2007-09-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Eller så är det så att jag tyckte det var den vanliga smörjan som paranoida idioter kokar ihop med andra anti-government människor. Det är inte så att jag älskar att konsumera och vara ignorant, utan mer att detta jävla hopkok av idioti som debunkas av vilken professor somhelst på tio minuter försöker jag hålla mig borta ifrån.

Och ja, jag är chef över CIA och påven, jag ska styra världen.

Men snälla, om den är så heeemskt viktig, kan du inte sammanfatta dessa otroligt uppenbara världssanningar i 3-5 punkter så att även en idiot som jag förstår vad som försöks framföra? För att jag såg var ett försök till att skrämma upp människor med hemska ord och bilder.

*EDIT, glömde tillägga att jag använder Creative, inte Ipod förfan! Jag är nämligen kommunist.

1) Jesus är ett hopkok av alla andra äldre religioner
2) 9/11 va ett inside job
3) Rika snubbar vill ta över världen

Där har du en sammanfattning av filmen.
Citera
2007-09-23, 22:59
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
1) Jesus är ett hopkok av alla andra äldre religioner
2) 9/11 va ett inside job
3) Rika snubbar vill ta över världen

Där har du en sammanfattning av filmen.

Fel

1) Jesus som många andra "profeter" är metaforer av solen.
2) Inte bara 9/11, utan hela terroristnojan.
3) Om hur federal reserve startades och vad det har för inverkan idag.

typ?
Citera
2007-09-24, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Fel

1) Jesus som många andra "profeter" är metaforer av solen.
2) Inte bara 9/11, utan hela terroristnojan.
3) Om hur federal reserve startades och vad det har för inverkan idag.

typ?

jag hade inte fel. jag formulerade mig annurlunda bara
Citera
2007-09-24, 04:22
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Sett filmen. Den var väl bra. Får hoppas att den får lite genomslagskraft i USA, så att den kan skapa debatt.
Men som vanligt hoppas man väl förmycket.
Men den går lite på gränsen till total foliehatt.
Citera
2007-09-25, 05:07
Medlem
MoonAngel88s avatar
Jag får väl ta över diskussionen med dig, tworeed. Och vi kan börja från början:

Solgudarna. Dessa gudar dyrkades redan innan Jesus föddes. Dessa gudar, solgudarna, var födda den 25 december av en enkel anledning: enligt den julianska kalendern var den 24 december årets kortaste dag (vintersolståndet), dvs. den 25 december började dagarna bli längre.
Jungfrufödseln har också en rätt så enkel förklaring. Solen steg upp den 25 december i jugnfruns stjärnbild, alltså jungfrun föder guds son, i detta fallet solen. Inte så konstigt då att de flesta solgudarna var födda en 25 december av en jugnfru, såsom Jesus.
Uppståndelsen har också tidigare förebilder, som t ex Osiris, Dionysos, Attis, Asklepios, osv. Just Osiris återuppstod exakt tre dager efter hans död.

Citat:
Ursprungligen postat av tworeed
-var inte son till en jungfru.

Det får du gärna backa upp.

Citat:
Nästa korta del bejandlar den stora floden och här har jag inget att anmärka (den kommer ursprungligen från gilgamesheposet).

Där säger du själv att "Bibeln har stulit" iaf något, då kan inte Bibeln har flera "stulna" delar?

Citat:
Bara för att jesusmyten innehåller element som är tydligt lånade någonstans ifrån så betyder det inte att den är påhittad.

Inte heller motsatsen.

Citat:
Hur kommer det sig att bara underverken är kopierade? Borde inte de mer centrala delarna av kristendomen typ "vända andra kinden till" och "dö för våra synder" också vara snodda någonstans ifrån? (och ja, dessa och inte underverken är det centrala i kristendomen, åtminstone enl. mig)

Jag hoppas du förstår att det har inget med debatten att göra.

Citat:
Vi har två alternativ:
1. En historisk person kallad jesus har verkligen funnits
2. Ingen sådan person har funnits.

Det finns fler alternativ. T ex Gerald Masseys teori (The Historical Jesus and Mythical Christ, 1900)

Jag orkar inte fortsätta idag, så jag får väl ta det vid något annat tillfälle.
Vi får inte glömma att den här filmen tar upp en teori, inget annat.
Citera
2007-09-26, 21:00
Medlem
Acidiferouss avatar
Hmm... Jag har avverkat I och II... Bägge delarna har omkullkastat en hel del tankar och funderingar samtidigt som dom öppnat för nya.

Jag behöver nog fundera en del och kanske revidera några åsikter och insikter.
Riktigt bra film! Vad man än tror på så är jag övertygad om att dom flesta får en ny infallsvinkel till sitt tänkande om olika ämnen. Förbannat kul!

Nu sväljer jag inte detta med hull & hår, utan det ger en tanke eller två, att applicera på min nuvarande världsbild...

Fyfan vad skoj!

Tack som FAN för filmen!
Citera
2007-09-27, 07:54
Bannlyst
När denna kommer med svensk text, kan någon vara så vänlig att PM:a mig då?!
Citera
2007-09-27, 14:09
Bannlyst
Riktigt bra film, introt var bra och väldigt snabbt blev man inspirerad. Skulle gärna vilja ha den på dvd om den finns, verkar dock inte hitta någon när jag söker.
Citera
2007-09-27, 17:29
Medlem
Om ni tycker att denna filmen var bra har ni inte sett resten, finns massor av andra information, filmer, bilder etc om likadana saker. Båda bra och dåligt.

Dags att folk ser vad som verkligen händer.
Citera
2007-09-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myggen
Riktigt bra film, introt var bra och väldigt snabbt blev man inspirerad. Skulle gärna vilja ha den på dvd om den finns, verkar dock inte hitta någon när jag söker.

De tog mig mindre än 15 sekunder och hitta denna länk; http://www.zeitgeistmovie.com/dvdorder.htm
Citera
2007-09-27, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
De tog mig mindre än 15 sekunder och hitta denna länk; http://www.zeitgeistmovie.com/dvdorder.htm

Slarvigt av mig då, ska bara göra lite överföringar och sen beställa den.
Citera
2007-09-30, 10:21
Medlem
Nate Blacks avatar
Nämen, synd! Vilken jäkla otur att hela (?) filmskräpet är debunkat för ett bra tag sedan! Se post 1 och 2. Om det är något som inte debunkas där så säg till mig så kan jag väl hitta det, då jag inte sett filmen så vet jag inte vad mer de har kokat ihop. Och snälla människor, vi behöver inte bli mer uppskrämda än vad vi redan är, sluta sprida denna skit som ni försöker stöpa om till "sanning"!

Zeitgeist är en film i samma skitklass som "Loose Change" och kan debunkas helt på exakt samma sätt som den. För logiken brister här, tänk nu riktigt hårt! OM detta vore sant, om världen är ond och de onda styr i hemlighet och konspirerar och dricker lättyoghurt eller vad fan, de har makten helt enkelt, de har visat att de inte drar sig för att döda människor, VARFÖR I HELVETE HAR DE INTE DÖDAT DÅ DE MÄNNISKOR SOM SKAPADE ZEITGEIST!? Varför har de inte tagit ner hemsidan? För det vore ju jäävligt lätt i förhållande vad de redan lyckats med. Förklara detta, snälla. Om det inte går, bara sluta posta i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in