Citat:
Ursprungligen postat av extrmntr
Nu vet jag inte vilka paralleller som det pratas om i just Zeitgeist, men att många av berättelserna i bibeln är omarbetningar av äldre religioner är absolut sant. Jag har gjort ett helt skolarbete om det här en gång i tiden. Sumererna har de äldsta bevarade skrifterna och många berättelser där är väldigt lika de i bibeln(och i grekiska, romerska, nordiska mytologier). Antagligen kommer allt från samma källa men har blivit omarbetade efter hand.
När Abraham lämnar Mesopotamien och Yahweh talar om att han ska vara den enda guden i det land Abraham ska skapa är det underförstått att det fanns fler gudar där de kom från. Man kan dra paralleller mellan Enlil och Yahweh och anta att de är samma väsen. Enlil var vår världs högsta gud enligt summeriska texter innan Marduk slog Tiamat och blev upphöjd.
Hurvida nya testementet och Jesus också bygger på äldre skrifter har jag inte forskat i men att gamla testamentet inte skulle bygga på äldre myter är det bara bokstavstroende som håller för sanning.
När Abraham lämnar Mesopotamien och Yahweh talar om att han ska vara den enda guden i det land Abraham ska skapa är det underförstått att det fanns fler gudar där de kom från. Man kan dra paralleller mellan Enlil och Yahweh och anta att de är samma väsen. Enlil var vår världs högsta gud enligt summeriska texter innan Marduk slog Tiamat och blev upphöjd.
Hurvida nya testementet och Jesus också bygger på äldre skrifter har jag inte forskat i men att gamla testamentet inte skulle bygga på äldre myter är det bara bokstavstroende som håller för sanning.
Jag pratar om dessa paralleller:
Födda den 25 dec
födda av en jungfru
lärare vid 12 års ålder
döpt vid 30
12 efterföljare
deras titlar
korsfäst
död i 3 dagar
återuppstod
att många av berättelserna i bibeln är omarbetningar av äldre religioner vill jag gärna se bevis på?
Antagligen kommer allt från samma källa men har blivit omarbetade efter hand? bevis på att bibeln blivit ändrad?
När Abraham lämnar Mesopotamien och Yahweh talar om att han ska vara den enda guden i det land Abraham ska skapa är det underförstått att det fanns fler gudar där de kom från.
* Ja de säger bibeln många ggr i bibeln att folket tog andra gudar än Gud (skaparen) men ja folk har dyrkat många falska gudar genom bibeln..Baal t;ex.
Enlil var vår världs högsta gud enligt summeriska texter innan Marduk slog Tiamat och blev upphöjd.
*låter inte som nått som påminner om bibelns Gud
*med andra ord.. alla kan acceptera att de är samma gud som är obildade i ämnet, men dom som läser bibeln och vet exakt vad den säger kan se hålen och motsägelserna i teorin om att de skulle vara samma Gud. Oavsett om man är troende eller inte så är de faktum kvar att bibelns Gud är inte samma som resten.