2007-07-09, 21:09
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardestroyer
Det finns alltid en förklaring till trolleri, ingen tvekan, men själva poängen med ett trolleritricks är ju att du inte ska förstå hur det går till... men om du faktiskt tror på det är man antingen för naiv, icke observant eller fantasilös för att komma på en förklaring.

Samma sak gäller biologiska fenomen (evolution) som vid första anblick tycks vara allt för komplext för att ha en naturlig förklaring... men att hoppa till den slutsatsen att det är övernaturligt/gudomligt är precis lika dumt som att säga att en s.k. spoonbender har paranormala krafter.

Tänk människa!

Bra inlägg!

Att världen känns komplex och att det är svårt att förstå hur saker har tillkommit är ju mest en indikation på att man behöver bättre på sin allmänbildning och studera världen närmare. Dock väljer vissa personer istället att försöka förklara allt med sagofigurer och gamla böcker istället för att tänka efter.
Citera
2007-07-09, 21:42
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Jag har också sett fler Chris Angel klipp. Inhyrda skådisar brukar läcka ut efter ett tag. Speciellt då folk kan känna igen eventuella skådisar eller amatör teatersnubbar. Vore det plexiglas skulle han ju inte kunnat släppa skorna under sig eller låtit folk simma förbi medans han går på vattnet. Men du kan ha rätt. Jag tror inte blint på sånt här. Men tror att möjligheten finns.

Det är bara att titta på videon så ser man att det är fejk då han gör en miss på slutet av hans promenad som avslöjar honom.
Titta när han ska ta sista steget innan han kliver upp ur vattnet. Han är påväg att sätta ner foten i vattnet men tar upp den igen när han märker att den genomskinliga plattan han tänker kliva på ligger för lågt i vatnet så att hans fot sjunker ner för mycket. Då väljer han istället att stiga upp på mark igen med ett stort kliv.
Där har du ett direkt bevis på att det är fejk.
Citera
2007-07-09, 21:48
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Så gud (Jesus enligt kristendomen) använder magi!!?? Måste gud använda mänskligt påfund för att göra något?
Jesus lär ha använt Magnetiska energier bland annat. Och han fick del av Helig Ande. Jag tillhör inte dom som tror på Treenigheten på det sättet att Gud var Jesus. Bara endel av Guds väsen fanns i Jesus.
Citera
2007-07-09, 21:49
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Så vitt jag kan se så rör det sig om en blandning av olika tekniker.

1: "Publiken" är plants.

2: "Vide shots" (när man ser hela honom) änvänder plexiglas strax under ytan.

3: "Close shots" (tex när tjejen simmar "under" honom) använder man en sele och en kran som håller honom uppe.

4: lite väl valda scener, snygga klipp och lite retushering och "simsalabm"... magi på band...

Så praktiskt...

så vittnen ljuger aldrig?

Vet du vad en "plant" är innom "magiker" kretsar? Det är en person som jobbar åt magikern och utger sig för att vara vanlig publik, som sedan vittnar om hur allt gicki "magiskt" till...
Som jag förut sagt så tror jag bara på sådant tills det bevisas. Skall söka mer fakta om Chris Angel.
Citera
2007-07-09, 21:51
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Det är bara att titta på videon så ser man att det är fejk då han gör en miss på slutet av hans promenad som avslöjar honom.
Titta när han ska ta sista steget innan han kliver upp ur vattnet. Han är påväg att sätta ner foten i vattnet men tar upp den igen när han märker att den genomskinliga plattan han tänker kliva på ligger för lågt i vatnet så att hans fot sjunker ner för mycket. Då väljer han istället att stiga upp på mark igen med ett stort kliv.
Jag såg det steget. Men skulle han gå på en platta hur kan då folk simma bakom och framför. Men det kan va en mindre platta som följer med Chris Angel. Men han släpper ju ner skorna i vattnet också.
Citera
2007-07-09, 21:53
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Det finns gott om folk som ställer upp på sånt här, tror inte ens att man behöver betala något i många fall. Givetvis kräver man att de skriver på en tystnadsöverenskommelse i förväg.
Om du ser på olika gatumagiker typ David Blaine som framträtt på teve så är deras trick väldigt selektivt klippta eftersom de inte lyckas varje gång. När de misslyckas förstår ju folk på platsen att det är fuffens bakom, men vem ska de "avslöja" det för? Sina kompisar, på sin höjd. De har ju knappast några bevis för vad de sett.
Jämför också med en scenillusionist som har massor av folk som jobbar med honom, på och bakom scenen, som alla ser hur tricken går till.

Men hur tricken går till i de enskilda fallen är mindre viktigt. De märkliga här är att trots att du vet att magikerna lever på att luras, så vill du ändå tro på det.
Jag har sett många magiker. Men Chris Angel är rätt överlägsen.
Är dessa inhyrda vittnen bra på att spela panikslagna ?? Och hur springer den halva damen iväg ?? Se och avgör själva.
http://video.google.com/videoplay?docid=-5818529153594460598&q=chris+angel&total=16746&star t=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1
Citera
2007-07-09, 21:55
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expander

Uppmärksamt och ett ypperligt bra bevis på plexiglasets närvaro. Du kan också se hur de ringar som uppstår när han sätter ned fötterna rör sig onaturligt, som om de vore på grund vatten, vilket också visar plexiglas eller annan genomskinlig platta under hans fötter.

Folk simmar under plattan, det finns ingen som rör sig vid vattenytan längs den väg som Chris går. Att han släpper ned skorna behöver ju bara innebära att han dumpar dem utanför en smala spången han går på.

Citat:
Är dessa inhyrda vittnen bra på att spela panikslagna ?? Och hur springer den halva damen iväg ?? Se och avgör själva.
Hört talas om skådespelare, folk som professionellt ger utlopp för olika känslor och agerar utifrån ett godtyckligt manus inför publik eller kamera?
Citera
2007-07-09, 21:58
Medlem
Stardestroyers avatar
Citat:
Som jag förut sagt så tror jag bara på sådant tills det bevisas.

Det är ju verkligen behändigt, vad är kriterierna för att du kräver bevis?
Citera
2007-07-09, 22:33
Medlem
Citat:
Nu talade jag om äkta Magi och inte trollkonster inför publik. En publik skulle störa en äkta magiker och krafterna skulle upphöra.

Så Moses stod helt solo när han lekte med naturlagarna? Fanns det ingen i närheten när Jesus genomförde mirakel?
Citera
2007-07-09, 22:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5818529153594460598&q=chris+angel&total=16746&star t=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1

"Vittnena" är skådoisar.

Den "halva" damen är helt enkelt amputerad, hon har inga ben. i klippet efter att tjejen lägger sig ner så byter dom brud till den amputerade (alt så går hon med proteser). Om du tittar noga bnär dom fotar "bara" benen (fötterna som vickar på tårna) så hålls kameran så att man inte kan se över knäna, för att man inte ska se att det är en person som sitter där som vanligt..

Klipp och specialeffekter blandat med skådisar.
Citera
2007-07-09, 22:48
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Hört talas om skådespelare, folk som professionellt ger utlopp för olika känslor och agerar utifrån ett godtyckligt manus inför publik eller kamera?
Jo men inte i kombination med att dom springer iväg på sina armar utan ben på en gräsmatta och skriker i panik.
Citera
2007-07-09, 22:48
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardestroyer
Det är ju verkligen behändigt, vad är kriterierna för att du kräver bevis?
Att tricken förklaras med en text.
Eller att man ser hur de gått till väga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in