2011-01-27, 15:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89
Nej, men det är för att de tar ut varandra som de kan "uppstå" ur inget som jag har förstått det! Varifrån menar du att antipartiklar och partiklar kommer ifrån?

Jag hänvisar till andra raden här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hawkingstr%C3%A5lning

Samt denna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Antimateria
Ja visst. Den åker kretslopp i en annan dimension. Att materia bildas kräver dock ett svart hål som suger in antipartikeln och lämnar den andra kvar.
Men grundfrågan var om något kan komma från "ingenting". En annan dimension är inte "ingenting", det är en annan dimension. Jag har alltid förespråkat att det finns flera dimensioner. Gud finns i flera dimensioner. Detta är en mycket gammal teori från Veda skrifterna.

Från Wikipedia
Citat:
Hawkingstrålning är en mycket svag strålning som Stephen Hawking hypotetiserat (ej bevisat) att svarta hål avger. Mekanismen utgörs av de partikel-antipartikel-par som kontinuerligt uppstår och försvinner i tomma rymden enligt kvantfysiken. I normala fall förintas alltid dessa par omedelbart efter bildandet. Dock, om paret bildas precis på randen till det svarta hålet, vid händelsehorisonten, kan det hända att antipartikeln försvinner in i hålet, samtidigt som partikeln lyckas ta sig loss. Teorin är att de båda partiklarna går i ett slags kretslopp i tidsdimensionen, och alltså färdas bakåt i tiden efter en viss tid för att dyka upp igen och kanske kollidera.
Citera
2011-01-27, 16:13
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
Du har aldrig presenterat ett enda bevis för någonting. Du tar lösrykta påståenden, missförstår dem, gör ett känsloargument, refererar felaktigt till något religigöst för att sedan göra en ologisk och felaktig slutsats, för att sedan säga att de som inte tror som du är "sjukt vrickade".
Måste påpeka att det verkar sjukt vrickat att inte greppa att bevisföring ser olika ut ur olika perspektiv.
Citera
2011-01-27, 18:49
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Måste påpeka att det verkar sjukt vrickat att inte greppa att bevisföring ser olika ut ur olika perspektiv.
Måste bara påpeka att dina relativistiska påpekanden är förlegade och onödiga. Ur det naturvetenskapliga perspektivet (som tillämpas här) gäller experimentell och formellt logisk bevisföring (i motsats till pseudo-"bevis" som, säg, "det är sant för att det står i den här boken"). Så lätt är den biten löst och relativism kan integreras utan att för den skull avstanna hela diskursen.
Citera
2011-01-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle

Då kan du förklara ur vilket perspektiv det är korrekt bevisföring när man kommer fram till att hela Veda-skrifterna är absolut sanning baserat på en enda detalj? Och när man dessutom tolkat denna detalj fritt för att passa in i moderna teorier, och när man trots det kommer fram till en bevisat felaktig slutsats om denna detalj.

Varenda steg i bevisföringen är fel ur alla perspektiv. Han tar en osanning om en teori, jämför den med en fri tolkning av veda tills det passar. Och drar sedan ovidkommande slutsatser.

Och det är så det ser ut hela tiden, han kör med känsloargument på områden han inte undersökt. Han länkar friskt till sidor utan substans, och med ren kvantitet av dumheter så skriver han sedan att det är bevisat.
Citera
2011-01-28, 10:55
Medlem
DrGordons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Har inte kollat alla, men den om att två galaxer som är sammankopplade med varandra, men enligt spektrum analysen ligger de dubbelt så långt bort från varandra, -är klart intressant.
Vore intressant att få veta om det är bekräftat från något annat håll

Galaxerna har ju dragits emot vara genom gravitation, händer hela tiden att galaxer kolliderar av den anledningen.
Citera
2011-01-28, 18:12
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGordon
Galaxerna har ju dragits emot vara genom gravitation, händer hela tiden att galaxer kolliderar av den anledningen.

Om avståndet är för stort mellan dem kommer rumtiden att expandera mellan dem och de kommer drifta bort från varandra.
Citera
2011-01-28, 21:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Ja galaxer går ihop, men här stämmer inte avstånden med spektrumanalysen. Dvs enligt mätningarna ligger de långt bort från varandra, men i praktiken ligger de nära varandra. De innebär att mätmetoderna inte stämmer. Om jag fattat det rätt.
Citera
2011-01-28, 23:46
Medlem
DrGordons avatar
Citat:
Ja galaxer går ihop, men här stämmer inte avstånden med spektrumanalysen. Dvs enligt mätningarna ligger de långt bort från varandra, men i praktiken ligger de nära varandra. De innebär att mätmetoderna inte stämmer. Om jag fattat det rätt.

Hmm, mycket möjligt, kan inte ekvationerna för detta direkt

Någonting jag däremot kan bistå med i denna diskussionen är att jag har läst en hel bok som endast handlar om big bang, och som väldigt utförligt förklarar i hur man kom fram till teorin.

Och nej, Big Bang (eller big bluff som den omogna fanatikern hellre kallar det) har INTE blivit motbevisad än, och inte heller är big bang bara något "random påhitt" som många vill få det att framstå.

Det började med att alla uträkningar ledde till att universum expanderar, detta ledde i sin tur till "Einsteins relativitets konstant", som man bara tryckte dit för att "rätta till" det hela, så att universum kunde fortsätta vara konstant (som man trodde på den tiden).

Detta visade sig vara fel och Einstein drog senare tillbaka den här konstanten, som han även vid senare tillfälle kallar "det största misstaget i mitt liv".

Inte nog med att big bang stämmer med alla uträkningar vi gjort idag, det är också enda förklaringen till varför vi ens har grundämnen och hur de har kommit till, med det sagt är det inte avgjort att teorin stämmer till 100%, såklart.
Citera
2011-01-29, 05:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Hmm, mycket möjligt, kan inte ekvationerna för detta direkt

Någonting jag däremot kan bistå med i denna diskussionen är att jag har läst en hel bok som endast handlar om big bang, och som väldigt utförligt förklarar i hur man kom fram till teorin.

Och nej, Big Bang (eller big bluff som den omogna fanatikern hellre kallar det) har INTE blivit motbevisad än, och inte heller är big bang bara något "random påhitt" som många vill få det att framstå.

Det började med att alla uträkningar ledde till att universum expanderar, detta ledde i sin tur till "Einsteins relativitets konstant", som man bara tryckte dit för att "rätta till" det hela, så att universum kunde fortsätta vara konstant (som man trodde på den tiden).

Detta visade sig vara fel och Einstein drog senare tillbaka den här konstanten, som han även vid senare tillfälle kallar "det största misstaget i mitt liv".

Inte nog med att big bang stämmer med alla uträkningar vi gjort idag, det är också enda förklaringen till varför vi ens har grundämnen och hur de har kommit till, med det sagt är det inte avgjort att teorin stämmer till 100%, såklart.
Ja, personligen påstår jag inte att BB är en bluff. Jag ser heller inte varför den skulle motsäga gudsteorin.

Det intressanta är ju att våra mätmetoder inte är så säkra som vi tror. Vi verkar alltid utgår alltid från att de är orubbliga. Lika med C14 metoden för att fastställa ålder. Det är inte 100% att isotopens sönderfall är så som vi tror. För att verkligen veta detta måste man mäta ett objekt i realtid.
Citera
2011-01-29, 09:54
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
För att verkligen veta detta måste man mäta ett objekt i realtid.
Vad menar du med det?
Citera
2011-01-29, 11:43
Medlem
DrGordons avatar
Citat:
Ja, personligen påstår jag inte att BB är en bluff. Jag ser heller inte varför den skulle motsäga gudsteorin.Det intressanta är ju att våra mätmetoder inte är så säkra som vi tror. Vi verkar alltid utgår alltid från att de är orubbliga. Lika med C14 metoden för att fastställa ålder. Det är inte 100% att isotopens sönderfall är så som vi tror. För att verkligen veta detta måste man mäta ett objekt i realtid.

Jag håller med till 100%, jag har alltid undrat varför vissa religiösa t.ex insisterar på att universum inte är äldre än 10 000år, vore det då inte mer fantastiskt om "gud" faktiskt har spenderat ex antal miljarder år till att skapa allt.

Eller vore det inte mer enastående om gud faktiskt kom på något så genialt som evolutionsteorin? Att gud faktiskt skapade en organism som sedan utvecklats i miljarder år? Vore inte big bang den ultimata skapelse scenariot?

Nu är jag Ateist men jag vet varför religiösa ständigt förkastar alla dessa scenarion, och allt grunar sig egentligen i en enda sak... Det faktum att religioner (de flesta) har som grundmål till att göra människan speciell, vi ska ha blivit skapta för guds tillfredställelse osv osv. Adopterar man en enda av dessa vetenskapliga upptäckter så fallerar det här med att gud specifikt har gjort allt i universum endast för vår skull/för att skapa oss.

Religiösa baserar primärt sin tro på antingen hjärntvätt/indoktrinering från födsel eller ensamhet, en ensamhet som i grunden bygger på att vi människor bara MÅSTE vara speciella, MÅSTE finnas något över oss, något gudomligt, något heligt.

Logiskt tänkande verkar också vara ett kriterium för att bli religiös (man behöver såklart inte vara dum, känner en del religiösa som är väldigt smarta), men man har någonstans förlorat förmågan att tänka logiskt. Ex. Varför är det upp till mig att bevisa att gud INTE finns? Det är ju förfan löjligt, VARFÖR ska det finnas något allsmäktigt bara för att vi inte hittat liv någon annanstans än?
VARFÖR ratar ni vetenskapliga bevis som motsätter eran tro?

Alltså man kan inte bara skita i den faktan som inte passar in ens livsstil, för att sedan adoptera den faktan som stödjer den.
Citera
2011-02-02, 17:45
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Och expansionen accelererar ännu.

Helt fel!

Universum expanderar överhuvudtaget inte!

Big Bang-teorin kullkastas av nya upptäckter, som motbevisar den gängse uppfattningen att universum expanderar:

http://wn.com/New_Discovery_Invalidates_The_Big_Bang
http://www.youtube.com/watch?v=RmyR4MZrtDY
http://www.youtube.com/watch?v=3KdKOKw03Sk

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in