2007-09-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tworeed
Jag har aldrig sagt att jesus nödvändigvis var exakt den guds son som beskrivs i bibeln. Det enda jag sagt är att, alla fakta inräknade, det är mycket mer sannolikt att jesus verkligen existerat som historisk person än att han skulle vara en produkt av någonslags avancerad konspiration.
Filmen tar upp den bibliska jesus, berätta det sannolika med att en historisk jesus har funnits eller är det verkligen ens viktigt i diskussionen? Avancerad konspiration skulle jag väl inte vilja kalla det, mer politik, makt, pengar.

Citat:
Hmmm,
så istället för att försöka ge oss en förklaring till "de stora frågorna" som "vad händer efter döden?", "vad är rätt och fel?" och "hur skapades världen?" m fl så är egentligen bibeln en astrologisk kommentar utan egentlig innebörd map vändkretsarna i syfte att hitta på en gud och sno år sig makt...
Nu läste du lite fel, jag skrev att jesus var ett astronomiskt fenomen enligt filmen..inte hela bibeln. Blir nästan tårögd när skriver att du tror att bibeln kan ge dig svar på dessa frågor.

Citat:
Jaså, på vilket vis avviker horus/jesus från de övriga gudarna?
Hur de avviker från andra gudar kan du ta reda på själv om du är intresserad.
Citera
2007-09-13, 13:25
Medlem
tworeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunao
Filmen tar upp den bibliska jesus, berätta det sannolika med att en historisk jesus har funnits eller är det verkligen ens viktigt i diskussionen? Avancerad konspiration skulle jag väl inte vilja kalla det, mer politik, makt, pengar.

Ok, jag försöker igen:
Vi har två alternativ:
1. En historisk person kallad jesus har verkligen funnits
2. Ingen sådan person har funnits.

Ok, allt väl hittills?
OM, jesus inte funnits så måste någon hittat på honom.
OM någon hittat på jesus måste det ha hänt ca år 0 om vi extrapolerar kristendomens spridning bakåt i tiden.
Alltså någon/några personer måste ha satt sig ner och hittat på alltihop ca år 0. Kristendomen blev inte statsreligion i romarriket förrns ca 300år senare så någon direkt makt eller pengar kunde knappast erhållas direkt. Det hela måste rört sig om ett långsiktigt projekt.

Så antingen har en snubbe som hette jesus verkligen funnits och givit upphov till en religion. Må så vara att senare tiders kristna möjligen förvanskat hans ideer (det är en annan diskussion). Eller så har han aldrig funnits vilket betyder att vi måste ha en hemlig grupp som planerat det hela minst 300år i förväg.

Välj skälv vad du vill tro på.

Citat:
Nu läste du lite fel, jag skrev att jesus var ett astronomiskt fenomen enligt filmen..inte hela bibeln. Blir nästan tårögd när skriver att du tror att bibeln kan ge dig svar på dessa frågor.

Läsförståelse är knepigt.
Jag skrev att bibeln försöker ge ett svar på de "stora frågorna" (i princip alla religiösa skrifter gör det), inget annat. Att du tillskriver mig en massa åsikter jag inte har (eller har yttrat) säger mer om din förmåga att läsa igenom en enkel text objektivt än om ämnet vi diskuterar.

Citat:
Hur de avviker från andra gudar kan du ta reda på själv om du är intresserad.

Det är precis vad jag gjort och jag hittade inget speciellt, du däremot verkar finna massor av grejor. Därför skulle jag uppskatta om du kunde dela med dig av dina kunskaper.

tack på förhand
Citera
2007-09-13, 13:30
Medlem
Filmen nedan som är på samma tema som i diskussionen för närvarande plus den i Zeitgeist är nog den som fått min käke att vilja säga hej till mina knän mest.

The Pharmacratic Inquisition 2007

Citera
2007-09-13, 15:31
Medlem
wildFevers avatar
Tycker filmen var helt OK och bra gjord, men den presenterade ingenting nytt egentligen.

Och tjafset om jesus och religon i början vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till. Tydligen var det ganska mycket felaktigheter i filmen enligt många här i tråden + att bibeln aldrig säger något om att gud och jesus vill ha cash, det är ju bara amerikanska frikyrko pastorer som klämmer pengar ur fattiga svarta.

Men man verkar bara fokusera på att kristendomen är en fejk religon medans man knappt nämner judendommen och islam (kanske var för trött och missa det)

Del 2 och del 3 är ju gammal fakta men fortfarande lika sant.

Den enda som kan rädda oss från den här cancerplågan är gud, människorna är för dumma och för naiva.
Citera
2007-09-20, 17:16
Medlem
Fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildFever
Tycker filmen var helt OK och bra gjord, men den presenterade ingenting nytt egentligen.

Och tjafset om jesus och religon i början vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till. Tydligen var det ganska mycket felaktigheter i filmen enligt många här i tråden + att bibeln aldrig säger något om att gud och jesus vill ha cash, det är ju bara amerikanska frikyrko pastorer som klämmer pengar ur fattiga svarta.

Men man verkar bara fokusera på att kristendomen är en fejk religon medans man knappt nämner judendommen och islam (kanske var för trött och missa det)

Del 2 och del 3 är ju gammal fakta men fortfarande lika sant.

Den enda som kan rädda oss från den här cancerplågan är gud, människorna är för dumma och för naiva.

Religion är ett påhitt för att kontrollera människor. Det är vad vi har lärt oss av den här filmen
Citera
2007-09-21, 23:33
Medlem
wildFevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fellatio
Religion är ett påhitt för att kontrollera människor. Det är vad vi har lärt oss av den här filmen

Jo men i mina ögon är det bullshit, på vilket sätt kontrollerar religon människor när den uttövas som det var tänkt?

Om du kallar det att kontrolleras att man har riktlinjer för hur folk ska betee sig när man interagerar med sin omgivning så visst har du rätt.

För det är ju så otäckt att man blir "kontrollerad" till att inte mörda, och våldta samt att plåga människor?

Jag undrar vem fan som måste vakna upp?
Citera
2007-09-22, 17:46
Medlem
CrackCrickets avatar
Helt klart en sevärd film, även om det inte är så otroligt mycket i den som jag tidigare varit totalt ovetandes om (skulle isåfall vara Rockefellers inflytande och hur dagens religion kan återspeglas i den gamla egyptiska tron och i stort är ett jävla plagiat).

Dock måste jag nästan påstå att eftersom människan i grund och botten är enkel och till egen del får skylla sig själv väcker inte filmen så otroligt många känslor.
Allt har en orsak, vissa människor tror helt enkelt bara att orsakerna är annorlunda än vad dom egentligen är. Oavsett var världen tar oss är det orsaker bakom, somliga kommer vi aldrig att förstå, andra får vi aldrig veta, och slutligen är ju en orsak ibland minst lika bra som en annan. Åtminstone när det handlar om orsaken i sig.

Om nu verkligen världen ser ut som den enligt filmen gör, vem blir egentligen förvånad?
Citera
2007-09-23, 00:26
Medlem
Cap. Morgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildFever
Jo men i mina ögon är det bullshit, på vilket sätt kontrollerar religon människor när den uttövas som det var tänkt?

Om du kallar det att kontrolleras att man har riktlinjer för hur folk ska betee sig när man interagerar med sin omgivning så visst har du rätt.

För det är ju så otäckt att man blir "kontrollerad" till att inte mörda, och våldta samt att plåga människor?

Jag undrar vem fan som måste vakna upp?

Runar, är det du?
Citera
2007-09-23, 01:24
Medlem
Tickecs avatar
Jag tyckte främst att filmen var intressant ur ett brainwash perspektiv. Staplar osammanhängande fakta på varadra, svåra ord, snabba klipp m.m.
Citera
2007-09-23, 11:22
Medlem
Nate Blacks avatar
Någon som orkar sammanfatta filmen/filmerna i några korta punkter med de viktigaste påståendena? Såg ungefär 10 minuter in i första delen men det var ju bara en massa skit, sämre inledning får man ju fan ta och leta efter.
Citera
2007-09-23, 12:39
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Någon som orkar sammanfatta filmen/filmerna i några korta punkter med de viktigaste påståendena? Såg ungefär 10 minuter in i första delen men det var ju bara en massa skit, sämre inledning får man ju fan ta och leta efter.
Seriöst... Är du präst eller CIA-agent (se filmen så förstår du)??
"Inledningin va kass orkade inte kolla..."
Bara skit i det OK, lyssna på din Ipod och kolla på serierepriser, det löser sig nog för såna som dig. States behöver din typ också, en ovetande myra i stacken... helt OK...
Filmen är för de upplysta medborgarna som "orkar kolla" mer än 10 minuter. Inte fan ska någon sammanfatta en såpass viktig dokumentärfilm som denna för en semisapiens som blir uttråkad utan biljakter, bira och "snygg brud wow"... plz
Citera
2007-09-23, 18:38
Medlem
Nate Blacks avatar
Eller så är det så att jag tyckte det var den vanliga smörjan som paranoida idioter kokar ihop med andra anti-government människor. Det är inte så att jag älskar att konsumera och vara ignorant, utan mer att detta jävla hopkok av idioti som debunkas av vilken professor somhelst på tio minuter försöker jag hålla mig borta ifrån.

Och ja, jag är chef över CIA och påven, jag ska styra världen.

Men snälla, om den är så heeemskt viktig, kan du inte sammanfatta dessa otroligt uppenbara världssanningar i 3-5 punkter så att även en idiot som jag förstår vad som försöks framföra? För att jag såg var ett försök till att skrämma upp människor med hemska ord och bilder.

*EDIT, glömde tillägga att jag använder Creative, inte Ipod förfan! Jag är nämligen kommunist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in