2008-10-08, 03:15
Medlem
-Rolf-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuizu
Bara för att just du kom på detta sjäv betyder inte det att alla andra gör det... Med det system vi har nu kommer det dröja 100 år minst innan folk har tillräckligt högt medvetande.
Ja det kan ta 100 år. Men det borde inte vara så svårt att övertyga folk om sanningen. Jag tror (hoppas såklart inte) att det kommer krävas någon katastrof som får fler att öppna sinnet och tänka efter vad fan vi håller på med, t.ex. att oljan tar slut, vi utrotar en massa djur eller ett stort krig.

Dom svåraste att övertyga kommer vara dom som redan håller fast vid sin tro på ett blint sätt, vare sig det är en nationalistisk, politisk eller religiös tro. Därför tror jag att vi i Sverige kan bli bland dom första att inse sanningen eftersom dom flesta är opatriotiska ateister.

Och kan man övertyga två personer man känner, och dom i sin tur övertygar två var, så går det snabbare.

För ju längre vi väntar desto mer blir det kvar att fixa sen.
Citera
2008-10-08, 12:45
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuizu
inte gått ut grundskolan va, eh? Du har inte en aning om vad de lär ut i skolan va? Inte fan lär de ut något om hur pengar skapas i alla fall.

Allvarligt? Gör inte grundskolan det längre? Det är i så fall rejält illa.
Citera
2008-10-08, 13:05
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Allvarligt? Gör inte grundskolan det längre? Det är i så fall rejält illa.

När du född ?

Jag är född 80 och jag kan inte dra mig till minnes att vi fick lära oss det i plugget...

... Kan ju ha och göra med att jag aldrig var där, andra sidan hahaa
Citera
2008-10-08, 13:43
Medlem
DIF1891s avatar
Jag är född 74, och vi fick inte lära oss ett smack om detta.

Heller.
Citera
2008-10-08, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
När du född ?

Jag är född 80 och jag kan inte dra mig till minnes att vi fick lära oss det i plugget...

Nej om man inte är där och uppmärksam så lär man sig inte så mycket
Citera
2008-10-08, 14:29
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turnip Master
Nej om man inte är där och uppmärksam så lär man sig inte så mycket

I denna fråga verkar det ju inte ha spelat någon roll om man var där eller inte, läs vad folk skriver, två av fem säger att dom inte har fått lära sig något om det.

Står det på läroplanen att man ska veta det när man gått ut skolan så har ju skolan definitivt misslyckats.
Senast redigerad av miloudot 2008-10-08 kl. 14:31.
Citera
2008-10-08, 14:42
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
I denna fråga verkar det ju inte ha spelat någon roll om man var där eller inte, läs vad folk skriver, två av fem säger att dom inte har fått lära sig något om det.

Står det på läroplanen att man ska veta det när man gått ut skolan så har ju skolan definitivt misslyckats.
Hade aldrig hört talas om hur pengar skapas innan jag sett "Money as dept" och "Zeitgeist".

Min morsa är SO/SV lärare och trodde inte på det först när jag försökte förklara.
Citera
2008-10-08, 14:50
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
När du född ?

Jag är född 1971 och vi lärde oss defintivt om hur det monetära systemet fungerar (vill minnas att vår lärare hade med sig en riksdalersedel från pass -30 talet där det fortfarande stod att man när man ville kunde växla in sedeln mot motsvarande mängd i guld).
Citera
2008-10-08, 14:53
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Min morsa är SO/SV lärare och trodde inte på det först när jag försökte förklara.

Det var ju faktiskt ännu sjukare !

Hur ska eleverna få lära sig om det i skolan om inte ens lärarna känner till hur det ligger till ??
Citera
2008-10-08, 16:42
Bannlyst
Citat:
Läroplanen är endast något som lärare tycker om att läsa upp i början av varje skolår, lärarna brukar tolka den ytterst liberalt och undervisar lite some de sijälva vill. Om du inte fått ordentlg undervisning i valuta så bör du alltså beskylla din lokala lärare och inte läroplanen.

Sedan är det ju inte lärande som prioriteras i skolan utan "en fostran till demokratiska värderingar". Men det är inte direkt någon konspiration, utan en av huvudpunkterna i studieplanen.
Senast redigerad av Turnip Master 2008-10-08 kl. 16:44.
Citera
2008-10-08, 17:43
Medlem
Fox Mulders avatar
såg filmen igår och tyckte den var otroligt bra. Första delen borde alla religiösa se tycker jag. Ska se första delen igen snart för jag minns inte riktigt allt.
Citera
2008-10-08, 17:45
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox Mulder
såg filmen igår och tyckte den var otroligt bra. Första delen borde alla religiösa se tycker jag. Ska se första delen igen snart för jag minns inte riktigt allt.
Om du gillar den rekommenderar jag tvåan också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in