Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jo, jag har läst. Du svarade inte på min fråga. Det jag pratar om har inget med överlevnad att göra. Varför får vi en massa saker vi inte behöver för att överleva? Naturen (evolutionen) ger oss en massa onödiga saker som inte passar in i överlevnad alls.
Som förklarats tidigare är det saker som har utvecklats genom de egenskaper vi har fått från evolutionen; kreativitet, girighet, maktlystenhet etc etc. Saker som gynnar oss när våra resurser är väldigt begränsade och att överleva är en daglig kamp, men som i vårat moderna samhälle kanske inte gynnar oss då vi har kapacitet att utveckla skadliga saker, som gynnar individen, kanske människan men inte naturen i övrigt (och som i längden skadar människan).
Idag finns det profesionella poeter, musikanter och dylikt. Förr i världen fanns det inte. Att man ägnade sig åt poesi innan skriftkonsten uppfanns finns det inge belägg förr. Musik finns det väl belägg i form av instrument för från äldre tider.
Sedan har du ju egentligen ingenting att jämföra med. Vi kanske är fruktansvärt dåliga på poesi och vår musik kanske är löljligt enkel. Vi är ju den enda kända arten som sysslar med sådant.