2007-09-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag reagerade bara mot att

Vi VET

Ni Tror

Ni tror en hel del ni också.

Och inget fel i det eftersom man inte vet allt. Skulle man däremot inte tro nåt alls, så vore det illa.

Näpp, vi tror inte. Vi observerar, vi beräknar, vi modellerar...
Citera
2007-09-28, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Näpp, vi tror inte. Vi observerar, vi beräknar, vi modellerar...

Gör ni inte?

Va bra!

Hur uppstår ett medvetande?

Tror du, eller vet du?

Men du har förstås ingen som helst åsikt om saken förstår jag, eftersom du inte vet.

Och tror, gör man ju inte inom vetenskapen.
Citera
2007-09-28, 16:37
Medlem
Citat:
Gör ni inte?

Va bra!

Hur uppstår ett medvetande?

Tror du, eller vet du?

Men du har förstås ingen som helst åsikt om saken förstår jag, eftersom du inte vet.

Och tror, gör man ju inte inom vetenskapen.

Eftersom vi inte kan göra en observation och falsifiera/bekräfta den genom t.ex hypotesprövning eller annat så gör vi inga uttalanden.
Citera
2007-09-28, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Eftersom vi inte kan göra en observation och falsifiera/bekräfta den genom t.ex hypotesprövning eller annat så gör vi inga uttalanden.

Toppen!

Citat:
Ursprungligen postat av SMA
astronomiska observationer pekar på att universum kommit till ur en punkt, bakgrundsstrålningen bekräftade del av teorin bakom big bang osv osv

medvetandet är alla de kemiska och elektriska proscesser som händer i kroppen hela tiden osv osv.

Det var det jag menade. Inte att vetenskapen tror så som religösa tror tex. där "tror" följs av "för att gud sa så i en bok som är guds ord och det måste vara sant för det står i den att det är sant"

Sen kan du invända mot att vi inte EXAKT vet precis ALLT om de olika sakerna. Men vi försöker iallafall istället för att knäppa händerna och blunda.

Citera
2007-09-28, 16:49
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Hur kommer det sig då att så många vetenskapsmän tror så mycket?

Vi tror att före big bang.........

Vi tror att big bang......

Vi tror att den första levande cellen.....

Vi tror att medvetanden skapas genom.......

Vi tror att.........

osv osv

Då är det alltså inte vetenskap det handlar om?

Det är nog inte så vetenskaparna säger, utan mer,
Vi anser att våra underlag stöder tanken på att det gått till på detta viset.

Edit.
Tror och liknande uttryck är det nog mest populärvetenskapliga skrifter som använder.
Citera
2007-09-28, 16:58
Medlem
jimmychrists avatar
Det är skillnad på att tro och att Tro. Kan du inte greppa skillnaden ägnar du dig antagligen åt det senare, samtidigt som du inte står ut med vetskapen att andra människor gör det förra.
Citera
2007-09-28, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Det är skillnad på att tro och att Tro. Kan du inte greppa skillnaden ägnar du dig antagligen åt det senare, samtidigt som du inte står ut med vetskapen att andra människor gör det förra.

Aha!

Det är skillnad på att tro och tro.

1).Hur "tror" du att medvetandet uppstår?

37a).Som är en följdfråga, vad gör ditt antagande till något mer än just tro?

Observationer?

Bra, lägg fram några sådana.

Kan du även lägga fram några observationer som stöder hur big bang startade? Med andra ord, vad startade processen?

Till sist, förklara varför din "tro" är mer trovärdig än annan tro.
Citera
2007-09-28, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är nog inte så vetenskaparna säger, utan mer,
Vi anser att våra underlag stöder tanken på att det gått till på detta viset.

Edit.
Tror och liknande uttryck är det nog mest populärvetenskapliga skrifter som använder.

Bra!

Det låter förträffligt tycker jag. Man säger, så här KAN det kanske ha gått till eftersom.............

Tänk om fler kunde lära sig det.

Då slipper vi ju det där tramset i stil med...........

- Ha ha, du är GALEN som tror att det finns en själ. Det ÄR kemiska processer, rubbet.

Citera
2007-09-28, 18:42
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Hur kommer det sig då att så många vetenskapsmän tror så mycket?

Vi tror att före big bang.........

Vi tror att big bang......

Vi tror att den första levande cellen.....

Vi tror att medvetanden skapas genom.......

Vi tror att.........

osv osv

Då är det alltså inte vetenskap det handlar om?

Är du här nu igen, FBs egna lilla raketforskare!! Vad skoj, du har ju endel och svara på. Men först:

Det är en helt annan sak att ställa upp hypoteser och utveckla teorier med observationer, befintlig teori och fakta som grund; än att utan dessa skapa sig en trosgrundad övertygelse för hur processer i universum "egentligen" skett.

Detta är så elementärt att man nästan skäms å samhällets vägnar, som tydligen misslyckats med att informera några % av befolkningen om detta.

Just ja, vetenskapen anpassar sig efter verkligheten och utvecklas, för att förklara och prediktera processer korrekt. Sen att detta stämmer överrens med din egna "definition" av perfekthet är väl bara skoj, eller hur?

Tag nu och svara på mina frågor i http://flashback.info/showpost.php?p=8271600&postcount=6024

Cheers.
Citera
2007-09-28, 19:24
Medlem
Citat:
Toppen!

Vi kan observera de kemiska och elektriska processer som sker i hjärnan. Om du vill tro att vi även har en själ eller små tomtar i hjärnan är ditt problem.
Citera
2007-09-28, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Är du här nu igen, FBs egna lilla raketforskare!! Vad skoj, du har ju endel och svara på. Men först:

Det är en helt annan sak att ställa upp hypoteser och utveckla teorier med observationer, befintlig teori och fakta som grund; än att utan dessa skapa sig en trosgrundad övertygelse för hur processer i universum "egentligen" skett.

Detta är så elementärt att man nästan skäms å samhällets vägnar, som tydligen misslyckats med att informera några % av befolkningen om detta.

Just ja, vetenskapen anpassar sig efter verkligheten och utvecklas, för att förklara och prediktera processer korrekt. Sen att detta stämmer överrens med din egna "definition" av perfekthet är väl bara skoj, eller hur?

Tag nu och svara på mina frågor i http://flashback.info/showpost.php?p=8271600&postcount=6024

Cheers.

Toppen

Då hoppas jag att du svarar på mina?

Varsågod.

För att ge dig ett helt ärligt svar så..........

Jag vet inte om Gud skapade jorden med möjlighet att frambringa nya arter eller varianter på existerande arter, men det står inget om det i Bibeln. Vad som däremot står är att Guds livskraft behövs för att hålla allt liv uppe. Ingen livskraft, inget liv.

Angående nya arter.

Och du är helt säker på att detta stämmer, arter försvinner och nya arter uppstår? Kan du ge ett konkret exempel på en helt ny art som uppstått, och när?

Jodå, Gud skapade både folk och djur som anpassningsbara och det är väl ganska naturligt eftersom förhållandena på planeten är ganska olika. Planeten är anpassningsbar den också.

Generellt kan man väl säga att allt lever och förändras som är skapat.

Vetenskapen "utvecklas" och följer "verkligheten", ändå kan den inte ens förklara vad ett medvetande är? Hmmmm

Citera
2007-09-28, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Vi kan observera de kemiska och elektriska processer som sker i hjärnan. Om du vill tro att vi även har en själ eller små tomtar i hjärnan är ditt problem.

Det besvarade ingenting av vad jag undrade. Hur uppstår ett medvetande?

Ni kan observera "kemiska processer" i hjärnan, och fattar fortfarande nada?

Jag kan också observera massor som jag fattar nada om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in