2007-07-03, 21:39
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Thomas Evangeliet är en av mina favoriter. Jag anser att fler Evangelier skulle kommit med i Bibeln.

Varför det?
Vad har då bibeln för auktoritet?
Det bestämdes ju på kyrkmötet år 363, eller när det nu var, vad som skulle stå med i bibeln. Om man nu ska se bibeln som helig så måste man ju acceptera att de som satte ihop bibeln gjorde det under guds inspiration dvs det är inte valt på måfå utan gud har styrt valet för att det skulle bli så äkta som möjligt.
Eller hur?
Citera
2007-07-03, 21:52
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Vid sidan av dessa Bibliska tillägg finns tusentals avskrifter och fragment från Original Evangeliet som är lika och styrker evangeliets trovärdighet.
Eftersom hela bibeln är raktigenom otrovärdig så kan jag givetvis inte hålla med dig.
Citera
2007-07-03, 23:13
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Varför det?
Vad har då bibeln för auktoritet?
Det bestämdes ju på kyrkmötet år 363, eller när det nu var, vad som skulle stå med i bibeln. Om man nu ska se bibeln som helig så måste man ju acceptera att de som satte ihop bibeln gjorde det under guds inspiration dvs det är inte valt på måfå utan gud har styrt valet för att det skulle bli så äkta som möjligt.
Eller hur?
Den blir väl helig även om inte alla heliga skrifter kom med .. Enligt dig skulle Gud aldrig uppenbarat något heligt vid sidan av Bibeln. Jesus sa ju hur vi ska känna igen en sann profet. Hade han sagt det om det inte skulle profeteras mer ?
Citera
2007-07-03, 23:15
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Eftersom hela bibeln är raktigenom otrovärdig så kan jag givetvis inte hålla med dig.
Tror du en så troende man som Paulus skulle ljuga om att de fick hjälp av den Helige anden. Tror du det är en tillfällighet att vissa kristna samfund är med om så mycket Mirakel idag ?? Jesus sade : Joh 14:12 Amen, amen säger jag er: Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern.
Citera
2007-07-04, 00:29
Medlem
Citat:
Tror du det är en tillfällighet att vissa kristna samfund är med om så mycket Mirakel idag ??
Vadå för mirakel?
Citera
2007-07-04, 01:02
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Tror du det är en tillfällighet att vissa kristna samfund är med om så mycket Mirakel idag ??

Nej. Jag betvivlar inte heller att det är fantasterna som jagar ufon med foliehatt som ser de flesta UFO:sen också. Jag betvivlar inte heller att den som tror på sitt horoskp får det att slå in oftare. Förstår du poängen eller måste jag förklara?
Citera
2007-07-04, 02:07
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Tror du en så troende man som Paulus skulle ljuga om att de fick hjälp av den Helige anden. Tror du det är en tillfällighet att vissa kristna samfund är med om så mycket Mirakel idag ?? Jesus sade : Joh 14:12 Amen, amen säger jag er: Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern.
Jag ifrågasätter trovärdigheten bakom bibeln; Med andra ord, de som har skrivit den, vad som fick dessa människor att skriva den, vad som fick vad som fick dessa människor till att skriva den, vad målet var, om Gud ens hade något finger med i spelet, om vad som skrivs ner är korrekt fakta eller förskönat, om det är modifierat för politiska ändamål eller original.. Etc. Frågor som gudsdyrkare givetvis avvisar.
Citera
2007-07-04, 02:10
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jag ifrågasätter trovärdigheten bakom bibeln; Med andra ord, de som har skrivit den, vad som fick dessa människor att skriva den, vad som fick vad som fick dessa människor till att skriva den, vad målet var, om Gud ens hade något finger med i spelet, om vad som skrivs ner är korrekt fakta eller förskönat, om det är modifierat för politiska ändamål eller original.. Etc. Frågor som gudsdyrkare givetvis avvisar.

Vissa delar av Johannesevangeliet är ju förfalskningar som skrevs in på 400-talet. Det har t.o.m romersk-katolska kyrkan erkännt.
Citera
2007-07-04, 02:13
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Vissa delar av Johannesevangeliet är ju förfalskningar som skrevs in på 400-talet. Det har t.o.m romersk-katolska kyrkan erkännt.
Ett mycket passande exempel, tack för det.
Citera
2007-07-04, 10:04
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:

Skulle vara intressant att läsa om detta, du har möjligtvis inte en länk?
Citera
2007-07-04, 11:20
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Skulle vara intressant att läsa om detta, du har möjligtvis inte en länk?

SJÄLVKLART!

Citat:
The pericope is not found in any of the earliest surviving Gospel manuscripts; neither in the two 3rd century papyrus witnesses to John - P66 and P75; nor in the 4th century Codex Sinaiticus and Codex Vaticanus. The first surviving Greek manuscript witness to the pericope is the Latin/Greek diglot Codex Bezae of the fifth century.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pericope_Adulter%C3%A6#Textual_history

I bibeln 2000 finns det även en fotnot på sidan 1231 där det står:

Citat:
7:53-8:11 Avsnittet saknas i flertalet pålitliga handskrifter. Det har från början säkerligen inte tillhört Joh utan förmedlats av en tradition besläktad med de tre andra evangelierna. Att berättelsen fick sin plats i NT först på 400-talet kan bero på att den inställning Jesus här ger uttryck åt ansågs vara alltför överseende inom den äldsta kyrkan.
Citera
2007-07-04, 11:36
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
SJÄLVKLART!

http://en.wikipedia.org/wiki/Pericope_Adulter%C3%A6#Textual_history

I bibeln 2000 finns det även en fotnot på sidan 1231 där det står:

Tackar hemst mycket för läsningen. Jag antar att kyrkan försvarar det genom att den Helige Ande vägledde dem och att boken ska vara med därför. Ja på samma sätt som påvevalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in