2008-05-14, 19:09
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingan
Jag tycker personligen att det finns bättre filmer om NWO som t.ex. illuminati och Endgame, men jag tycker ändå att många borde se zeitgeist för att den är lätt att förstå och många som inte ens vet vad källkritik är ser verkligheten från två vinklar efter att de har sett zeitgeist.

Men vet man vad källkritik är så ser man ju också vilken smörja Zeitgeist är. Så att inte veta vad källkritik är, är nog en förutsättning för att man ska svälja budskapet.
Citera
2008-05-15, 10:04
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Men vet man vad källkritik är så ser man ju också vilken smörja Zeitgeist är. Så att inte veta vad källkritik är, är nog en förutsättning för att man ska svälja budskapet.

Vilka källor gick du till för att slå hål på faktumet att Jesus enbart är en skönlitterär karaktär, skapad för att förslava och förtrycka? Din lokala präst?
Citera
2008-05-15, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desert Island
Jag är osäker om detta har framkommit i tråden tidigare men jag skriver det ändå. John D Rockefeller som grundade familjedynastin i slutet av 1800-talet hade visserligen rykte om sig att vara hänsynslös kapitalist och hans förmögenhet uppgick till 900 miljoner dollar i dåtida dollarvärden vilket gör honom till den rikaste människan genom tiderna. Men större delen av förmögenheten (ca 500 miljoner) donerade han till välgörenhet i slutet av sitt liv, en tradition som hans efterföljare har fortsatt med. Han är därmed den människa i världshistorien som har gett mest pengar till välgörenhet. Det stämmer inte alls ihop med bilden av honom som en ond konspiratör som ville förslava världen. Hans son donerade marken till FN byggnaden på Manhattan.
Som kuriosa kan nämnas att han är inspiration till Disneykaraktären Von Pluring.

En annan grej som sägs i filmen är att hans företag Standard Oil samarbetade med I.G Farben under andra världskriget, men företaget upplöstes av USA:s senat år 1911.

Sedan är arvtagaren David Rockefeller ”bara” världens 215:e rikaste människa, och slås av både Bill Gates och Ingvar Kamprad med hästlängder. Det borde innebära att det är klart lönsammare att kränga usla operativsystem och billiga möbler än att starta krig som aldrig ska ta slut.
Jag tror mer på filmen än dig vad gäller Rockefeller.
Att han sedan donerat marken till FN gör ju det hela så mycket värre eftersom FN är ett kontrollorgan som följer agendor. De lyckades med Harry J Anslinger i toppen få cannabis olagligt runt hela världen, enbart på mytbaserad propaganda, ofta med rasistiskt innehåll :/
Citera
2008-05-15, 15:54
Medlem
Broder.s avatar
Citat:

okej så du menar att all information om hur kristendomen liknar andra tidigare religioner är lögner? det kanske inte har funnits någon religion i egypten och bilderna på balkarna i world trade center tornet var ett plagiat?.
detta känns faktiskt möjligt..
Citera
2008-05-16, 19:43
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Vilka källor gick du till för att slå hål på faktumet att Jesus enbart är en skönlitterär karaktär, skapad för att förslava och förtrycka? Din lokala präst?

Nä, som ateist har jag inte direkt någon kontakt med det klerikala etablissemanget. Men för övrigt så finns det väl en hel del som pekar på att Jesus faktiskt existerat som historisk person?

Citat:
Ursprungligen postat av Broder.
okej så du menar att all information om hur kristendomen liknar andra tidigare religioner är lögner? det kanske inte har funnits någon religion i egypten och bilderna på balkarna i world trade center tornet var ett plagiat?.
detta känns faktiskt möjligt..

Fick du ut allt det där av mitt inlägg? De källkritiska problem som finns med Zeitgeist är ju t.ex. innebördstolkning, tendens, urval, sannolikhet etc. Filmen präglas ju inte direkt av stor vetenskaplighet.
Citera
2008-05-17, 10:10
Medlem
Broder.s avatar
Citat:
Fick du ut allt det där av mitt inlägg? De källkritiska problem som finns med Zeitgeist är ju t.ex. innebördstolkning, tendens, urval, sannolikhet etc. Filmen präglas ju inte direkt av stor vetenskaplighet.

jag förstår också att mycket inte är sanningsenligt och att det spekuleras väldigt mycket, men det känns som en överdrift att kalla det hela en jävla smörja, då det också finns delar som pekar väldigt korrekt på vad som man borde ifrågasätta,tex det här med religionen.
Citera
2008-05-17, 17:36
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Nä, som ateist har jag inte direkt någon kontakt med det klerikala etablissemanget. Men för övrigt så finns det väl en hel del som pekar på att Jesus faktiskt existerat som historisk person?.

Jasså. Nya testamentet skrevs ungefär 1000 år efter att Jesus anses ha levt. Tycker det säger en hel del hur sanningsenlig den är.
Om du har sett filmen som avhandlas i den här tråden så måste du nästan förstå att Jesus aldrig varit något annat än karaktär i en skönlitterär förtryckartext.
Du säger att det är en "hel del" om pekar på att Jesus existerat. Vika bevis åsyftar du?
Citera
2008-05-17, 18:31
Medlem
Desert Islands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpslck
Jag tror mer på filmen än dig vad gäller Rockefeller.

Du får ursäkta min sketisism. Jag anser filmen vara underhållande, intressant och snygg men rent faktamässigt en hopkok av diverse sörja. Jag vet inte om jag är rejält hjärntvättad men att få mig att acceptera dessa fakta:
1 Kristendomen är en konspiration som varat i nästan 2000 år
2 George Bush med sitt kabinettsäng agerade på order av bla klanen Rockefeller och tog kål på 3000 människor 2001 i sin strävan efter världsherravälde.
3 Första Världskriget, Andra världskriget och Vietnamkriget är framprovocerade i syfte att vissa bankfamiljer(bla Rockefeller) skulle tjäna pengar(trots att klanens överhuvud idag är världens bara 215 rikaste människa)

är mer än vad min fantasi klarar av att acceptera.
Citera
2008-05-17, 23:01
Medlem
Tenaciouss avatar
skulle gärna se kritik på mitt inlägg

skulle gärna se kritik på mitt inlägg som jag skrev på sidan 35, då jag är nyfiken på vilka fel jag gjoorde från filmen. Snälla nån som är insatt i makroekonomi, avara på mitt inlägg.
Citera
2008-05-19, 00:33
Medlem
Lord Ashfords avatar
Alla konspirations-nissar är kritiska mot instutitioner och auktoriteter. Men när det gäller ett psykfall med internetuppkoppling och stor fantasi så ska man självklart svälja allt med hull och hår. Synd att denna film förespråkar någon form av ateism/agnosticism. Det kommer knappast att förbättra situationen för de redan utsatta ateisterna i USA och liknande länder(att man är ateist är knappast något man skryter med i USA).

Efter halva filmen tröttnade jag rätt så rejält på denna dynga till film.
Citera
2008-05-19, 17:45
Medlem
SafleBouges avatar
Lite småskraj blir man faktiskt. Men frågan är ju hur stor skillnad den här filmen gör, min reaktion var att det är dåligt att sådant får förekomma och att människor är så korkade, men jag gör ingenting. Vad kan man göra egentligen.
Citera
2008-05-19, 19:03
Medlem
Pingehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SafleBouge
Lite småskraj blir man faktiskt. Men frågan är ju hur stor skillnad den här filmen gör, min reaktion var att det är dåligt att sådant får förekomma och att människor är så korkade, men jag gör ingenting. Vad kan man göra egentligen.

Du kan fundera på vad källkritik innebär och förhoppningsvis inse att filmen falerar på ett flertal punker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in