Citat:
Ursprungligen postat av sunao
Filmen tar upp den bibliska jesus, berätta det sannolika med att en historisk jesus har funnits eller är det verkligen ens viktigt i diskussionen? Avancerad konspiration skulle jag väl inte vilja kalla det, mer politik, makt, pengar.
Ok, jag försöker igen:
Vi har två alternativ:
1. En historisk person kallad jesus har verkligen funnits
2. Ingen sådan person har funnits.
Ok, allt väl hittills?
OM, jesus inte funnits så måste någon hittat på honom.
OM någon hittat på jesus måste det ha hänt ca år 0 om vi extrapolerar kristendomens spridning bakåt i tiden.
Alltså någon/några personer måste ha satt sig ner och hittat på alltihop ca år 0. Kristendomen blev inte statsreligion i romarriket förrns ca 300år senare så någon direkt makt eller pengar kunde knappast erhållas direkt. Det hela måste rört sig om ett långsiktigt projekt.
Så antingen har en snubbe som hette jesus verkligen funnits och givit upphov till en religion. Må så vara att senare tiders kristna möjligen förvanskat hans ideer (det är en annan diskussion). Eller så har han aldrig funnits vilket betyder att vi måste ha en hemlig grupp som planerat det hela minst 300år i förväg.
Välj skälv vad du vill tro på.
Citat:
Nu läste du lite fel, jag skrev att
jesus var ett astronomiskt fenomen enligt filmen..inte
hela bibeln. Blir nästan tårögd när skriver att du tror att bibeln kan ge dig svar på dessa frågor.
Läsförståelse är knepigt.
Jag skrev att bibeln försöker ge ett svar på de "stora frågorna" (i princip alla religiösa skrifter gör det), inget annat. Att du tillskriver mig en massa åsikter jag inte har (eller har yttrat) säger mer om din förmåga att läsa igenom en enkel text objektivt än om ämnet vi diskuterar.
Citat:
Hur de avviker från andra gudar kan du ta reda på själv om du är intresserad.
Det är precis vad jag gjort och jag hittade inget speciellt, du däremot verkar finna massor av grejor. Därför skulle jag uppskatta om du kunde dela med dig av dina kunskaper.
tack på förhand