2007-09-08, 22:59
Medlem
Snorlyktans avatar
Har förresten läst bibeln. Och koranen. Och ett par andra religiösa texter.

Har en sak att säga: Den som säger att Stephen King har vriden, sjuk och våldsam fantasi har inte läst GT.
Citera
2007-09-08, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Är rätt säker på att du fått svar på var vi fått färgseendet ifrån. Giftiga djur och växter som är giftiga för att de inte vill bli uppätna meddelar sin giftighet... hur?

Förmågan att bli kreativ uppkom mycket riktigt troligtvis för att kunna planera jakt. Den användes troligtvis senare för att bygga verktyg. Osv. Det är inte unikt för människan. De flesta "högre" stående flocklevande djuren är duktiga på att spela upp scenarier inombords. Det är rätt viktigt för överlevnaden.

Sinnet för rytmer dök antagligen upp efter att språket började på allvar bli viktigt.

Jag är ledsen om det inte låter logiskt för dig, men det beror mer på dina förutfattade meningar än brist på logik, misstänker jag.

Säger inget eftersom djur har samma förmåga. Saker som dessa gör oss helt unika och olik djuren. Vi kan se skönheten i en målning, vi kan ta ut harmonier och sätta ihop tonföljder till välljudande stycken. Varför?
Citera
2007-09-08, 23:00
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
När fick människan sin förmåga till konst, musik och skapande på högre nivå?

Tidig stenålder. Då dök de första konstverken upp.
Folk gick fortfarande och slog varandra i huvudet, men emellanåt satte de sig ner och skröt bildligt om sin senaste jakt eller storleken på sin penis.
Citera
2007-09-08, 23:01
Bannlyst
Citat:
Har förresten läst bibeln. Och koranen. Och ett par andra religiösa texter.

Har en sak att säga: Den som säger att Stephen King har vriden, sjuk och våldsam fantasi har inte läst GT.

Och Nya Testamentet?
Citera
2007-09-08, 23:03
Bannlyst
Citat:
Tidig stenålder. Då dök de första konstverken upp.
Folk gick fortfarande och slog varandra i huvudet, men emellanåt satte de sig ner och skröt bildligt om sin senaste jakt eller storleken på sin penis.

Hur fick man denna förmåga? Vad var det i evolutionen som gjorde att vi kunde uppskatta konstverk och harmonier? För det var väl knappast för överlevnad antar jag?

(jag har hållt mig till 2 saker för att underlätta lite)
Citera
2007-09-08, 23:05
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Säger inget eftersom djur har samma förmåga. Saker som dessa gör oss helt unika och olik djuren. Vi kan se skönheten i en målning, vi kan ta ut harmonier och sätta ihop tonföljder till välljudande stycken. Varför?

Ach so?
Visste du att det finns en gorilla som kan... någorlunda förmedla sig med teckenspråk? Och som diggar konst? Och håller sig med husdjur?

Hade man varit evolutionist hade man bara ryckt på axlarna och sagt att det inte är så underligt, gorillor skiljer sig inte mycket från människor, men vad säger du?
Citera
2007-09-08, 23:06
Medlem
Reoshis avatar
Jag skulle snarare använda "välbefinnande" inte "överlevnad".. Då vi ändast strävar mot överlevnad om det ger oss välbefinnande, dvs vill vi dö så tar vi självmord, då det ger en illusion av tillfredställelse.. antagligen för att man upplever mkt smärta för stunden..Skulle dock hävda att alla som inte sätter sitt liv före allt annat, inte riktigt förstår vad döden innebär. På det sättet är vårat medvetande farligt för oss, för vi är de ända som kan finna döden lockande, och på så sätt, kan man säga, 'övervinna' våra instinkter.. så länge vi inte förstår bättre kan vi lura oss själva, dvs vi kan inte lura oss medvetet..

men för att tillföra något mer.. aah fan nu hann sereena före >.<
Citera
2007-09-08, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ach so?
Visste du att det finns en gorilla som kan... någorlunda förmedla sig med teckenspråk? Och som diggar konst? Och håller sig med husdjur?

Hade man varit evolutionist hade man bara ryckt på axlarna och sagt att det inte är så underligt, gorillor skiljer sig inte mycket från människor, men vad säger du?

Gorillor skiljer sig avsevärt från människor, är min åsikt. Du lär inte se en gorilla sitta som president i USA, Hmmmm, vänta lite. Vi säger Finland istället.

Allvarligt talat, det är stor skillnad på en människa och en gorilla.
Citera
2007-09-08, 23:09
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Hur fick man denna förmåga? Vad var det i evolutionen som gjorde att vi kunde uppskatta konstverk och harmonier? För det var väl knappast för överlevnad antar jag?

(jag har hållt mig till 2 saker för att underlätta lite)

Intellektet växte. Hjärnan fick kapaciteten att planera och bygga verktyg som underlättade jakten. Plötsligt behövde man inte jaga hela tiden för att överleva, utan något helt nytt dök upp: fritid. Hjärnan stängs inte av, utan letar nya saker att pyssla med, och vips så började man måla eller berätta historier om en cool jakt man var med om.

Måleriet var skoj. Sakta men säkert byggdes en muntlig tradition upp om vad som ansågs vackert, och hur man gjorde.

Berättelserna var också skoj. Sakta men säkert lärde man sig hur man utnyttjade språket för att påverka på bästa sätt. Man upptäckte också att genom rytmer uppnådde man ännu bättre påverkan och inlevelse.
Citera
2007-09-08, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Jag skulle snarare använda "välbefinnande" inte "överlevnad".. Då vi ändast strävar mot överlevnad om det ger oss välbefinnande, dvs vill vi dö så tar vi självmord, då det ger en illusion av tillfredställelse.. antagligen för att man upplever mkt smärta för stunden..Skulle dock hävda att alla som inte sätter sitt liv före allt annat, inte riktigt förstår vad döden innebär. På det sättet är vårat medvetande farligt för oss, för vi är de ända som kan finna döden lockande, och på så sätt, kan man säga, 'övervinna' våra instinkter.. så länge vi inte förstår bättre kan vi lura oss själva, dvs vi kan inte lura oss medvetet..

men för att tillföra något mer.. aah fan nu hann sereena före >.<

Ger fortfarande ingen logik. Tyvärr. Men tack för förklaringen.
Citera
2007-09-08, 23:11
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
Och Nya Testamentet?
“If a man would follow, today, the teachings of the Old Testament, he would be a criminal. If he would follow strictly the teachings of the New, he would be insane.” - Robert G. Ingersoll

Jag misstänker att du plockar ut dom rosa mjuka delarna ur NT och glömmer dom dåliga råden som ges där.
Citera
2007-09-08, 23:11
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Gorillor skiljer sig avsevärt från människor, är min åsikt. Du lär inte se en gorilla sitta som president i USA, Hmmmm, vänta lite. Vi säger Finland istället.

Allvarligt talat, det är stor skillnad på en människa och en gorilla.

Tja, det snackas om att ge chimpanser samma rätter som människor: http://thescotsman.scotsman.com/international.cfm?id=941972006

Men faktum kvarstår, intellektuellt sett ligger de efter oss. Ett annat faktum är att vissa apor är smartare än vissa människor. Jo, jag menar det. Vissa apor har visat sig ha högre intelligens än t.ex. vissa hjärnskadade människor.

Gränsen är hårfin, så vad gör man då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in