2008-08-02, 13:48
Medlem
mirhos avatar
Mycket, mycket välgjort. 10/10

Intressant är att världens första centralbank är Sveriges riksbank.
Citera
2008-08-02, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mirho

Kanske inte så konstigt att vi även i Sverige har en enorm inflation vilket bland annat verkligen märktes i slutet och början av 1990-talet.

För trettio år sedan kunde en normal timlön väl ligga på runt 3kr, nu ligger den på runt 95kr. Ger en inflation på ungefär 3166% då priserna har gått upp minst lika mycket. Gissar på att en brödlimpa lär kosta minst 40kr inom 5-10 år men lönerna lär knappast gå över 200 eller 300kr i timmen.
Citera
2008-08-02, 17:48
Medlem
Rå-Gregerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Du kan inte på fullt allvar ta upp LC som en fördjupande film? Det finns väl ingen sk dokumentär som blivit så hårt ollad och beslagen med ziljoners faktafel, manipulativ och oärlig klippning för att ta saker ur sin kontext osv.

För övrigt är det väl rätt kul att de för varje revision av filmen måste ta bort mer och mer av de mer spektakulära inslagen helt enkelt för att inte ens foliehattarna själva tror på dem längre. Saker som missilpods du vet.

Så,om du verkligen på fullt allvar tror att LC är en bra film om ämnet så råder jag dig att plöja igenom trådarna om 911 eller kanske ta en titt på konspirationsforumet på JREF (James Randi educationalt foundation). Om du är beredd att ta in riktig bevisning så kommer du snabbt ändra uppfattning.

Eller varför inte bara googla på screw loose change.

Nu blir ju det här en smula OT, om du vill diskutera LC så görs det ju lämpligast i tråden för 911. Men tro mig, den filmen är en hög rutten fisk.

Jag tittade på en kritisk film gällande Loose Change som fanns på http://www.lolloosechange.co.nr/ som inte motbevisade mycket. Jag är fortfarande övertygad om vem som låg bakom detta och hur det gick till.
Citera
2008-08-02, 20:22
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirho

Lägg till att Sverige är ett relatift rikt land med väldigt fattiga medborgare.
Citera
2008-08-02, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Lägg till att Sverige är ett relatift rikt land med väldigt fattiga medborgare.

Ser mycket folk som arbetat heltid hela sina liv men förlorat alla sina pengar till skatter och inflation. Pengar är inte till för vanligt folk i Sverige. Även om man sparar eller köper något för dem så beskattas ju det så att det hela knappt är lönt. De som har kontroll över banker, storföretag och markerna har kontrollen.
Citera
2008-08-03, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jin83
Kanske inte så konstigt att vi även i Sverige har en enorm inflation vilket bland annat verkligen märktes i slutet och början av 1990-talet.

För trettio år sedan kunde en normal timlön väl ligga på runt 3kr, nu ligger den på runt 95kr. Ger en inflation på ungefär 3166% då priserna har gått upp minst lika mycket. Gissar på att en brödlimpa lär kosta minst 40kr inom 5-10 år men lönerna lär knappast gå över 200 eller 300kr i timmen.

Tre kronor 1979 motsvarar 10 kronor idag...

http://www.myntkabinettet.se/r%C3%A4knare.htm

Och så låga löner har nog ingen lagligt anställd haft på väldigt länge. Inflationen mellan 1978 och 2007 blir för övrigt ungefär 200 %.

Sluta sprida dina bisarra överdrifter och lögner i forumet.
Senast redigerad av ThisIsSparta 2008-08-03 kl. 00:49.
Citera
2008-08-03, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jin83
Ser mycket folk som arbetat heltid hela sina liv men förlorat alla sina pengar till skatter och inflation. Pengar är inte till för vanligt folk i Sverige. Även om man sparar eller köper något för dem så beskattas ju det så att det hela knappt är lönt. De som har kontroll över banker, storföretag och markerna har kontrollen.

Hur kan hela sparkapital förloras av skatter och inflation i en normal ekonomisk gång? Vi har ingen skatt på sparade pengar, lägger du in 500 kronor på ditt sparkonto varje månad i 10 år så är det ingen som beskattar dem. När inflationen går upp så brukar dessutom räntorna höjas för att bekämpa inflationen, vilket ju gör att dina pengar växer snabbare. Vet till exempel att mina föräldrar hade ett sparkonto under 90-talet och där räntan var väldigt trevlig. Bankerna brukar som minimum matcha inflationen, annars skulle ju ingen spara pengar hos dem.

Återigen, sluta sprid dina förbannade överdrifter och lögner på forumet. Spring tillbaks till Fragbite!
Senast redigerad av ThisIsSparta 2008-08-03 kl. 01:05.
Citera
2008-08-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Hur kan hela sparkapital förloras av skatter och inflation i en normal ekonomisk gång? Vi har ingen skatt på sparade pengar, lägger du in 500 kronor på ditt sparkonto varje månad i 10 år så är det ingen som beskattar dem. När inflationen går upp så brukar dessutom räntorna höjas för att bekämpa inflationen, vilket ju gör att dina pengar växer snabbare. Vet till exempel att mina föräldrar hade ett sparkonto under 90-talet och där räntan var väldigt trevlig. Bankerna brukar som minimum matcha inflationen, annars skulle ju ingen spara pengar hos dem.

Återigen, sluta sprid dina förbannade överdrifter och lögner på forumet. Spring tillbaks till Fragbite!

Vi hade faktiskt förmögenhetsskatt, där man beskattade förmögenheter över 1Mkr. Men den skatten är ju borttagen nu.

I övrigt har du rätt.
Citera
2008-08-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Vi hade faktiskt förmögenhetsskatt, där man beskattade förmögenheter över 1Mkr. Men den skatten är ju borttagen nu.

I övrigt har du rätt.

Men den var väl på 1,5 % på den del av förmögenheten som översteg 1,5 miljoner kronor? Knappast någonting som kunde äta upp hela ens besparingar med andra ord. Men som sagt, Jin83 far över hela forumet med sina groteska överdrifter.
Citera
2008-08-03, 13:19
Medlem
Citat:
Men den var väl på 1,5 % på den del av förmögenheten som översteg 1,5 miljoner kronor? Knappast någonting som kunde äta upp hela ens besparingar med andra ord. Men som sagt, Jin83 far över hela forumet med sina groteska överdrifter.

Nått sånt var det. Jo, jag börjar tröttna på det och som alltid, inga källor utan bara lösa påståenden (som ibland slår krokben på sig själva).
Citera
2008-08-03, 13:21
Avstängd
Citat:
Tre kronor 1979 motsvarar 10 kronor idag...

Vilket innebär att en timlön på 95 sek idag motsv 28,5 sek/tim då, jin83 är antingen väldigt dålig på att räkna eller en vanlig tok-liberal som gärna ljuger för att få sin version verkligheten att passa hans agenda.
Citera
2008-08-03, 19:19
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rå-Gregern
Jag tittade på en kritisk film gällande Loose Change som fanns på http://www.lolloosechange.co.nr/ som inte motbevisade mycket. Jag är fortfarande övertygad om vem som låg bakom detta och hur det gick till.

Tja, det är ju inte den enda filmen som pekar ut alla felaktigheter i LC. Just lolloosechange har jag inte sett, men screwloosechange hänger ut den nakne kejsarens tämligen föredömligt. Bara mängden faktafel är imponerande.

Och dessutom en sån sak som att de klippt saker ur kontext är riktigt oärligt. "Missile with wings" är väl det som man närmast tänker på. Tycker du att det är ok att en "dokumentär" försöker lura dig som tittare på det viset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in