2012-05-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extrmntr
Nu vet jag inte vilka paralleller som det pratas om i just Zeitgeist, men att många av berättelserna i bibeln är omarbetningar av äldre religioner är absolut sant. Jag har gjort ett helt skolarbete om det här en gång i tiden. Sumererna har de äldsta bevarade skrifterna och många berättelser där är väldigt lika de i bibeln(och i grekiska, romerska, nordiska mytologier). Antagligen kommer allt från samma källa men har blivit omarbetade efter hand.
När Abraham lämnar Mesopotamien och Yahweh talar om att han ska vara den enda guden i det land Abraham ska skapa är det underförstått att det fanns fler gudar där de kom från. Man kan dra paralleller mellan Enlil och Yahweh och anta att de är samma väsen. Enlil var vår världs högsta gud enligt summeriska texter innan Marduk slog Tiamat och blev upphöjd.

Hurvida nya testementet och Jesus också bygger på äldre skrifter har jag inte forskat i men att gamla testamentet inte skulle bygga på äldre myter är det bara bokstavstroende som håller för sanning.

Jag pratar om dessa paralleller:
Födda den 25 dec
födda av en jungfru
lärare vid 12 års ålder
döpt vid 30
12 efterföljare
deras titlar
korsfäst
död i 3 dagar
återuppstod

att många av berättelserna i bibeln är omarbetningar av äldre religioner vill jag gärna se bevis på?

Antagligen kommer allt från samma källa men har blivit omarbetade efter hand? bevis på att bibeln blivit ändrad?

När Abraham lämnar Mesopotamien och Yahweh talar om att han ska vara den enda guden i det land Abraham ska skapa är det underförstått att det fanns fler gudar där de kom från.
* Ja de säger bibeln många ggr i bibeln att folket tog andra gudar än Gud (skaparen) men ja folk har dyrkat många falska gudar genom bibeln..Baal t;ex.

Enlil var vår världs högsta gud enligt summeriska texter innan Marduk slog Tiamat och blev upphöjd.
*låter inte som nått som påminner om bibelns Gud

Hurvida nya testementet och Jesus också bygger på äldre skrifter har jag inte forskat i men att gamla testamentet inte skulle bygga på äldre myter är det bara bokstavstroende som håller för sanning.
*med andra ord.. alla kan acceptera att de är samma gud som är obildade i ämnet, men dom som läser bibeln och vet exakt vad den säger kan se hålen och motsägelserna i teorin om att de skulle vara samma Gud. Oavsett om man är troende eller inte så är de faktum kvar att bibelns Gud är inte samma som resten.
Citera
2012-11-27, 19:32
Medlem
Till er som säger att det är en massa saker som inte stämmer, kan ni förklara vad det är som inte stämmer exakt? At pengar är debt? Att jesus är personifieringen av ljus/sol? Att twin towers blev nedtagna med någon typ av kontrollerad spränging? Att alla delar i filmen har ett samband som förtrycker den stora massan och bara gynnar några få? Nyfiken.
Citera
2012-11-27, 20:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kixok
Till er som säger att det är en massa saker som inte stämmer, kan ni förklara vad det är som inte stämmer exakt? At pengar är debt? Att jesus är personifieringen av ljus/sol? Att twin towers blev nedtagna med någon typ av kontrollerad spränging? Att alla delar i filmen har ett samband som förtrycker den stora massan och bara gynnar några få? Nyfiken.

All of the above.
Citera
2014-05-11, 21:41
Bannlyst
Ska kolla på Zeitgeist ikväll eller imorgon. Ska bli intressant.
Citera
2014-05-13, 20:03
Bannlyst
Är del ett och 2 minst lika intressanta?
Citera
2014-05-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Är del ett och 2 minst lika intressanta?

Hur menar du med del 1 och del 2.. och vad menar du med lika intressanta
Citera
2014-05-13, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maximon
Hur menar du med del 1 och del 2.. och vad menar du med lika intressanta
Jag har hela trilogin på datorn jag tycker första delen jag ser nu är väldigt bra.
Citera
2014-05-13, 22:24
Medlem
Citat:
Jag har hela trilogin på datorn jag tycker första delen jag ser nu är väldigt bra.

Då ska du även veta att del 1 om religionernas paralleller är bevisade fel och skaparen av filmerna Zeitguist Peter Joseph har dessutom tagit avstånd från att 9/11 skulle vara ett insider jobb.

I andra filmen använder han sig av illuminati symbolism.

Och i den 3dje filmen så hånar han folk som är emot globalisering och New World Order.

Bara så du är medveten om att de han tror på och de stegen han tycker välden ska ta är exakt samma steg som eliten har sagt att de tror på och hur de vill ha sin väldsregering.
Citera
2014-05-25, 00:30
Medlem
Richard80s avatar
Citat:

Ja personligen tycker jag den tredje: Zeitgeist moving forward var bäst. Bättre gjord, och man bakade ihop 1:an o 2:an på ett mer lättbegripligt sätt, men alla tre måste ju ses!

En annan väldigt bra dokumentär som jag kan rekommendera är Thrive: What on earth will it take.
Citera
2014-06-05, 21:04
Medlem
tumbleeweeds avatar
Kan tipsa om Kymaticafilmerna...de håller samma anda som zeitgeist typ. Jävligt suggestiva och hypnotiska filmer...sen är det ju lite tvivelaktigt med sanningshalten i alla påståenden som läggs fram...men definitivt en kul stund framför skärmen...
Citera
2014-08-19, 23:48
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Nej, pengasystemet är inte mer skadligt än nyttigt för vårt samhälle. Tvärtom. Det är därför vi har det. Om det hade varit bättre att gå till marknaden och byta mjöl mot ägg, mjölk, ägg och salt när man vill göra pannkaka, hade vi fortfarande gjort det, men ett sådant system är extremt opraktiskt.

Det bygger dels på att någon i just det ögonblicket vill ha mjöl, samt har ägg, mjölk och salt som han/hon inte längre vill ha. Dels bygger det på att jag måste ha mjöl vilket jag kanske inte alls har möjlighet att framställa. Det kanske är så att jag är jävligt bra på att laga cyklar istället. Med ett pengasystem kan jag då sälja cykelreparationer, ta betalt för det och spara pengarna tills jag behöver använda dem. Med ett system utan pengar riskerar jag att svälta.
Här visar du bara hur extremt obildad du är som tror att enda alternativet till fiatpengar är byteshandel. Hört talas om guld? Det var bl.a. det man använde sig av innan fiatpengarna.
Citera
2014-08-20, 00:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-08-20 kl. 00:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in