Jag hinner inte stanna, men jag hinner göra ett inlägg. Hoppas det finns ett svar när jag loggar in nästa gång.
Har ni tänkt på att det finns faktiskt en till sak som talar starkt emot en evolution?
En evolution borde ju styras av naturen, eller hur. Den borde sträva mot överlevnad av varelserna, stämmer det? Starkaste överlever. Man flyttar dit där det finns föda osv.
Då finns det en ganska stort frågetecken som jag skulle vilja att ni svarade på som anser er kunna er evolutionslära.
Vi är ganska luxulöst utrustade, långt ifrån att "bara överleva".
Varför?
Sätt på något verk Bach eller Mozart. Betrakta en målning av Vincent Van Gogh eller Leonardo da Vinchi. Sätt dig bekvämt ned och för en intellektuell filosofisk diskussion. Tänk ut abstrakta tänkbara metafysiska världar och experimentera med färger och former. Varför inte läsa litterära verk av någon filsofof, eller läs några dikter. Tänk ut en ny rival till Hamlet kanske.
Vi kan noga välja ut smaker för att riktigt sätta pricken över i't. Vi kan stå i en solnedgång, beundra alla färger, höra fåglarna och känna dofterna samtidigt som vi kan drömma och tänka. Det är helle inget som behövs för att överleva. Vi kunde gott klarat oss med ett svartvitt seende, till exempel. Vi behöver inte kunna skapa ett orgelstycke, så vad har vi för nytta av att kunna sätta samman harmoiner för att bara överleva? Det ger ingen logik.
Jag skulle kunna ta många fler exempel.
Vi är praktiskt taget totalt överdimensionerade för "bara överlevnad".
Skulle en evolution kosta på sig så mycket, som inte behövs för att överleva? Naturen brukar ge, vad du behöver för att klara dig, inte mer och inte mindre. Och det stämmer inte alls på oss.
Gud skapade oss som avbilder, och eftersom Gud gillar musik, färg och form så blev vi likadana. Vi gillar också att skapa, inte för att överleva, utan för nöjes skull.
Vad tror ni, helt ärligt. Nån som kan förklara på ett bra sätt?