2007-01-08, 23:31
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Då har jag fått en ny kropp som jag efter det skulle kalla en del av mitt "jag". Den andra kroppen går jag ju inte i längre så den tillhör inte mig.

Men om själva kroppen är en del av ditt "jag", då borde ju "du" i så fall även existera i den andra kroppen, med ditt resonemang...
Citera
2007-01-08, 23:44
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athx
Det betyder alltså att om 2 st seamesiska tvillingar med ett hjärta känna vad den andra känner och veta det den andra vet. Det betyder också att om man skulle separera dem och ge den ena ett annat hjärta (från en gris), då skulle den personen bli själlös och vandra omkring som en zombie utan att kunna tänka, prata eller något. För som du säger de så är bara hjärnan ett verktyg för att göra de som själen vill och om det inte finns någon själ så är ju hjärnan helt onödig. När man tänker mer på saken så skulle man dö eftersom hjärnan kontrollerar andningen och om det inte finns något som kan kontrollera andningen så måste man ju dö.

Jag skulle kunna hålla på länge med att motbevisa dig med riktig vetenskap men sen så känner jag att jag inte vill de eftersom du kanske har en religion som säger en sak och jag respekterar religioner. Är även intresserade av dessa. Men jag tycker att det är fel när religösa personer försöker övertala folk som tror på vetenskap, att deras tro är rätt, och att det är på det sättet som de säger eftersom religionen säger så.

Om du kom med riktiga bevis för något så kanske jag kunde försöka förstå hur du menar men när du påstår att någonting som inte kan bevisa att finns, styr våran kropp, så måste jag säga ifrån. Mitt JAG är bara en benämning på mitt medvetande vilket jag anser att finns i hjärnan.

Finns så mycket svar på dina frågor men jag kan inte leta mig igenom mängder av onödig text för att hitta alla.

En sista sak för mig. Ett ordspråk lyder "När argumenten tar slut, då kommer personangreppen."

Om det bara finns 1 hjärta så är det 1 individ med 2 huvuden, hur märkligt det än kan låta...

Hittade på Wikipedia exempel på gestalter med flera huvuden, fast det bara är fråga om 1 individ:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Brahma_1820.jpg

Apropå medvetandet, så är den utspridd över hela kroppen...således ej bara inne i hjärnan...

Ungefär som solens strålar är utspridda över hela universum...
Citera
2007-01-08, 23:48
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Kan du beskriva närmare vad ditt "Jag" består av?

Ett (vad jag vet) ouppklarat problem är vilka de 21grammen som alla tappar i vikt när de dör är. Möjligtvis är det "själen" eller "jaget". Kommer tyvärr inte ihåg så mycket ang. det hela eftersom det var så länge sen jag läste det .
Citera
2007-01-08, 23:58
Medlem
BlackBeavers avatar
Jag har lite svårt för lirare som FulaFisken som inte läst alla inlägg.Alltså de här gamla sannolikhetskalkylerna och jumbojättarna man svänger sig med bland kreationister har ju falsifiserats åtskilliga gånger.Ok ni som inte tror på evolutionen var kommer alla fossil ifrån??Förfalskningar säger ni!Då tar vi ett exempel som är känt: Tyrannosaurus Rex.Man har hittat många nästan helt kompletta skelett efter denna rovdinosarie.Vi låtsas att man fejkat dessa i USA
och försöker lura alla på detta sätt.Men intressant nog så hittar man identiska fossil i Gobiöknen som där kallas Tarbosaurus av kineserna.(ja de utvandrade till det som idag är nordamerika för landmassorna hängde ihop)Mankan kommer att konspiratoriskt hävda att kineserna är med skojet.
Citera
2007-01-09, 00:07
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Vi debatterar vetenskap här och inte filosofi. Håll dig till ämnet eller påvissa denna absoluta immateriella tillvaro vetenskapligt innan vi kan ta den på allvar.

Ditt drabel hör till religion/filosofi.

Svara på mitt tidigare inlägg och kommentera gärna den där bilden jag bad dig kika på tidigare om det var några oklarheter hur sakerna hängde ihop.

Ja, jag har 2 frågor:

1) Amöbans väg till Elefant...

2) Arten närmast innan människoapan i den s.k. evolutionskedjan?
Citera
2007-01-09, 00:09
Medlem
BlackBeavers avatar
Glömde tillägga att Tarbosaurusfossilen hittats i avlagringar som är något äldre än de i nordamerika, så de tidigare teorierna om T-Rex härkomst bekräftades
fullständigt av paleontologerna som förutsåg det i USA och Canada.
Citera
2007-01-09, 00:10
Medlem
Eftersom Tycho Brahe intresserar mig, så är jag intresserad av var du har fått vissa ideer ifrån. Att han sysslade med astrologi är välkänt, hans assistent Kepler har beskrivits som den siste mystikerna och samtidigt den första "moderna" astronomen.

Citat:
http://www.mountainastrologer.com/scofield.html

Den länken var full av felaktigheter, men de kan vi lämna till en annan dag...

Citat:
Tycho Brahes observationer ledde till att han förutspådde att en nova (myntades av honom) skulle uppenbara sig under november 1572, och när den väl uppenbarade sig på himlavalvet den 11 november 1572 så var hans lycka gjord; hans anseende som Europas ledande astronom etablerades över en natt!

Var har du fått uppgiften ifrån att han förutspådde Novan? Han observerade den, mätte in den och publicerade resultaten. Han drog också astrologiska slutsatser om vad den kunde betyda. Men ingenstans har jag sett någon nämna att han skulle ha förutspått den...

Citat:
Två av Brahes tidiga astrologiska skrifter, den ena betitlad "Against Astrologers for Astrology", och den andra angående en ny metod att dela in horoskopet i astrologiska hus, publicerades aldrig och är nu förlorade.

Dessa har jag aldrig hört talas om. Vilka är deras originaltitlar, och var trycktes de? I Köpenhamn?

Citat:
Brahe ställde också lyckade astrologiska förutsägelser kring vädret, som han gjorde sig ett stort namn kring, och framställde också tolkningar kring supernovan 1572 och en komet 1577.

Det finns ett klassiskt citat av Tycko där han klagar på hur dåligt det går med väderförutsägelserna, och där han drar slutsatsen att han måste mäta bättre för att få bättre resultat.

Citat:
De kungliga horoskopen presenterades i vackra inbundna volymer med upp till 300 sidor av horoskopiska analyser inkluderat förutsägelser baserade huvudsakligen på primärdirektioner.

Vilka är dessa publikationer? Alla de horoskop jag sett av Tycho är rätt enkla saker, som han gjorde för att det ingick i hans tjänst som Hovastronom.

Citat:
Tycho Brahe är dessutom känd för att vara fadern till de cirkulära horoskop-diagrammen, men som blev populära först under 1900-talet. Under hans tid som praktiserande astrolog använde man sig av kvadratiska horoskop-diagram.

Det här var intressant, det visste jag inte. Källa?
Citera
2007-01-09, 00:51
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg-A1
Eftersom Tycho Brahe intresserar mig, så är jag intresserad av var du har fått vissa ideer ifrån. Att han sysslade med astrologi är välkänt, hans assistent Kepler har beskrivits som den siste mystikerna och samtidigt den första "moderna" astronomen.

Var har du fått uppgiften ifrån att han förutspådde Novan? Han observerade den, mätte in den och publicerade resultaten. Han drog också astrologiska slutsatser om vad den kunde betyda. Men ingenstans har jag sett någon nämna att han skulle ha förutspått den...

Dessa har jag aldrig hört talas om. Vilka är deras originaltitlar, och var trycktes de? I Köpenhamn?

Det finns ett klassiskt citat av Tycko där han klagar på hur dåligt det går med väderförutsägelserna, och där han drar slutsatsen att han måste mäta bättre för att få bättre resultat.

Vilka är dessa publikationer? Alla de horoskop jag sett av Tycho är rätt enkla saker, som han gjorde för att det ingick i hans tjänst som Hovastronom.

Det här var intressant, det visste jag inte. Källa?

Den mesta informationen ska finnas i de länkar jag angav!

Apropå novan, ett misstag av mig, han observerade den enbart! Tack!

Här är det enda jag hittade kring "Against Astrologers for Astrology":

http://www.hps.cam.ac.uk/starry/tychoastrol.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Tycho_Brahe

Här är lite kring hans intresse för att förutspå väder och hans förutsägelse om Kung Fredrik II död:

http://www.newastro.net/tycho3.php

Apropå spå väder, hur kommer det sig att meteorologin får räknas in bland vetenskaperna men inte astrologin?

Spågubbar båda två menar jag...

Apropå att Brahe förmodligen var först med att använda sig av cirkulära diagram:

http://www.skyscript.co.uk/brahe.html
Citera
2007-01-09, 00:59
Medlem
raskenss avatar
Borde inte någon moderator förpassa tråden till paranormal-forumet?
Citera
2007-01-09, 01:10
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Borde inte någon moderator förpassa tråden till paranormal-forumet?

Jag hade för mig att Galileo, Kepler och Brage var vetenskapsmän och inga paranoiker...

Dessutom, i dessa vetenskapsmäns ögon var detta inget paranormalt, utan högst naturligt och vetenskapligt...
Citera
2007-01-09, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Fö. strider evolutionen direkt mot termodynamikens andra huvudsats
Icke!

http://www.talkorigins.org/faqs/thermo.html
Citera
2007-01-09, 01:44
Bannlyst
Citat:
Jag hade för mig att Galileo, Kepler och Brage var vetenskapsmän och inga paranoiker...
Paranoia har inget med paranormalt att göra.
Citat:
Dessutom, i dessa vetenskapsmäns ögon var detta inget paranormalt, utan högst naturligt och vetenskapligt...
Man var vidskeplig lite till mans på 15- och 1600-talet.
Visst är det tur att vetenskapen gått framår sedan dess?

Jag hävdar fortfarande att det bara finns två möjliga anledningar att posta sånt här under "Naturvetenskap, matematik och teknologi" - dumhet eller att man är ett troll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in