2007-01-08, 21:49
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Man blir ju nästan förbannad! Evolutionsteorin är OMATEMATISK sen får alla lusekofts skäggiga biologer säga sitt. Sannorlikheten för evolutionen är extremt mycket mindre än att Linda Rosing skulle bli nästa påve. Den är ett enda stort misslyckande matematiskt sett.

Du får gärna utveckla det där. Jag är väldigt nyfiken på vad du menar. Sedan skulle jag gärna vilja veta hur stora de här sannolikheterna du talar om egentligen är samt hur du kommit fram till dem.
Citera
2007-01-08, 21:57
Medlem
Mankans avatar
Astrologerna Galileo, Kepler, Brahe; bevisade att symbiosen med astronomin fungerar!

ASTRONOMIN I GOD SYMBIOS MED ASTROLOGIN!

Som vi alla vet, så var dessa supersmarta astronomer och fysiker även högst eminenta aktade verksamma astrologer!

Dessa vetenskapens giganter lyckades alla ypperligt väl med att kombinera dessa två systervetenskaper (astrologin baserar sig på astronomin) och hade många exakta förutsägelser, baserade på himlakropparnas rörelser, på sina samveten...

Man kan på intet sätt jämföra den vetenskapliga metodik och komplexa prognostiserande dessa astronomer använde sig av i sitt astrologiska arbete med dagens urvattnade astrologi som ofta bara baserar sig på soltecknen...

Här kommer nu en liten presentation av vetenskapsmännen Brahe, Galileo och Kepler och deras stora framgångar som praktiserande astrologer, fakta som tyvärr lyser med sin frånvaro i våra läroanstalter:

http://www.mountainastrologer.com/scofield.html

Tycho Brahe (1546-1601):

http://www.skyscript.co.uk/brahe.html

Tycho Brahe, som föddes i Skåne då tillhörande Danmark (framröstad som årtusendets skåning), fick upp ögonen för astronomin/astrologin redan som 13-åring under den Totala Solförmörkelsen 21 augusti 1560. Han blev så starkt fascinerad av att Solförmörkelsen var förutspådd, och såg det som ett mirakel att planeternas rörelser kunde förutses så exakt.

Han skaffade sig omedelbart en efemerid och alla Ptolemaios astronomiska och astrologiska verk och beslutade sig för att lära sig konsten att förutspå.

Och som han lärde sig!

Tycho Brahes skarpa ögon och observationer ledde till att han, hör och häpna, observerade en nova (myntades av honom) på himlavalvet den 11 november 1572, mätte in den och publicerade resultaten. Detta var hans stora genombrott som astronom; hans anseende som Europas ledande astronom etablerades över en natt!

Detta ledde så småningom år 1576 till att den danske Kungen Fredrik II förlänade åt Brahe ön Ven, där Brahe lät bygga observatoriet Uranienborg, som blev det mest avancerade forskningsinstitutet i hela Europa!

Tycho Brahe omfamnade astrologiskt prognostiserande genom grundsatsen att himlakropparna otvivelaktigt influerar händelser på jorden.

Två av Brahes tidiga astrologiska skrifter, den ena betitlad "Against Astrologers for Astrology", och den andra angående en ny metod att dela in horoskopet i astrologiska hus, publicerades aldrig och är nu förlorade.

Brahe ställde också lyckade astrologiska förutsägelser kring vädret, som han gjorde sig ett stort namn kring, och framställde också astrologiska slutsatser baserade på supernovan 1572 och en komet 1577.

År 1577 när kometen uppenbarade sig och när en mäktig konjunktion mellan Jupiter och Saturnus visade sig i Fiskarnas tecken, publicerade Brahe detaljerade astrologiska förutsägelser kring de stora förändringar som skulle komma ske på världsarenan under de närmaste decennierna, på basis av bl.a. dessa himlafenomen.

Han förutspådde t.ex att en prins, en kommande stor fältherre skulle födas 1594 i Norden (Gustav II Adolf) och även de stora omvälvningar som skulle ske pga hans erövringskrig, bl.a. i Tyskland, och att det hela skulle nå sin kulmen 1632, vid slaget i Lutzen.

Tycho Brahe furnerade dessutom många kungligheter med förutsägelser baserade på deras födelsehoroskop.

Brahe var anställd som personlig hovastrolog både åt Kejsare Rudolf II av Tyskland och sin mecenat Kung Fredrik II av Danmark, och ställde åt Kung Fredriks tre söner (bland annat tronföljaren Christian IV) årliga progressions-horoskop, som slog mycket väl in, bl.a. förutspådde Brahe att Christian IV skulle ta över tronen i april 1588, eftersom Kung Fredrik II då skulle ...

De kungliga horoskopen presenterades i vackra inbundna volymer med upp till 300 sidor av horoskopiska analyser inkluderat förutsägelser baserade huvudsakligen på primärdirektioner.

Vid en introduktionsföreläsning, en oration, den 27 september 1574 på Universitetet i Köpenhamn lovprisade Brahe astrologin på grunder av korrespondensen mellan himlakroppar, metaller och kroppsliga organ (medicinsk astrologi). Han sa bl.a. "Those who deny the influence of the planets violate its clear proofs, which it does not become people of sound judgement to contradict".

Brahe blev också känd för att ha myntat mottona; Despiciendo suspicio - "By looking down I see upward" - och Suspiciendo despicio - "By looking up I see downward."

Tycho Brahe är dessutom känd för att vara fadern till de cirkulära horoskop-diagrammen, men som blev populära först under 1900-talet. Under hans tid som praktiserande astrolog använde man sig av kvadratiska horoskop-diagram.

Tycho Brahes liv fick ett tragiskt slut; han dog hastigt och oväntat av svåra förgiftningssymptom i sitt hem utanför Prag i oktober 1601, inte långt innan han skulle till att publicera sina nya observationer kring planeternas rörelser. Ryktet spred sig som en löpeld över Europa att Brahe skulle ha blivit giftmördad:

http://www.amazon.com/Heavenly-Intrigue-Johannes-Scientific-Discoveries/dp/0385508441

http://www.powells.com/biblio?show=TRADE%20PAPER:USED:1400031761:10.50&pa ge=excerpt

Prover tagna på Lunds Universitet bekräftar de ihärdiga ryktena om förgiftning:

http://www.fixedearth.com/brahe_poisoned.htm

Brevväxlingen dem emellan (innan Kepler år 1600 flyttade in hos Brahe utanför Prag var han ganska okänd som astronom) dokumenterar att Kepler trugade på att få ta del av hans senaste observationer kring planeternas rörelser, men Brahe vägrade dela med sig så mycket som ens några detaljer av sina upptäckter, han började tappa sitt förtroende för Kepler, vilket gjorde Kepler (framställs i biografier som en sociopat) ursinnig av ilska!

I samband med Brahes död försvann Kepler från det gemensamma huset utanför Prag där han hade assisterat sin mentor och rival Tycho Brahe under de senaste 18 månaderna.

I Keplers bagage fanns Brahes alla personliga loggböcker och all hans astronomiska forskning, inkusive de nya opublicerade observationerna, trots att dokumentation framkommit att Brahe testamenterade alla sina tillgångar till sina arvingar...

Två dygn efter Brahes död ersatte Kepler Brahe som hovastrolog åt Kejsare Rudolf II, och Keplers 3 lagar som publicerades några år senare baserade sig helt och hållet på Brahes 40-åriga slit...

Här diskuterar vi Brahes, Galileos och Keplers vetenskapliga livsgärningar, speciellt avseende den bortglömda, undertryckta delen; deras framgångsrika prognostiserande, stjärntydandet, vilket bevisar att symbiosen med astronomin fungerade mycket väl!

Citera
2007-01-08, 22:00
Medlem
Mankans avatar
ASTRONOMIN I GOD SYMBIOS MED ASTROLOGIN!

Galileo Galilei (1564-1642):

http://www.skyscript.co.uk/galast.html

Galileo Galilei var en mycket skicklig och hängivet praktiserade astrolog under större delen av sitt liv, och bland de otaliga horoskop han ställde återfinns bl.a. Ferdinando I de Medicis horoskop och en mängd andra kungligheter och adelsmän.

År 1613 ställde Galileo horoskop för sina döttrar Virginia och Livia, som då var 13 respektive 12 år gamla (horoskopen finns fortfarande bevarade), och det han såg i deras horoskop måste ha gjort honom bestört, för strax därefter placerade han bägge två i kloster på livstid...

Galileo publicerade en mängd astrologiska publikationer, varav 14 stycken fortfarande finns bevarade för eftervärlden. I en av dessa inkluderade han till och med en omfattande astrologisk skildring av Cosimo de Medicis horoskop.

All brevkorrespondens från Galileo till hans astrologiska kolleger är försvunna och kvar finns bara svarsbreven, och på samma sätt är de mest berömda horoskop han ställde försvunna, kvar finns bara ca 25 horoskop ställda av honom tillsammans med hans horoskopanalyser.

År 1632 publicerade han sitt största astrologiska verk, "Dialogues Between Two World Systems", där han bland annat avhandlar primära direktioner. Hans exemplar av Ptolemaios astrologiska bibel "Tetrabiblos" var fylld av intressanta astrologiska noter och kommentarer, men har sedermera olyckligtvis under mystiska omständigheter "försvunnit", tydligen inget som den moderna vetenskapens apostlar vill riskera hamna i sina lärosalar...

Det är inte många som känner till att den gode Galileo med hjälp av himlakropparnas rörelser astrologiskt kunde beräkna tidpunkten på dygnet han var född; nämligen någon gång mellan 15:30-16:00 den 16:e februari 1564, alltså inte den 15:e februari som är det felaktiga officiella datumet:

http://www.skyscript.co.uk/galchart.html

Johannes Kepler (1572-1630):

http://www.skyscript.co.uk/kepler2.html

Johannes Kepler räknas till en av de stora giganterna inom den astrologiska vetenskapens historia; han var känd för sin höga träffsäkerhet i många av sina förutsägelser, bland annat förutspådde han den turkiska invasionen år 1595 och gav lysande astrologiska prognoser för utgången av ett krig mellan den Venezianska republiken och Paul V!

Kepler var faktiskt hovastrolog, bland annat åt Kejsare Rudolf II av Tyskland, vilket han blev genast efter Brahes skumma död.

Johannes Kepler var dessutom astrologisk rådgivare åt den store tyske generalen Albrecht von Wallenstein, som var militär ledare under Kejsare Ferdinand II styre, och år 1624 hade Wallenstein bett att få astrologiska prognoser för hela sitt framtida liv, och Keplers förutsägelser för Wallenstein tog slut vid månadsskiftet februari/mars 1634, då Kepler inte kunde "se" honom vid liv mer...till saken hör att general Wallenstein mördades den 25 februari 1634...

Keplers digra samling av astrologiska böcker och skrifter har förtigits och filtrerats bort från läroanstalterna. Skriften "The Mysterious Cosmos" har t.ex. aldrig översatts till engelska och "The Harmony of the World" översattes endast nyligen till tyska.

År 1601 utkom Kepler med det astrologiska verket "De Fundementis Astrologiae Certioribus" på latin. Kepler författade ungefär 80 essäer och avhandlingar om astrologi och astronomi, av vilka endast ett fåtal finns tillgängliga på engelska.

I en av sina astrologiska publikationer diskuterade han kring de rådande konflikterna mellan astrologin och astronomin, där han i ett berömt citat rådde kritikerna att "inte kasta ut barnet med badvattnet".

Kepler var lite av en nydanare; det var faktiskt han som introducerade de mindre aspekterna inom astrologin såsom seskvikvadraten, kvintilen och bikvintilen!

Många av 1900-talets "pionjärer" inom astrologin var djupt influerade av Keplers vittomfattande astrologiska kunskaper!

Även astronomen Carl Sagan var mycket imponerad av Keplers djupa astrologiska kunnande och den ansedde historikern John North sade t.o.m. att:

"Had Kepler not been an astrologer he would very probably have failed to produce his planetary astronomy in the form we have it..."

Som kuriosa kan nämnas att det fortfarande finns över 800 välbevarade horoskop ställda av Kepler själv:

http://64.233.183.104/search?q=cache:eLQGFi-52hoJ:www.hps.cam.ac.uk/starry/keplerastrol.html+kepler+astrologer&hl=en&ct=clnk& cd=1

I det digra astrologiska verket "Harmonics Mundi", kapitel 7 skriver Johannes Kepler:

'The soul of the newly born baby is marked for life by the pattern of the stars at the moment it comes into the world, unconsciously remembers it, and remains sensitive to the return of configurations of a similar kind.'

Det finns mycket astrologisk mjukvara med namnet Kepler på marknaden och man sticker definitivt inte ut hakan om man påstår att Kepler är en av tidernas största giganter inom den astrologiska vetenskapen!

Nicolaus Copernicus (1473-1543)

Nicolaus Copernicus fick blodad tand för astrologin när han studerade astrologi på Universitetet i Krakow och vidare på Universitetet i Bologna där han assisterade en professor i astrologi. I Italien var faktiskt astrologikurser obligatoriska inom medicinstudierna under många sekler...

Copernicus sökte reformera den teoretiska astronomin, fullt medveten om att förbättringar inom astronomin skulle leda till förbättringar i dess praktiska uttydande motsvarighet, astrologin.

Statistikern Michel Gauquelin lyckades under andra hälften av 1900-talet med vetenskaplig metodik bevisa några av astrologins teser, bland annat "Mars-effekten" med hjälp av observationer och statistik:

http://www.encosm.net/mars_effect.htm

http://www.planetos.info/mmf.html

Här diskuterar vi Brahes, Galileos och Keplers vetenskapliga livsgärningar, speciellt avseende den bortglömda, undertryckta delen; deras framgångsrika prognostiserande, stjärntydandet, vilket bevisar att symbiosen med astronomin fungerade mycket väl!
Citera
2007-01-08, 22:30
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stephen Hendry
Fakta: Mankan har hittills i alla sina inlägg inte presenterat ett enda hållbart bevis för sin tes.

Min tes är att identiteten, Jaget, inte sitter i hjärnan!

Din tes är förmodligen att Jaget sitter i hjärnan!

Vem ska bevisa något?

Går det att bevisa med fysiska instrument?

Och hur ska bevisen presenteras?
Citera
2007-01-08, 22:37
Medlem
pandapandapandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nagax
Har ni inte förstått att Mankan är ett troll?

Han lägger ut trådar utan något slags underlag och argumenterar sedan stenhårt för sin sak med värdelösa argument för att skapa reaktioner och få uppmärksamhet... En användare som borde bannas rakt av.

Alla misstänker väl det mer eller mindre. Men, att vara medlem sen 2004 och skriva så många fejkade inlägg.... jag tror ingen skulle orka det. Om det inte är flera personer som delar på kontot dvs.
Citera
2007-01-08, 22:43
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mihwl
En helt odetekterbar (el. immateriell om du så vill) själ har ingen möjlighet att påverka dig.

Citat:
Dina tankar är odetekterbara, men ändå påverkar de dig, i allara högsta grad!

Eftersom alla dina kroppsliga funktioner och sinnesinntryck är beroende av din hjärna skulle den odekteterbara själen således styra din kropp via din hjärna(ifall du har invändningar vill jag gärna veta vad du har att säga om nervimpulser). Och ifall den gör det är den detekterbar eftersom det skulle innebära att man kan upptäcka verkan i din hjärna som saknar orsak.

Och ifall man skulle hitta orsak för verkan inom hjärnan betyder det att vår odetektbara själ inte gör nånting och att hjärnan innehåller och är orsaken till allt vad du är, alltså rakar herr Ockham bort själen då den på inget sätt har någon interaktion med detta universum, eller på svenska: inte finns.

Jaså, själen finns inte?

Är du således helt själlös?

Citat:
Ifall du tänker hävda att hjärnan bara finns där som prydnad vill jag först att du förklarar varför hjärnskadade människor inte är som alla andra, varefter jag starkt rekommenderar dig komplett lobotomering av samtliga hjärnkomponenter så att du kan bevisa för oss otrogna att det inte gör något.

Visst påverkar en skada i hjärnan oss menligt, eftersom hjärnan är ett instrument för själen här på jorden, men det i sig är ju inget bevis för att Jaget, själen skulle följa med hjärnan vid en transplantation...
Citera
2007-01-08, 23:02
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MembrumManuebri
För att svara på din fråga så anser jag att hela mitt känsloliv och hela mitt jag finns i mitt centrala nervsystem. Dvs allt jag känner och upplever är en följd av frisättning av kemiska substanser och nervsignaler i min hjärna.

Kan du beskriva närmare vad ditt "Jag" består av?

Celler eller vad?

Jaget i ditt centrala nervsystem, säger du...

Centrala nervsystemet löper utmed ryggraden förutom att det finns i hjärnan.

Så vid en hjärntransplantation, stannar då "Jaget", enligt ditt sätt att se, kvar i ryggraden, eller följer den med hjärnan?

Jag håller med dig om att dina känslor och upplevelser påverkas av frisättningen av diverse kemikalier, där du ju uppenbart håller med mig om att "dina" och "kemikalier" är två skilda ting...

Dina, dvs DU som upplever, är Jaget, Subjektet, i kroppen, medan kemikalierna är ett Objekt, något YTTRE som påverkar just Dig, ditt Jag...

Alltså, kemikalierna och nervcellerna är OBJEKT som påverkar dig, medan du är SUBJEKT som upplever och känner!

Hänger du med?
Citera
2007-01-08, 23:03
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Du får gärna utveckla det där. Jag är väldigt nyfiken på vad du menar. Sedan skulle jag gärna vilja veta hur stora de här sannolikheterna du talar om egentligen är samt hur du kommit fram till dem.

Finns många exempel, ett exempel är utträkningen Sir Fred Hoyle & Chandra Wickramasinghe gjorde i början av 1980-talet (hittade inget nyare såhär direkt, men om mer krävs kan jag givetvis leta upp det). De gjorde en uppskattning av hur stor sannolikheten är att en funktionell, extremt primitiv cell skulle uppstå på grund av slumpmässiga kemiska reaktioner i en tänkt så kallad "ursoppa", där alla de för livet nödvändiga molekylerna fanns. Utifrån antagandet att ett visst antal enzym är nödvändiga för att även den allra enklaste cell skall kunna fungera, kom de fram till den oerhört lilla sannolikheten av 10^-40 000, dvs. omöjlig.

Sir Hoyle tjatade tyvärr sönder det lite lätt underhållande citatet "Att tro att livet kan ha uppkommit genom slumpstyrd, molekylär växelverkan är lika löjligt och osannolikt som påståendet att en tornado, som sveper fram genom ett skrotupplag, skulle kunna sätta ihop en Boeing 747"

Tyvärr hittade jag denna information på en kreationistsida (jag tycker det är oerhört fjantigt att blanda vetenskap med religion på det sättet), däremot så är utträkningen helt matematisk och Hoyle var ingalunda kreationist (inte heller kristen troende).

Fö. strider evolutionen direkt mot termodynamikens andra huvudsats och bör därför ha kastats i papperskorgen för länge sen och lämnat rum för nya vetenskapliga teorier. I stället har vi nu en vetenskap som knappt kan leva utan den ovetenskapliga evolutionsteorin.
Citera
2007-01-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Fö. strider evolutionen direkt mot termodynamikens andra huvudsats och bör därför ha kastats i papperskorgen för länge sen och lämnat rum för nya vetenskapliga teorier.
Utveckla..
Citera
2007-01-08, 23:14
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MembrumManuebri
Jag tror alltså inte på att känslor finns i hjärtat. Känslor är en frisättning av signalsubstanser i CNS. Man vet ganska bestämt vad som frisätts, var det frisätts och vilken effekt det har.
Jag tror ej heller på någon mänskligt själ. (I alla fall till motsatsen bevisats i en reproducerbar studie)
Man måste skilja på vetenskap och religion.

Känner du med hjärtat eller känner du med hjärnan? (Alltså ditt djupa känsloliv)

Man kan inte med materiella instrument bevisa själens existens, eftersom själen som är immateriell inte låter sig fångas in av materiella instrument.
Citera
2007-01-08, 23:26
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
MANKAN! Vi vänder på steken. Ni menar ju att känslorna sitter i hjärtat och inte i hjärnan. Menar ni då att alla dessa personer som haft en hjärttransplantation har fått en annan persons känslor?

Det är fråga om cellminnen här, inte att man har fått donatorns känslor.

Det finns ju som sagt exempel på hur känslor och personlihghet kan påverkas av cellminnen som man får från donatorn:

http://66.249.93.104/search?q=cache:7ucq6fOrSJUJ:www.morgenster.org/heart.htm+heart+transplantation+personality+feelin %20%20%20%20gs&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=6&lr=lang_en

Men donatorn, med själ och allt, "dog" ju givetvis och kilade vidare efter att man plockade bort vederbörandes hjärta från bröstkorgen...
Citera
2007-01-08, 23:27
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Mankan, kan du lägga fram något bevis som stödjer dina teorier någon gång? Det börjar blir irriterande med alla dessa talesätt, smileys osv.

Som sagt, vem ska bevisa vad?

Och hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in