2007-07-09, 20:26
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Plexiglas, inhyrda skådisar och effektiv klippning, och möjligen något annat därtill. Jag har sett honom göra bättre grejer som är svårare att förklara. Men det betyder inte att jag tror att han trollar på riktigt. Jag är nämligen inte fem år gammal.

Fel, det är inga skådisar och inget plexiglas. Men såklart, det är ju inte på riktigt
Citera
2007-07-09, 20:29
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Fel, det är inga skådisar och inget plexiglas. Men såklart, det är ju inte på riktigt

Och jag antar att när folk ber honom bevisa att han kan gå på vatten genom att t.ex. gå på deras hemsjöar eller liknande så kan han inte av någon anledning.

Hade jag kunnat gå på vatten hade jag visat upp det varje dag.
Citera
2007-07-09, 20:43
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Ja, det kan man ju verkligen hoppas... Men det svaret var ganska talande ändå.

Plexiglas, inhyrda skådisar och effektiv klippning, och möjligen något annat därtill. Jag har sett honom göra bättre grejer som är svårare att förklara. Men det betyder inte att jag tror att han trollar på riktigt. Jag är nämligen inte fem år gammal.
Jag har också sett fler Chris Angel klipp. Inhyrda skådisar brukar läcka ut efter ett tag. Speciellt då folk kan känna igen eventuella skådisar eller amatör teatersnubbar. Vore det plexiglas skulle han ju inte kunnat släppa skorna under sig eller låtit folk simma förbi medans han går på vattnet. Men du kan ha rätt. Jag tror inte blint på sånt här. Men tror att möjligheten finns.
Citera
2007-07-09, 20:44
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Du vet väl att "magi" och kristendom inte går bra ihop?
Inte ?? Varför använde då Mose, elia, Jesus m.fl Magi. Men fel Magi godkänns ej.
Citera
2007-07-09, 20:45
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sigill duv-blod och böner är den sk "avledande manövern" dvs något visuellt flashigt som publiken ska ägna sin uppmärksamhet mot för att dom inte ska se tricket som används (i detta fall skulle det då vara hur en levande orm plockas up och hålls fast på ett speciellt sätt)
Nu talade jag om äkta Magi och inte trollkonster inför publik. En publik skulle störa en äkta magiker och krafterna skulle upphöra.
Citera
2007-07-09, 20:46
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Tror du på att stålmannen kan flyga, lyfta bussar och bränna hål på väggar med sin lasersyn också?
Nej för det är ju film och inget som någon bevittnat på riktigt till skillnad mot Chris Angel.
Citera
2007-07-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Jag tror att jag hade kunnat göra en hyfsad version av tricket med den metoden, men har du inside ínfo så langa gärna fram den. Jag är nyfiken...
Citera
2007-07-09, 20:49
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Inte ?? Varför använde då Mose, elia, Jesus m.fl Magi. Men fel Magi godkänns ej.

Så gud (Jesus enligt kristendomen) använder magi!!?? Måste gud använda mänskligt påfund för att göra något?
Citera
2007-07-09, 20:49
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Nej för det är ju film och inget som någon bevittnat på riktigt till skillnad mot Chris Angel.

Du ska inte tro på allt du ser. Även om det nu skulle vara så att personerna som är runt omkring inte vet om vad som händer så spelar det ingen roll eftersom att det naturligtvis är fejkat ändå.
Citera
2007-07-09, 20:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag har också sett fler Chris Angel klipp. Inhyrda skådisar brukar läcka ut efter ett tag. Speciellt då folk kan känna igen eventuella skådisar eller amatör teatersnubbar. Vore det plexiglas skulle han ju inte kunnat släppa skorna under sig eller låtit folk simma förbi medans han går på vattnet. Men du kan ha rätt. Jag tror inte blint på sånt här. Men tror att möjligheten finns.

Så vitt jag kan se så rör det sig om en blandning av olika tekniker.

1: "Publiken" är plants.

2: "Vide shots" (när man ser hela honom) änvänder plexiglas strax under ytan.

3: "Close shots" (tex när tjejen simmar "under" honom) använder man en sele och en kran som håller honom uppe.

4: lite väl valda scener, snygga klipp och lite retushering och "simsalabm"... magi på band...

Citat:
Nu talade jag om äkta Magi och inte trollkonster inför publik. En publik skulle störa en äkta magiker och krafterna skulle upphöra.

Så praktiskt...

Citat:
så vittnen ljuger aldrig?

Vet du vad en "plant" är innom "magiker" kretsar? Det är en person som jobbar åt magikern och utger sig för att vara vanlig publik, som sedan vittnar om hur allt gicki "magiskt" till...
Citera
2007-07-09, 20:59
Medlem
Citat:
Det finns gott om folk som ställer upp på sånt här, tror inte ens att man behöver betala något i många fall. Givetvis kräver man att de skriver på en tystnadsöverenskommelse i förväg.
Om du ser på olika gatumagiker typ David Blaine som framträtt på teve så är deras trick väldigt selektivt klippta eftersom de inte lyckas varje gång. När de misslyckas förstår ju folk på platsen att det är fuffens bakom, men vem ska de "avslöja" det för? Sina kompisar, på sin höjd. De har ju knappast några bevis för vad de sett.
Jämför också med en scenillusionist som har massor av folk som jobbar med honom, på och bakom scenen, som alla ser hur tricken går till.

Men hur tricken går till i de enskilda fallen är mindre viktigt. De märkliga här är att trots att du vet att magikerna lever på att luras, så vill du ändå tro på det.
Citera
2007-07-09, 21:03
Medlem
Stardestroyers avatar
Det finns alltid en förklaring till trolleri, ingen tvekan, men själva poängen med ett trolleritricks är ju att du inte ska förstå hur det går till... men om du faktiskt tror på det är man antingen för naiv, icke observant eller fantasilös för att komma på en förklaring.

Samma sak gäller biologiska fenomen (evolution) som vid första anblick tycks vara allt för komplext för att ha en naturlig förklaring... men att hoppa till den slutsatsen att det är övernaturligt/gudomligt är precis lika dumt som att säga att en s.k. spoonbender har paranormala krafter.

Tänk människa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in