2007-09-03, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Slutsatser som baserar sig på de observationer man gjort. Gissningar ja, men kvalificerade gissningar. Det är inte så att man gissar att sparven kommer förvandlas till en husmäklare i west virginia.

Min favoritfågel i sammanhanget är dock pingvinen. Antarktis har ju inte alltid funnits där det ligger nu och förr i tiden var det varmt. Menar du då att pingvinerna då befanns sig i värmen och bara chillade? Eller de kanske tom simmade runt i vattnet runt sydpolen för att vänta på att antarktis ska flyta in om ett antal miljoner år? Eller var de först flygande för att sedan anpassa sig stegvis till ett liv i ett kallt klimat och vatten? Eller förnekar du att kontinenterna rör sig överhuvudtaget eftersom jorden bara funnits i 6000 år och gud satte pingvinen på antarktis från första början...

Jorden har funnits mycket längre än 6.000 år var har du fått det ifrån? Jorden kan ha funnits i miljontals år. Det står inte när Gud skapade jorden, bara att han skapade himlarna och jorden i "begynnelsen". När han börjar "skapelsen" på "första dagen" så är jorden redan skapad. Det första Gud gör på första skapelsedagen är INTE att skapa jorden, titta efter själv.

Citat:
Tack för att du håller med mig i att godtyckliga skrifter inte är att tro på.

Det håller jag helt och hållet med om, därför skall man hålla sig till Bibeln.

Ha en bra dag SMA
Citera
2007-09-03, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jorden har funnits mycket längre än 6.000 år var har du fått det ifrån? Jorden kan ha funnits i miljontals år. Det står inte när Gud skapade jorden, bara att han skapade himlarna och jorden i "begynnelsen". När han börjar "skapelsen" på "första dagen" så är jorden redan skapad. Det första Gud gör på första skapelsedagen är INTE att skapa jorden, titta efter själv.

...och pingvinerna? Ingen kommentar till dem?
Citera
2007-09-03, 11:39
Medlem
Krillws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ateisten: BEVISA GUD! BEVISA det ANDLIGA

Gud är andlig och BEVISAS genom ANDLIGA metoder!

Gud står de facto utanför vetenskapens kompetensområde, beroende på att Gud är andlig och evig och inte är bunden av tid och materia som vi är. Han har skapat en värld som är tillgänglig för den vetenskapliga metoden, men själv är Han bortom den, transcendentalt belägen. Detta är ingen svaghet för skapelsetron, men väl en begränsning för vetenskapen.

Gud kan man inte känna genom materiell vetenskap. Vetenskapen arbetar med att samla in data genom observationer och experiment, och utifrån dessa dra logiska slutsatser och bygga modeller. Gud har skapat den värld som går att beskriva med vetenskap, men är inte själv beskrivbar på detta sätt. Han kan inte fångas in av vare sig mikroskop eller teleskop, eftersom Han är av andlig, transcendental energi, och därför är materiella instrument värdelösa i jakten på att detektera Gud!

Gud ingår alltså inte i vetenskapens kompetensområde, som endast sysslar med den materiella delen av verkligheten!

Man kan inte sätta Gud under mikroskopet eller se Honom i teleskopet, eftersom dessa materiella instrument bara klarar av att detektera det rent materiella, och Gud är ju som bekant inte materiell, utan alltigenom andlig!

Vetenskapen är en metod, formulerad av människan, för att studera den fysiska verkligheten så objektivt som det bara är möjligt. Det finns ingenting som säger (mer än möjligen människans högmod) att det inte kan finnas något utanför den fysiska verkligheten. Om den absoluta sanningen är att skapelseprocessen helt eller delvis drivits av utomvärldsliga orsaker, är detta sant oberoende av om vetenskapen kan studera detta eller ej. Den yttersta verkligheten låter sig inte begränsas av mänskliga filosofier eller metoder.

Ateister ropar ständigt efter bevis på Gud, men när man ber dem att redogöra för på vilket sätt man ska presentera Gud för dem, vad de skulle godta som bevis, blir de helt mållösa...eftersom de fattar att vadhelst man skulle visa upp för dem, så kan vilken pseudoskeptiker som helst opponera sig och utbrista "Det där kan vara fejkat, det där kan vara något annan än från Gud" osv...

Materiella fenomen kan bara bevisas med materiella metoder!

Andliga fenomen kan bara bevisas med andliga metoder!

Guds existens finns att finna i den andliga dimensionen, vilket innebär att ateistens patetiska fysiska försök att finna Honom för alltid kommer att misslyckas...

Säger inte du med egna ord här att du inte borde hålla till i vetenskapsforumet?
Citera
2007-09-03, 12:04
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillw
Säger inte du med egna ord här att du inte borde hålla till i vetenskapsforumet?

Gud är den störste vetenskapsmannen!

Han kan skapa Liv, Han kan skapa Universum, Han kan skapa himlakroppar, osv, osv...

Där står sig dina "vetenskapsmän" riktigt slätt i jämförelse...

Citera
2007-09-03, 12:08
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Fågeln är genetiskt skapad till att alltid vara en fågel!

Finns överhuvudtaget inte ett endaste fossil som skulle påvisa att fågeln tidigare i historien varit något annat än just fågel...
Kan du inte skilja mellan individer och släkten? Jag misstänker att du inte ens har greppat hur fortplantning fungerar, för enligt din teori så kan dina föräldrar omöjligt vara dina föräldrar då du inte är en perfekt kopia av någon av dom.
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
"Gud har ingen början och inget slut"

Icke falsifierbart. Så behändigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Där här tråden får du posta hur mycket goja du vill i eftersom jag inte tillämpar krav på vetenskaplig relevans här. Ska du försöka starta en ny tråd får du se till att den håller naturvetenskaplig kvalitet och metodik. En god början kan vara att sätta dig in i den vetenskapliga metodikens beståndsdelar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method#Elements_of_scientific_method
Buuh! Skicka iväg den till Paranormala fenomen, ockultism och ufologi.
Citera
2007-09-03, 12:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Gud är den störste vetenskapsmannen!

Han kan skapa liv, Han kan skapa Universum, Han kan skapa himlakroppar, osv...

Där står sig dina "vetenskapsmän" slätt...

Men enligt dig så gör han det ju inte på vetenskapligt sätt så då hör det inte hemma i vetenskapsforumet.
Utan snarare i "Paranormala fenomen, ockultism och ufologi" eller "religion"
Citera
2007-09-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillw

Alldeles riktigt. En troende människa går inte att resonera med. Det finns alltid
diffusa flyktvägar när det hettar till. F.ö bränns svenska flaggan av troende
som också är fanatiskt övertygade om deras tro är den rätta.
Citera
2007-09-03, 12:14
Bannlyst
Och vad är den här trådens titel?

Stämmer det att den lyder så här?

"Tråden för ovetenskaplig vetenskap och trosgrundande uppfattningar om naturlagarna"

?

I så fall förstår jag inte klagomålen riktigt.
Citera
2007-09-03, 12:14
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Men enligt dig så gör han det ju inte på vetenskapligt sätt så då hör det inte hemma i vetenskapsforumet.
Utan snarare i "Paranormala fenomen, ockultism och ufologi" eller "religion"

Han utför ständigt mirakel och Han står över Naturlagarna och vetenskapen som Han själv instiftat...

Han är alltså orsaken till vetenskapen (naturlagarna) och eftersom vi överhuvudtaget inte hade haft någon vetenskap utan Honom, vad säger det dig om Hans (uber)vetenskapliga position...
Citera
2007-09-03, 12:15
Bannlyst
Citat:
...och pingvinerna? Ingen kommentar till dem?

Låt oss vända lite på frågan...........

Hur kan du helt säkert veta att Antarktis varit varmt?

Det kan du inte. Det är svårt att kunna fastställa temperaturer längre tillbaks, man vet inte ens med säkerhet om vi hade en global varm medeltid eller inte. Dessutom får du tänka på att förhållandena var väldigt annorlunda på jorden långt tillbaks, de resultat man får fram genom isborrmätningar till exempel kanske inte alls återspeglar hur det egentligen var eftersom vi försöker få fram en bild som vi TROR har hänt och som har relevans med den jord vi ser idag.

Vad som påverkat djur mest av allt är antagligen vi själva, tyvärr.
Citera
2007-09-03, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KLM
Alldeles riktigt. En troende människa går inte att resonera med. Det finns alltid
diffusa flyktvägar när det hettar till. F.ö bränns svenska flaggan av troende
som också är fanatiskt övertygade om deras tro är den rätta.

Ja, och helt emot vad religionen säger..........

Jag undrar hur många gånger människan tagit religion som ursäkt för att kunna uppnå sina egna syften.
Citera
2007-09-03, 12:18
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Så ge oss då alla här BEVISET på att det specifikt var just en iq-befriad Bang Smäll som orsakade expansionen!

Jag vill diskutera bristerna kring evolutionstron i en egen tråd, där det inte förekommer en massa andra diskussioner samtidigt...

Eftersom jag inte får diskutera dessa uppenbara brister kring evolutionsflummet i en egen tråd här, var kan jag då diskutera det?

paranormalforumet?

religionsforumet?

filosofiforumet?

Vilket av dessa passar den diskussionen bäst på, eftersom den inte får diskuteras i en egen tråd här?

Jag blir ju illa tvungen att gå någon annanstans...speciellt också med tanke på att jag då inte hela tiden behöver oroa mig för banningar, varningar och tillsägelser från en övernitisk moderator hela tiden...

Vi har den kosmiska mikrovågsbakgrundsstålningen, den ursprungliga mängden helium och väte i universum samt universums expansion som stödjande bevis för BB. Att du sedan tycker det är IQ-befriat är bara en åsit och beror nog mest på att du inte är tillräckligt utbildad för att förstå vad det hela handlar om.
Ingen av teorierna, om de nu ens kan kallas vetenskapliga då de inkluderar en rad omätbara eller icke-väldefinierade ting, du försöker lägga fram förklarar dessa tre och du undviker ju frekvent dessa punkter vilket snarare leder till debattsabotage då du kritiserar en teori utan att kunna lägga fram en motsvarande som kan förklara samma saker lika bra eller bättre.
Så BB är den enda teori som kan förklara de observerade händelserna i verkligheten och därför är det den bästa förklaringen i dagsläget. Dock kan man ju inte utesluta att en ny teori alternativt modifikation av BB skulle kunna ersätta den, men det är ju mest en massa spekulationer.

Du diskuterar vidare heller de vetenskapliga bristerna utan en rad brister som du personligen tycker existerar och i många fall är rena rama lögner eller missförstånd. Trots att du fått dem utredda flertalet gånger så postar du om samma kritik om och om igen.

Eftersom du uppenbarligen inte kan diskutera på en vetenskaplig nivå så är kanske filosofi bästa valet för dig. Ska du dra in en rad omätbara/osynliga gudomligheter kanske du ska bege dig till kreationismtrådarna på religion. Om jag inte missminner mig så har du redan försökt starta motsvarande trådar i dessa forum och även där urartade det hela till goja....

Naturvetenskap är mycket enkelt. Kan det inte mätas, observeras eller analyseras så är det inte naturvetenskap och hör därmed inte hemma här (denna tråd givetvis undantagen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in