Jag får väl ta över diskussionen med dig,
tworeed. Och vi kan börja från början:
Solgudarna. Dessa gudar dyrkades redan
innan Jesus föddes. Dessa gudar, solgudarna, var födda den 25 december av en enkel anledning: enligt den julianska kalendern var den 24 december årets kortaste dag (vintersolståndet), dvs. den 25 december började dagarna bli längre.
Jungfrufödseln har också en rätt så enkel förklaring. Solen steg upp den 25 december i jugnfruns stjärnbild, alltså
jungfrun föder
guds son, i detta fallet
solen. Inte så konstigt då att de flesta solgudarna var födda en 25 december av en jugnfru, såsom Jesus.
Uppståndelsen har också tidigare förebilder, som t ex Osiris, Dionysos, Attis, Asklepios, osv. Just Osiris återuppstod exakt tre dager efter hans död.
Citat:
Ursprungligen postat av tworeed
-var inte son till en jungfru.
Det får du gärna backa upp.
Citat:
Nästa korta del bejandlar den stora floden och här har jag inget att anmärka (den kommer ursprungligen från gilgamesheposet).
Där säger du själv att "Bibeln har stulit" iaf något, då kan inte Bibeln har flera "stulna" delar?
Citat:
Bara för att jesusmyten innehåller element som är tydligt lånade någonstans ifrån så betyder det inte att den är påhittad.
Inte heller motsatsen.
Citat:
Hur kommer det sig att bara underverken är kopierade? Borde inte de mer centrala delarna av kristendomen typ "vända andra kinden till" och "dö för våra synder" också vara snodda någonstans ifrån? (och ja, dessa och inte underverken är det centrala i kristendomen, åtminstone enl. mig)
Jag hoppas du förstår att det har inget med debatten att göra.
Citat:
Vi har två alternativ:
1. En historisk person kallad jesus har verkligen funnits
2. Ingen sådan person har funnits.
Det finns fler alternativ. T ex Gerald Masseys teori (
The Historical Jesus and Mythical Christ, 1900)
Jag orkar inte fortsätta idag, så jag får väl ta det vid något annat tillfälle.
Vi får inte glömma att den här filmen tar upp en teori, inget annat.