2006-08-07, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Medvetandet är ju som alla förstår ett symptom på själens närvaro, och det finns gott om exempel på människor som har varit medvetna TROTS att de temporärt varit hjärndöda, såsom exempelvis såna som varit nära döden och haft utanför-kroppen-upplevelser, och efter att de vaknat upp kunnat berätta exakt vad som föregick i operationsrummet, vad läkarna diskuterade om etc...
Nu är vi i vetenskapsforumet, inte i den paranormala avdelningen. Att säga att något har skett räcker inte som bevis för att det har skett. Dessutom förstår vem som helst att detta inte handlar om att "själen" lämnar kroppen, utan om att rymdvarelser tillfälligt kopierar patientens kropp och placerar den i en annan dimension där den är osynlig samtidigt som den kan se in i vår dimension.

Jag gjorde förresten en googlesökning på "symptom vid kvicksilverförgiftning". På första träffen står det såhär:

"oförmåga att behärska ens eget tankeliv, att lösa problem, eller att motstå allehanda tankar och ideer, vilket kan leda till tvångshandlingar och fobier även om dessa förefaller vara helt förnuftsvidriga"

Källan må ha rätt eller fel, men nog påminner beskrivningen väldigt mycket om en viss forumskribent...
Citera
2006-08-08, 00:00
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Med samma sinnesförvirrade "logik" försöker man förgäves få det till att livet uppstod av en slump...

Snacka om "Occhams razor"...

Mankan, jag vet att du är gravt förståndshandikappad, men här kommer ett tankeexperiment som jag tror att till och med du förstår:

Tänk dig att du slår en vanlig sexsidig tärning 10 gånger. Du får då en serie med 10 siffror mellan 1 och 6, eller hur? Sannolikheten för att just dessa 10 siffror skulle komma upp i den ordningen är då 1 på 6^10, eller 1 på 60466176 om man så vill, men lik förbannat har du just fått den sifferkombinationen! Är det inte helt otroligt att du får uppleva en så fantastisk slump, en grej som händer 1 gång på 60466176 försök!!??

Nej, det är inte det minsta otroligt, du får nämligen aldrig uppleva de andra 60466175 möjliga utfallen på samma sätt som du aldrig får uppleva de andra otaliga fall där evolutionen misslyckats eller aldrig ens kommit till skott. Evolutionen är alltså ingen fantastisk osannolik slump för oss, förstår du?
Citera
2006-08-08, 00:00
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Ja, och hjärnan är en del av nervsystemet, och i hjärnan sitter förståndet. Eller sitter tankeförmågan också i hjärtat nu? Det finns snart inget kvar för hjärnan att syssla med om det ska fortsätta såhär.

Tankar och förstånd har också sitt säte i "hjärtat", däremot så processas de i hjärnan...
Citera
2006-08-08, 00:01
Medlem
Lennart258s avatar
Citat:
Men om nu människan och apan vore så närbesläktade som man så gärna vill göra gällande, hur kommer det sig då att vi är alldeles för olika genetiskt sett för att kunna få avkomma tillsammans?

Det är en del av definitionen art, att individer från olika arter inte kan få avkomma med varandra.

Raser däremot, ska kunna få livsduglig avkomma med varandra. Tills de har utvecklats så mycket åt olika håll så att de blir olika arter. Ta exemplet Pekinges och grand danois. Det kan inte vara helt tydligt om de tillhör samma art eller om de definitionsmässigt är olika arter. De har ju otvivelaktigen utvecklats åt olika håll.
Citera
2006-08-08, 00:04
Medlem
bjornebarns avatar
Angående "krossa någons hjärta", så säger man så på grund av egyptierna. De trodde att känslorna satt i hjärtat och det har levt kvar symboliskt i flera tusen år.
Citera
2006-08-08, 00:04
Medlem
Citat:
Tankar och förstånd har också sitt säte i "hjärtat", däremot så processas de i hjärnan...
Aha, så det är så det ligger till... Och "processandet" går lika bra om hjärnan är skadad?
Citera
2006-08-08, 00:05
Medlem
Citat:

Har du några bevis för detta då? Ty om det är så självklart som du får det att framstå så måste du ha mängder med empirisk data som bekräftar detta, eller?
Citera
2006-08-08, 00:08
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Angående "krossa någons hjärta", så säger man så på grund av egyptierna. De trodde att känslorna satt i hjärtat och det har levt kvar symboliskt i flera tusen år.

Ja, för ingen har lyckligtvis varit så sinnesförvirrad att man velat ändra det till "krossa någons hjärna"...
Citera
2006-08-08, 00:12
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Aha, så det är så det ligger till... Och "processandet" går lika bra om hjärnan är skadad?

Nej, då kan man bli förståndshandikappad, ungefär som när mjukvaran i datorn krånglar, inte lätt att kommunicera med andra datorer längre... :smart:
Citera
2006-08-08, 00:16
Medlem
West-ens avatar
Inlägg 100!
Är det bara jag som får huvudvärk av alla smileys? Speciellt Mankans ()!
Och ja, jag får HUVUDVÄRK, inte HJÄRTVÄRK!
Jag tycker för övrigt att denna diskussion är ganska meninglös pga att trådskaparen vägrar att acceptera att han har fel. Han definerar sina motståndare vid ett tillfälle som "en del härinne", men jag har läst igenom varenda inlägg (av de 99) och jag kan inte erinera mig NÅGON som står på hans sida!
EDIT: 4 minuter för sen, inlägg 101...
Citera
2006-08-08, 00:19
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lpa
Har du några bevis för detta då? Ty om det är så självklart som du får det att framstå så måste du ha mängder med empirisk data som bekräftar detta, eller?

Fysiska empiriska observationer låter sig icke göras på ting av psykisk, finmateriell natur, såsom känslor, tankar osv, detta är ett subjektivt fält, där inga objektiva data kan erhållas...sorry...

Måste lägga mig nu, ladda batterierna i hjärnan...
Citera
2006-08-08, 00:23
Medlem
Citat:
Nej, då kan man bli förståndshandikappad, ungefär som när mjukvaran i datorn krånglar, inte lätt att kommunicera med andra datorer längre... :smart:
Om hjärnan skadas kan alltså förståndet bli handikappat. Och kvicksilver skadar nervsystemet, som hjärnan är en del av. Varför skrev du då tidigare att kvicksilverförgiftning inte leder till förståndsproblem:

Citat:
Människor som får i sig mycket kvicksilver får ofta problem med förståndet.

Citat:
Inte med förståndet, utan med nervsystemet, eftersom kvicksilvret förgiftar specifikt nervsystemet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in