Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag hade nog väntat mig en mer tydlig förklaring. Vad har ett komponerande av ett orgelstycke med jakt att göra till exempel?
Inte så mycket. Begär du att vi ska koppla ihop bubbelbad med flintyxor också?
Citat:
Om jag står och målar ett mästerverk, vad har det med överlevnad att göra?
Att skapa har mängder med fördelar. Du kan utforska en abstrakt idé i tanken innan den utförs i verkligheten, konst fungerar som socialt kitt och som informationsmedium.
Citat:
Eller vinprovning?
Pretty much the same deal.
Citat:
Vad jag talar om är inte bara intelligens, utan vårt kreativa väsen och utvecklade sinnen.
Vi ser inte bättre än en katt i mörker, men vi beundrar de mest fantastiska konstverk, och bara för nöjes skull.
Men vi gör det inte i mörkret. Är du helt flängd? Av alla invändningar man kan ha mot nyttan av konst i ett evolutionärt perspektiv, så väljer du mörkerseende...
Frågar du folk så tycker de flesta om hötorgskonst. Naturmotiv med en lagom blandning av träd och öppen slätt, gärna med en känsla av outforskad mark. Alltså ungefär en savann.
Citat:
Vi hör inte bättre än en katt heller, ändå sitter vi och njuter av Bethovens åtta. Analyserar harmonisammansättningar och tempo.
Förutom allt annat som skiljer oss från katter, så är människan en abstrakt tänkare.
Konst är lek. Lek är träning inför verkligheten.