2007-09-08, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Evolutionen fungerar inte så. Evolutionen skiter fullständigt i vad som händer 200 000 år efter att Homo Sapiens uppkom.

Intressant.............

Och vad är orsaken till det?

Evolutionen är slut alltså?

När hände denna vändning från evolution till att överleva till att evolutionen struntar i om vi överlever?

Tittar in senare. Ha en bra dag Master Abi!
Citera
2007-09-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Intressant.............

När hände denna vändning från evolution till att överleva till att evolutionen struntar i om vi överlever?

Tittar in senare. Ha en bra dag Master Abi!

Nej naturligtvis är inte evolutionen slut. De bäst anpassade i en generation överlever och får föra vidare sina egenskaper. Det spelar ingen roll om just dessa egenskaper 100 000 år senare kommer att orsaka artens fall.

Ha en bra dag du med.
Citera
2007-09-08, 12:46
Medlem
Citat:
Intressant.............

Jag har för mig att du skrev tidigare att du vet vad evolutionsteorin går ut på. Här visar du att du inte har den blekaste aning.

En kort lektion:
1. Mutationer förekommer.
2. Gener går i arv.
3. Den som är bäst anpassad för sin omgivning får i genomsnitt fler ungar som överlever tills de själva reproducerat sig.

Där har du evolutionsteorin i korthet. Vilken punkt är det som du anser inte stämmer?
Citera
2007-09-08, 12:54
Medlem
Citat:
För människans del så gäller inte längre att den bäst anpassade överlever, åtminstone inte i världens rikare länder. Punkt nummer tre i mitt inlägg ovan är alltså satt ur spel. Men förändringar i vårt genetiska material kommer fortfarande att ske, många av dem säkerligen negativa eftersom det inte längre finns någon gallringsprocess.
Citera
2007-09-08, 13:03
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ödlevarelserna i Jordens innanmäte, du måste ju först låta mig bekanta mig med dem, innan jag kan avgöra hur jag ska klassificera dem...
Spara på krokodiltårarna och martyrgnället, va? Det är ingen som hindrar dig från att göra någonting.

Men innan du beger dig ut på huppegupptäcksfärd så bör du veta att det vanligaste sättet att upptäcka nya varelser på är genom fotspår, spillning och skelett. INTE att man upptäcker dom hux flux...
Citera
2007-09-08, 13:54
Medlem
Snorlyktans avatar
Xcore:

En kort fråga...

Du säger att bara människan har sex för skojs skull... med få undantag.
Samtidigt är du en sån som skiljer människan från djuren, right?

Vad har dessa djur fått sexlusten ifrån? Vad har de för nytta av den?

De flesta djur har tydlig, periodisk ägglossning, sk brunst.
Människan har dold ägglossning. Bästa sättet att veta att man impregnerat en människohona är därför att ha sex. Så ofta som möjligt. Därav vårt libido.
Givetvis har sex blivit delvis psykologiskt. Det är en följd av att vi utvecklat intelligensen.

Sen blir det inte så lite tragiskt när du, som hämtat dina åsikter från en 2000 år gammal bok, tycker det är härligt när Hubbard tänker själv.
Citera
2007-09-08, 13:59
Medlem
Snorlyktans avatar
Och jo, evolution handlar om överlevnad. Men inte nödvändigtvis INDIVIDENS överlevnad.

När en myrstack blir anfallen är givetvis den vettigaste lösningen för varje individuell myra att fly. Då ökar den sannolikheten att den överlever till max.
Det gör den inte dock. Varför? Jo, för att den genom att offra sig själv möjliggör hela stackens överlevnad.

Flockdjur har mycket konstiga saker för sig som, om man inte kan något om evolutionsteorin, kan verka mysko. Det är dock helt logiskt bara man tänker efter.

Sjävl tycker jag så många har förklarat var evolutionsteorin anser att kreativitet har sitt ursprung att det bara blir löjligt att upprepa det. Jag är ledsen om du inte förstår svaren, men att du upprepar dem trots att du fått svar hjälper knappast.
Citera
2007-09-08, 14:13
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Och jo, evolution handlar om överlevnad. Men inte nödvändigtvis INDIVIDENS överlevnad.

När en myrstack blir anfallen är givetvis den vettigaste lösningen för varje individuell myra att fly. Då ökar den sannolikheten att den överlever till max.
Det gör den inte dock. Varför? Jo, för att den genom att offra sig själv möjliggör hela stackens överlevnad.

Flockdjur har mycket konstiga saker för sig som, om man inte kan något om evolutionsteorin, kan verka mysko. Det är dock helt logiskt bara man tänker efter.

Sjävl tycker jag så många har förklarat var evolutionsteorin anser att kreativitet har sitt ursprung att det bara blir löjligt att upprepa det. Jag är ledsen om du inte förstår svaren, men att du upprepar dem trots att du fått svar hjälper knappast.

Inom evolutionsbiologi kallar man det för altruism. Detta beteende finns i naturen, b la som du säger hos myror men även hos spindlar, där hanen ofta efter parning låter honan äta upp honom för att öka chansen för att honan och ungarna skall klara sig.

Finns även någon typ av larv där honan efter att hon har fött alla ungar låter ungarna äta upp henne.

Säkerligen också därför en och annan förälder kan tänka sig att offra sig för sina barn. Det handlar om artens överlevnad, som i evolutionära sammanhang är prioritet nummer ett.
Citera
2007-09-08, 14:19
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Det handlar om artens överlevnad, som i evolutionära sammanhang är prioritet nummer ett.
Rätt och fel.

Det handlar om genernas överlevnad, och ur genens perspektiv spelar det mindre roll om det är genkopian i mig, eller i någon annan.
Citera
2007-09-08, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Xcore:

En kort fråga...

Du säger att bara människan har sex för skojs skull... med få undantag.
Samtidigt är du en sån som skiljer människan från djuren, right?

Vad har dessa djur fått sexlusten ifrån? Vad har de för nytta av den?

De flesta djur har tydlig, periodisk ägglossning, sk brunst.
Människan har dold ägglossning. Bästa sättet att veta att man impregnerat en människohona är därför att ha sex. Så ofta som möjligt. Därav vårt libido.
Givetvis har sex blivit delvis psykologiskt. Det är en följd av att vi utvecklat intelligensen.

Sen blir det inte så lite tragiskt när du, som hämtat dina åsikter från en 2000 år gammal bok, tycker det är härligt när Hubbard tänker själv.

Stämmer bra det, jag anser att man får skilja på människa och djur.

Frågan är väl först hur länge de djuren haft sex för nöjes skull medan resten av djurvärlden har den enbart för fortplantning. Nån logisk orsak finns det säkert, som till allt annat.

Men vad jag kan förstå............

Evolution handlar egentligen inte om överlevnad? Utan enbart om att föra vidare de "bästa" egenskaperna, hur fel och destruktiva de än är? Så, vad i evolutionen plockar ut en egenskap som "bäst"? Naturen själv? Det har jag svårt att tro därför att naturen strävar alltid efter överlevnad.

Vidare, om egenskapen inte har något direkt med överlevnad att göra, förs den vidare ändå? I så fall varför?

Musik, konst odyl måste vi haft under lång lång tid inom oss därför att det är inget man plötsligt bara utvecklar, däremot får vi nya sätt att uttrycka dem på. Som jag redan sa i mitt första inlägg, människan har sååå mycket som egentligen inte har med överlevnad alls att göra.

Hur överdimensionerade vi egentligen är kan du se på vårt handlande.

Vi har under kort tid lagt hela planeten under oss och förslavat varje tänkbart motstånd. Uppfunnit diverse förintelsevapen. Byggt upp enorma städer och maskiner till allting, uppfunnit datorn, försökt tämja naturkrafterna, tagit oss till månen, studerat avlägsna galaxer genom Hubble teleskåpet. Men trots vår intelligens så har vi handlat utan att egentligen tänka, alls. Kort sagt, vi har använt vår intelligens fel.

Vi skapar våra egna ideologier om vad som är rätt och orätt, och hur människan skall leva, helt olikt alla andra varelser på planeten, vi är de enda som lever mot den istället för med den till exempel. Sen kallar vi det för teknisk utveckling.

Fyller i mer sen, för jag har några frågor till jag gärna vill ta upp.
Citera
2007-09-08, 17:34
Medlem
Citat:

Evolution handlar egentligen inte om överlevnad? Utan enbart om att föra vidare de "bästa" egenskaperna, hur fel och destruktiva de än är? Så, vad i evolutionen plockar ut en egenskap som "bäst"? Naturen själv? Det har jag svårt att tro därför att naturen strävar alltid efter överlevnad.

Vidare, om egenskapen inte har något direkt med överlevnad att göra, förs den vidare ändå? I så fall varför?

Du debatterar evolution men känner inte till det naturliga urvalet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_selection
Citera
2007-09-08, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Du debatterar evolution men känner inte till det naturliga urvalet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_selection

Jo, jag har läst. Du svarade inte på min fråga. Det jag pratar om har inget med överlevnad att göra. Varför får vi en massa saker vi inte behöver för att överleva? Naturen (evolutionen) ger oss en massa onödiga saker som inte passar in i överlevnad alls.

Jag läste en annan tråd där en massa vetenskapare var förbluffade över människan utveckling när man jämförde med andra varelser på planeten. "Varför är vi så intelligenta" tror jag att tråden hette.

Men det är ju inte bara intelligens det handlar om...............
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in