som jag nämde så är det massvis med olikheter mellan dom olika religonerna, men likheterna är för många. men för att svara på något så citerar jag vad jag läst i bland annat jesusparalellerna
Jungfrufödslar:
Myterna om jungfrufödslar hänger säkert samman med kravet på kvinnans renhet. En kvinna som är sexuellt aktiv kan aldrig vara ren nog att föda ett gudomligt väsen.
Gautama Buddhas moder Maya var drottning, och Krishnas moder Devaki var av kunglig härkomst. Senare kom de båda att dyrkas som jungfrur. I Frygien ansågs Attis vara född av jungfrun Nana, och den kommande persiske frälsaren Saoshyant förväntades vara jungfrufödd. Rhea Silvia jungfrufödde tvillingbröderna Remus och Romulus, vilkas far sades vara guden Mars.[2] En annan gud med söner här på jorden var Apollon. Till Apollons söner av en mänsklig moder räknades såväl Pythagoras och Platon som kejsar Augustus.
(O.B.S detta är kopierat från
http://user.tninet.se/~npt994z/Jparal.htm källor och länkar finns på denna sida)
Funderade lite över detta, om man utgår från att dyrkan till en gud kommer från en viss plats, sedan sprider detta sej till olika delar av världen men på vägen och med tiden förändras historien och när dessa sedan möts så är det ju som två olika religoner men med många likheter.
Vad det gäller solen så är det samma över hela världen det kan ingen förändra, men visst som du säger den vilar bara i horisonten i vissa delar av världen. Men att jorden rör sej på ett sådant sätt att solen syns stå stilla i tre dagar för att sedan gå åt andra hållet det är fakta. Men eftersom man på den tiden inte förstod bättre trodde man såklart att solen rörde sej och inte jorden.
Jag försöker inte övertyga nå¨gon om vad som är sant eller falskt, men i mina öron låter detta bättre:
Folk dyrkade solen för att den ger liv åt allt här på jorden, utan den skulle det inte finnas växter eller mäniskor, därför spelar den en viktig roll.
Detta låter inte så bra i mina öron:
Gud skapade jorden solen och adam och av hans revben eva, han planerar massa hyss för att se om vi tror på han.
Altså seriöst till och med sagan om rödluvan är ju mer trovärdig än det.
Men att försöka övertyga en religös som vigt sitt liv till att tro och dyrka en gud kommer man nog aldrig kunna göra. För detta krävs solida bevis och det kommer vi inte att finna, lika lite som det finns solida bevis för att gud och han son funnits.
Tro vad ni vill, jag är övertygad!