Eftersom Tycho Brahe intresserar mig, så är jag intresserad av var du har fått vissa ideer ifrån. Att han sysslade med astrologi är välkänt, hans assistent Kepler har beskrivits som den siste mystikerna och samtidigt den första "moderna" astronomen.
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Den länken var full av felaktigheter, men de kan vi lämna till en annan dag...
Citat:
Tycho Brahes observationer ledde till att han förutspådde att en nova (myntades av honom) skulle uppenbara sig under november 1572, och när den väl uppenbarade sig på himlavalvet den 11 november 1572 så var hans lycka gjord; hans anseende som Europas ledande astronom etablerades över en natt!
Var har du fått uppgiften ifrån att han förutspådde Novan? Han observerade den, mätte in den och publicerade resultaten. Han drog också astrologiska slutsatser om vad den kunde betyda. Men ingenstans har jag sett någon nämna att han skulle ha förutspått den...
Citat:
Två av Brahes tidiga astrologiska skrifter, den ena betitlad "Against Astrologers for Astrology", och den andra angående en ny metod att dela in horoskopet i astrologiska hus, publicerades aldrig och är nu förlorade.
Dessa har jag aldrig hört talas om. Vilka är deras originaltitlar, och var trycktes de? I Köpenhamn?
Citat:
Brahe ställde också lyckade astrologiska förutsägelser kring vädret, som han gjorde sig ett stort namn kring, och framställde också tolkningar kring supernovan 1572 och en komet 1577.
Det finns ett klassiskt citat av Tycko där han klagar på hur dåligt det går med väderförutsägelserna, och där han drar slutsatsen att han måste mäta bättre för att få bättre resultat.
Citat:
De kungliga horoskopen presenterades i vackra inbundna volymer med upp till 300 sidor av horoskopiska analyser inkluderat förutsägelser baserade huvudsakligen på primärdirektioner.
Vilka är dessa publikationer? Alla de horoskop jag sett av Tycho är rätt enkla saker, som han gjorde för att det ingick i hans tjänst som Hovastronom.
Citat:
Tycho Brahe är dessutom känd för att vara fadern till de cirkulära horoskop-diagrammen, men som blev populära först under 1900-talet. Under hans tid som praktiserande astrolog använde man sig av kvadratiska horoskop-diagram.
Det här var intressant, det visste jag inte. Källa?